ОВИ ОСНОВЦИ ГАРАНТУЈУ БУДУЋНОСТ СРБИЈЕ: Гости "Новости" - победнички тимови такмичења за мале програмере "Школа за 21. век"

Бранка Борисављевић

05. 12. 2021. у 11:00

ОНИ су будућност Србије. Иако су тек у основној школи, мали програмери су показали велику озбиљност и практичност како се, уз помоћ микробитова, може побољшати живот и решити неки проблеми свакодневице. Вршњацима су открили да се модерне технологије могу користити паметније и корисније него што је играње игрица и губљења времена на друштвеним мрежама. Своје идеје су преточили у дела за која су им стигла заслужена признања.

ОВИ ОСНОВЦИ ГАРАНТУЈУ БУДУЋНОСТ СРБИЈЕ: Гости Новости - победнички тимови такмичења за мале програмере Школа за 21. век

Филип Огњановић и Марија Калезић / Фото З. Јовановић

На такмичењу београдских основних школа - "Школа за 21. век", најбољи је био тим ОШ "Ђура Јакшић" из Раковице. Друго место припало је основцима из ОШ "Раде Драинац" из Борче, а на трећој позицији су школарци из ОШ "Јелена Ћетковић" са Звездаре. Ђаци ових школа били су гости наше редкције.

Филип Огњановић и Марија Калезић, ученици осмог разреда ОШ "Ђура Јакшић", заједно са професором Шандором Доцијем, осмислили су "Паметну учионицу", која је прилагођена условима рада у доба пандемије, али и уз заштиту животне средине.

- У нашој учионици може бити девет ученика и професор. Ако још неко хоће да уђе врата се блокирају, а на тастеру се појављује да нема слободних места - објашњавају Филип и Марија. - Вентилатор се укључује када се постигне одређена температрура, чиме се штеди струја. Такође, постоји и контрола квалитета ваздуха. За чист се појављује смајли, за загађен костур. Могуће је регистровати и земљотрес. Када дође до подрхтавања тла, укључује се аларм. Овај систем се може применити на било који затворени простор, а не само на учионицу.

Према речима њиховог професора Шандора Доција, у школи није било талентованијег ученика од Филипа. Већ у трећем разреду Филип му је послао мејл са молбом да га тестира и укључи у додатну наставу, заједно са ученицима из петог разреда. У четвртом је освојио прву награду, иако се такмичио са петацима.

Уз програмирање, Марија има изражени талент за дизајн, тако да је њихова учионица жири оставила без речи. За програмирање паметне учионице им је требало шест месеци. Рад је проглашен најбољим и на такмичењу које је организовала Привредна комора Београда. У плану им је да додају и аларм за пожар, још једну учионицу, кафетерију, музички кабинет...

- Они су прави спој младости, талента, памети, ентузијазма, тимског рада, интердисциплинарног приступа настави - каже Тамара Јелић, директор ОШ "Ђура Јакшић". - Планирамо да, на сајту школе, урадимо презентацију пројекта на српском, енглеском и француском језику. Дивим им се што су изазове модерне технологије искористили на прави начин. Велика је заслуга наставника који их усмерава, детектује, подржава, извлачи из њих оно најбоље.

Браћа близанци Милан и Лука Петковић, ученици седмог разреда ОШ "Раде Драинац" у Борчи, уз подршку професора Дражена Шипке, направили су први покретни соларни систем за производњу електричне енергије. Уз помоћ микробита направљен је соларни панел који прати Сунце.

Милан и Лука Петковић / Фото З. Јовановић

- Испод соларног панела се налазе фото сензори, који детектују светлост и окрећу га према Сунцу. Тиме се добија најбоља енергија зато што светлост пада под правим углом - откривају нам Милан и Лука. - Што су више осветљени, то се више струја пушта. Предност покретног система је што тражи најбољи положај према Сунцу, тако да се производи максимална енергија. Код нас не постоји покретни систем, већ исључиво фиксни. Такође, први је преко микробита. Систем може да прати Сунце лево и десно, а такође и горе и доле.

Професор Шипка истиче да су браћа Петковић изузетно талентовани за програмирање. Али, и у учионици увек имају додатно питање за наставника ако им нешто није јасно. Планирају да упишу исту гимназију, а, како су нам рекли, "раздвојиће" се тек на факултету.

Најмлађе међу награђенима су Теодора Милошевић и Софија Живановић, ученице шестог разреда ОШ "Јелена Ћетковић". Заједно са професорком Данимирком Миљковић програмирале су "Весели катанац". Идеја им је била да нађу начин да се заштите пакети који стижу, тако да је њихов изум применљив код поштанских услуга.

Теодора Милошевић и Софија Живановић / Фото З. Јовановић

- "Весели катанац" се састоји из кључа и браве - кажу Теодора и Софија. - Са кључа се шаље шифра за откључавање. У случају крађе аларм на брави почне да пишти. Може да се користи на поштанским сандучићима, ормарићима у школи, вратима, сефовима. Једноставан је за употребу. Шифра је смајли, да могу сви да га користе. Баке и деке, рецимо, често не разумеју, па мисле да су нешто покварили. Овде немају шта да погреше, једино се може укључити аларм.

Професорка Миљковић истиче да није хтела да намеће идеју Теодори и Софији. Саме су преузеле иницијативу, а она је била ту само да их усмери код кода програма, као и да обезбеди опрему. Поносна професорка наглашава да је, с обзиром на узраст, њихов рад на високом нивоу. Није их омело ни то што нису могле физички да се споје, због карантина.

ШКОЛЕ ЗА 21. ВЕК

"ШКОЛЕ за 21. век" је амбициозни трогодишњи образовни програм вредан 10 милиона фунти, који је осмислила и ради организација British Council.

У овај програм који се спроводи у земљама Западног Балкана у Србији је укључено више од 1.100 основних школа, а обуку из области развоја вештина критичког мишљења, решавања проблема и програмирања код ученика до сада је успешно завршило 4.400 наставника. Тренутно онлајн обуку похађа више од 1.100 професора.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)