СВАКИ ТРЕЋИ КЛИЈЕНТ ДОБИЈА: За три године Централна банка добила 3.421 притужбу корисника финансијских услуга

Б. Царановић

17. 03. 2022. у 09:41

НЕОСНОВАНО наплаћене рате по картицама, укидање права на кредит трудницама, непотпуне и обмањујуће информације у рекламама, само су неке од поступака банака због којих клијенти "пресавију табак" и пожале се Народној банци Србије.

СВАКИ ТРЕЋИ КЛИЈЕНТ ДОБИЈА: За три године Централна банка добила 3.421 притужбу корисника финансијских услуга

Фото Н. Фифић

За протекле три године, НБС је добила укупно 3.421 притужбу корисника финансијских услуга на третман, углавном у банкама. Од тог броја, 929 приговора, што је готово трећина, било је основано и решено у корист клијената. Резултат је 60 милиона динара враћених грађанима.

Ово су јуче представљени подаци из извештаја Централне банке, на пољу заштите корисника финансијских услуга. Највећи број притужби се односио на банке - 3.402, што је више од 99 одсто. На даваоце финансијског лизинга и платне институције било је по девет и једна на институције електронског новца, што укупно чини око 0,6 процената.

Према речима Бојана Терзића, генералног директора Сектора за заштиту корисника финансијских услуга НБС, када је реч о банкама, највећи број притужби клијената односио се на кредите - 47,1 одсто, платне рачуне и услуге 31,9 одсто и платне картице 16,4 одсто. Међу подносиоцима притужби, 90 процената су грађани, а око 4,5 одсто је поднето преко адвоката.

- Процедура је таква да се прво предаје писани приговор банци, сачека се 15 дана и ако банка не реши случај, подноси се притужба Народној банци Србије - објашњава Терзић.

-Иако је НБС дат рок од три месеца да поступи по притужби, ми смо трајање овог поступка свели у просеку на месец дана. На сајту се налази формулар за притужбу, поступак је бесплатан и није потребан адвокат.

Гувернер Народне банке Србије Јоргованка Табаковић је истакла да је у питању важан сектор Централне банке којим се штите грађани од финансијских институција које су свакако јаче од њих. Сматра да клијенти треба да се охрабре и да уложе приговор када мисле да су оштећени.

- Од притужби на банке, највише их је било на платне трансакције, на погрешне информације у Кредитном бироу, застој у отплати обавеза, отварање, вођење и гашење рачуна - податак је из Извештаја.

- Притужбе на проблеме плаћања платним картицама преко интернета и на банкоматима су нам у фокусу због потенцијално велике материјалне штете. Код основаних притужби на платне трансакције, просечан ефекат по кориснику био је 80.000 динара.

Осим по приговору, НБС је за протекле три године реаговала и у 137 предлога за посредовање између клијената и банака, спровела 21 контролу, издала девет писаних опомена и наплатила седам новчаних казни. Укупан финансијски ефекат остварен активностима НБС, у поступцима по притужби, посредовања и контроле, за три године износио је 240 милиона динара. Како у Централној банци кажу, одговорили су и на 45.700 позива и питања корисника.

КАЗНА ЗА РЕКЛАМЕ

КОРИСНИЦИ се за банку неретко опредељују на основу реклама. Зато смо 2019. године донели пропис којим је уређено оглашавање и контрола да банке оглашавају своје производе разумљиво корисницима, казала је Кристина Буха из НБС.

- Имали смо случај када банка рекламира кеш кредит и истиче као изузетно атрактивну каматну стопу, а у истој реклами прикрива податак да та каматна стопа важи само за тачан износ кредита и одређени период отплате - објаснила је Буха.

- Реаговали смо и на случај рекламирања када банка претерано истиче одређена својства финансијске услуге и прећуткује друге битне информације. Казне за кршење овог прописа су од 80.000 до милион динара.

ПРИМЕРИ

МЕЂУ примерима непоштене праксе био је случај банке која је условљавала клијенте да отворе рачун у банци уз који им се издаје картица да би им се одобрио захтев за кредит.

Наплата више каматне стопе у случају губитка запослења, као и наплата накнаде за опомену за кашњење у измиривању обавеза, која није уговорена, и одбијање банке да подели одговорност када је нечија картица злоупотребљена на интернету, само су неке од ситуација које су интервенцијом НБС решене у корист грађана.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

Нова димензија живота у делу Београда који се буди из сна

У ПОТРАЗИ сте за станом у центру града који је довољно изолован од градске вреве, окружен зеленилом и реком, а с друге стране вам је подједнако важно да кварт има одличне саобраћајне везе са свим деловима Београда?

18. 04. 2024. у 10:00

Коментари (0)

УКРАЈИНА ПОВЛАЧИ РАДИКАЛНИ ПОТЕЗ: Ово многи нису очекивали, чак су и Руси збуњени пред Олимпијске игре Париз 2024