Сачувајте здравље, а притом смршајте: Аутофагија-начин исхране који осваја свет

З.О.Ј.

уторак, 23. 06. 2020. у 19:50

Сачувајте здравље, а притом смршајте: Аутофагија-начин исхране који осваја свет
Уз повремено изгладњивање скунућете килограме, подмладићете се и продужити животни век

Од када је пре четири године јапански ћелијски биолог Јошинори Осуми добио Нобелову награду за откриће апсолутно новог принципа исхране који се заснива на процесу гутања сопствених ћелија, интересовање за аутофагију у свету медицине не престаје. То је зато што аутофагија истовремено организму помаже да смрша, подмлађује га и на дуге стазе чини здравим. Појам је настао из грчког језика и дословце значи "јести самог себе".

Процес конзумирања сопственог ткива се одиграва кроз метаболичке процесе настале услед изгладњивања или присуства различитих болести. Истраживачи верују да је аутофагија, заправо, механизам за преживљавање, односно помаже организму да остане у одличном стању. Јер, чак и када смо условно речено здрави, наше ћелије се оштећују током различитих метаболичких процеса.

Како старимо, организам трпи све више оштећења због континуираног стреса и деловања слободних радикала. Аутоматски, ћелије су све више изложене деловању ослобођених токсина. Уз то, метаболички процеси се успоравају, мења се ендокрини систем, као и структура хормона, због чега организам у целости трпи неповољне промене.

Управо у таквом тренутку започиње аутофагија. Циљано се устремљује на оштећене, али и активне ћелије које немају никакву улогу у организму и представљају вишак. Не заобилази ни малигне. Понашајући се тако, очигледно представља кључ у превенцији озбиљних болести, као што су: дијабетес, неуронске дегенеративне промене, болести јетре, аутоимуни поремећаји, разне инфекције, чак и канцер.

Аутофагија користи отпад произведен у ћелијама да би створила градивни материјал за поправку и регенерацију других ћелија, објашњавају стручњаци. Осим обезбеђивања градивног материјала и енергије за ћелије, поседује и друге добре особине. Штити нервни систем и подстиче развој можданих ћелија, чиме побољшава когнитивне функције мозга, структуру и неуропластичност. Покреће раст и развој ћелија срчаног мишића, штитећи срце од срчаних обољења. Побољшава имуни систем елиминишући међућелијске патогене. На тај начин смањује токсичност у организму, па самим тим штити ДНК. Спречава разарање здравих ткива, бори се против неуродегенеративних болести, уништава ћелије карцинома.

Знајући све ово, поставља се питање може ли деловање аутофагије да се појача да би била ефикаснија. Може, смањивањем уноса хране, односно изгладњивањем организма. Циљ се постиже вежбањем, физичком активношћу и смањеним уносом калорија. Примена ових принципа утиче на контролу телесне масе, дужи животни век и спречавање настанка многих болести повезаних са старењем.

На основу научних сазнања везаних за аутофагију, познати дијетолог Наоми Вител је развила нову дијету која се састоји од пажљиво бираних намирница, вежбања и додатака за мирнији сан. Све то утиче на ефикасније деловање аутофагије и успоравање процеса старења.


Правила испрекиданог поста


Дијета, односно начин исхране, спроводи се на бази испрекиданог или повременог поста. Кратки периоди поста су важни, јер ћелије тада добијају прилику да се опораве и очисте од токсина. А како то функционише, објашњава Наоми Вител:

- Свако треба да изабере три неповезана дана, током којих ће да пости 16 сати. Значи, преосталих осам сати може да једе. Најбоље је да у то укључите и ноћ, како бисте лакше пребродили дуг период без хране. Са постом може да се почне ујутру или увече, како коме више одговара. У данима поста треба уносити око 25 грама протеина. Вода, кафа и чај нису ограничени. Током преостала четири дана (дијета је седмодневна), конзумирају се веће количине протеина, од 45 до 150 грама. Масноће су такође дозвољене, али здраве (путер, лосос, скуша, сардина, орах, авокадо и маслиново уље). У данима када се не пости треба уносити и угљене хидрате, пре свега воће и поврће, а посебно махунарке и житарице. И треба јести у току дана, а не увече!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације