ТВ КРИТИКА: Радничка класа иде у пакао

14. 03. 2022. у 11:45

МОЖДА је и било разлога да РТС откупи права и емитује у елитном термину хрватску серију о пропасти радништва и уопште сваког "нормалног" живота у временима транзиције, због привидне сличности са домаћим приликама и југоносталгичарског непребола.

ТВ КРИТИКА: Радничка класа иде у пакао

Фото РТС

Али сличност је само привидна - зато што постоји огромна разлика. Пре свега, самоуправни систем авнојске Југославије срушила је, најпре, хрватска оружана сецесија 1990-1995, у којој су здушно учествовали и актери ове драме. Кад је то било готово, Хрватска је полетела у загрљај Европској унији, баталила све што је до тада стекла и чекала да однекуд потеку мед и млеко. Како се то ни до данас није догодило, нити ће се догодити, почела је, временом, да се чеше иза увета. Што се ТВ серије тиче, понудила је Јавном сервису Србије да трошкове овог чешања поделе, што је РТС оберучке прихватио. Јер, "ова лепа регионална сарадња", кажу у РТС-у, почива на развалини једне заједничке тековине, на истом менталитету и језику, на истим последицама једног етничког и верског рата вођеног у страном интересу, на страћеној имовини и егзистенцији у име бољег живота, на истом очају, из кога се излива све најгоре. Нуштин, измишљени градић у туробној равници, негдашњи понос индустријске производње и самоуправног социјализма, замро је и нестао са мапе као "подручје без сигнала"; један безвољни свет, сенка негдашњег живота у коме обитавају сабласти. Ништа се не ради, животари се кад замениш последњих сто евра, све је у стању анабиозе до неизвесног јутра, што нам и јесте заједничко. Бог те пита колико је таквих Нуштина (или боље - Ништина) на територији шест подељених и завађених државица "Западног Балкана" - шта год то на Западу значило - урушених остатака једне бивше илузије. Такав исти свет вуче се мање-више од Вардара па до Триглава и данас, и то је истинита подлога овог драмског наратива.

Вероватно најзначајнији савремени хрватски филмски редитељ Далибор Матанић, јесте озбиљан аутор, као што је "Подручје без сигнала" наставак његових ауторских преокупација из филмова "Звиздан" и "Зора", са истом екипом и у кругу блиских тематских и стилистичких параметара. Матанић је један од ретких аутора који помно и озбиљно склапа структуре својих филмова. Ова серија подељена је у шест, наоко одвојених драматуршких токова (прати шест прилично обојених главних личности), које се сливају у једну драмску матицу повезану музичким лајтмотивом. То је је један од понајбољих његових сценарија, са изузетком последње епизоде, која се (сходно ранијим уметничким склоностима овог аутора) прелива из реалистичке фактуре у неку врсту неуверљиве социјалне фантастике. У сваком случају наводи на размишљање, а како је такво навођење заиста реткост на нашој телевизији, исто му се може убројати у плус, када се има у виду агресивни нихилизам и просташтво на нашем малом екрану.

Главна тачка овог мишљења је судбина човека наученог да производи нешто корисно и употребљиво у данашњем свету бескорисних и једнократних сурогата, опсена и патворина.

Шта да производи радник квалификован за неку бившу, напуштену и непотребну металургију? Коме требају он и његове турбине, куда ће са "својих руку делом", шта да понуди и коме да прода свој ма и солидан, али узалудан производ? Лако је било Елију Петрију и његовој радичкој класи из 1971. - пре педесет година, његов филм "Радничка класа иде у рај" био је један од главних хитова на првом или другом Фесту - јер је време било другачије, радничка солидарност је била светска чињеница, Берлингуер је водио еврокомунизам, социјални капитализам понашао се кооперативно, готово питомо у односу на овај данашњи, дивљачки и пећински. Ондашња радничка класа збиља је ишла у рај, ова данашња покорно силази у девети круг пакла, предвођена својим наводним синдикатима, али само до вратница, па се беле крагне враћају по нову туру. Неки немогући хепиенд, који са својом екипом изводи Матанић, само је данак илузији. А пакао, иначе, тутњи пуном паром.

ОБРУКАНА ЛАЖНА ДРЖАВА У ЊУЈОРКУ: Шамар за Приштину и Вјосу Османи пре почетка седнице СБ УН о Косову (ФОТО)

У ЊУЈОРКУ се данас одржава седница Савета безбедности Уједињених нација посвећена шестомесечном извештају генералног секретара УН Антонија Гутереша о раду УНМИК-а, а Србију ће представљати председник Александар Вучић.

22. 04. 2024. у 16:14