ОТКРИВАЋЕ СКЛЕРОЗУ ПРЕ ПРВИХ СИМПТОМА: Научници са Биолошког факултета у Београду добили "битку" за рану дијагностику тешког обољења АЛС

Бранка Борисављевић

20. 11. 2022. у 11:11

ДИЈАГНОЗА тешког неуродегенеративног обољења - Амиотрофична латерална склероза (АЛС), убудуће ће бити постављена и пре појаве првих симптома, када је за пацијенте већ касно, а прогноза лоша.

ОТКРИВАЋЕ СКЛЕРОЗУ  ПРЕ ПРВИХ СИМПТОМА: Научници са Биолошког факултета у Београду добили битку за рану дијагностику тешког обољења АЛС

Фото Shutterstock

"Битку" за дијагностику ове смртоносне болести добили су наши научници из Центра за ласерску микроскопију Биолошког факултета, чији се NIMOCHIP микрофлуидички уређај за напредну дијагностику неуродегенеративних обољења нашао у топ 10 иновација у области медицинских уређаја на интернационалном такмичењу 100 Bestech, које оганузује ЗГЦ Форум.

У разговору за "Новости" проф. др Павле Анђус, руководилац тима, каже да се уређај базира на технологији "лабораторије на чипу". За анализу се користе веома мале запремине (милионити део милилитра) узорка компоненти крви - имуноглобулина пацијената. Језгро уређаја може да садржи различите ћелије неуралног порекла обележене флуоресцентним нанопробама, у којима ови имуноглобулини изазивају различите физиолошке реакције.

- Засада може да открије амиотрофичну латералну склерозу, тешку болест мотонеурона за коју нема ране дијагностике, па и терапија није ефикасна, јер касни за појавом класичних неуролошких симптома - објашњава професор Анђус.

- Како је АЛС комплексна болест, сличних симптома са другим неуродегенеративним болестима, дијагностика се, углавном, базира на искључивању алтернативних неуролошких обољења и може да траје недељама, па и месецима. Верујемо да ће наш уређај, када буде једини на тржишту помоћи неуролозима да дођу до раније и прецизније дијагностике.

Фото АП

Због комплексности ове физиолошке дијагнозе, може се направити персонализована слика пацијента, што је од посебног значаја за терапију.

- Верујемо и да ће овај уређај својим даљим развојем моћи да помогне у дијагностици и других неуролошких обољења где су имуноглобулини активни, на пример Паркинсонова, Хантингтонова, Алцхајмерова болест, мултипла склероза - каже проф. Анђус.

- Првенствени значај у медицини је да олакша терапију тешких неуродегенеративних и неуроинфламаторних болести, али и обољења са запаљенским карактеристикама, као што су аутоимунске болести. Уређај се може инсталирати у клиничким лабораторијама или у самосталним дијагностичким центрима. Једини услов је да имају ресурсе за гајење и инкубацију ћелијских култура или линија, с обзиром на то да се ове ћелије морају "засадити" у NIMOCHIP пре његове употребе.

Др Павле Анђус, Фото Приватна архива

Недавно је тим приступио међународном програму спонзорисаном и од Европског института за иновационе технологије, чији је циљ управо да помогне формирање и развој нових стартапа.

Поред сарадника из лабораторије Центра за ласерску микроскопију на Биолошком факултету, у тиму су изврсни млади инжењери са Машинског и Електротехничког факултета у Београду, регрутовани преко европског пројекта, као и експерти биофотонике из Института за физику у Земуну.

Фото Shutterstock

ВИШЕ ОД 3.400 УЧЕСНИКА

НА ЗГЦ Форум пријавило се 3.400 учесника из 36 земаља света, који се организује уз подршку кинеских министарстава за науку и технологију, за индустрију и информационе технологије, Академије наука и Академије инжењерства, као и градске владе Пекинга. Циљ је налажење 100 најбољих иновативних технолошких решења за међународну кооперацију.

- Ми смо се са NIMOCHIP пласирали у тих 100 најбољих иновација, а како су подељене у 10 категорија, ушли смо међу 10 најбољих у категорији медицинских уређаја - каже проф. Анђус.

- Ова технолошка решења требало је представити на Интернационалном тржишном сајму технологија у Пекингу крајем септембра, али је због неповољног развоја пандемије одложено.

ЛЕДЕНИ ИЗАЗОВ

АМИОТРОФИЧНА латерална склероза била је у центру пажње 2014. године, када је Пит Фрејтс, бивши бејзбол играч, започео "ледени изазов". Више хиљада људи постављало је на интернет снимке како просипају кофе ледене воде по својој глави, што их је на неколико тренутака стављало у позицију особе са АЛС. Мушкарци, иначе, имају мало већу вероватноћу да оболе од жена, а реч је о тешком, смртоносном обољењу.

ПОЗНАТИ

У АМЕРИЦИ, АЛС је познатија као Лу Геригова болест, по америчком играчу бејзбола, који је на врхунцу славе оболео и од ње умро 1941. године. Још једно познато име је и Стивен Хокинг, један од највећих астрофизичара, који је од болести моторног неурона боловао од 1960. године, али и са њом живео више од 50 година.

НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО? Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

"НЕМЦИ, ОДАКЛЕ ВАМ ПРАВО?" Порука из Русије у вези са Резолуцијом о Сребреници: Ви сте истребили 10 милиона људи!

УЧЕСНИЦИ међународне седнице о безбедности у Санкт Петербургу дошли су до закључка да је резолуција о наводном геноциду у Сребреници, коју Немачка промовише у УН, лицемерје и извртање чињеница, изјавио је секретар Савета безбедности Русије Николај Патрушев.

25. 04. 2024. у 18:08