Да ли у последње време осећате необјашњив умор, а уз то вам је тешко и да се попнете уз степенице, брзо постајете задихани..? То вас збуњује, јер сте витки и физички активни. Упућени тврде да овакво стање може да буде последица дефицита гвожђа у организму, на шта нарочито пажњу треба да обрате жене.

Шта посебно издваја овај минерал, и због чега је важно да организам не трпи услед његовог недостатка, објашњава специјалиста за исхрану примаријус др Бранка Константиновић Бировљев из Завода за здравствену заштиту студената у Београду:

- Према подацима Светске здравствене организације, чак 40 одсто популације на глобалном нивоу испољава симптоме анемије узроковане недостатком гвожђа. Гвожђе је врло важан, есенцијални минерал. Организам не може да га синтетише, па су храна и додаци у исхрани једини начин за његово уношење. Многи избегавају да узимају препарате гвожђа, јер се тешко подносе. Данас, међутим, постоје суплементи без негативних пратећих симптома, из којих се гвожђе лакше апсорбује и који брже коригују симптоме дефицита у анемији.

* За шта је гвожђе све важно?

- Гвожђе је неопходно за одржавање живота. Без њега не би била могућа производња хемоглобина, односно црвених крвних зрнаца, миоглобина који представља најбржи извор кисеоника за мишиће, али и неких ензима, као што су цитохроми који обезбеђују ћелијско дисање. Осим тога, гвожђе потпомаже раст, чини да организам буде отпоран на болести, спречава настанак замора, одржава концентрацију и даје менталну свежину и будност. Улази и у састав такозваних ензимских система који у јетри разграђују лекове и токсине, учествује у стварању ензима за производњу неуротрансмитера, супстанци сличних хормонима.

* Постоји ли још нека његова важна функција?

- Гвожђе учествује и у синтези хормона штитне жлезде, али и у синтези ATP-a, основног енергетског молекула који омогућава организму да опстане. Ипак, главни разлог због којег нам је гвожђе неопходно је тај што преноси кисеоник свим ћелијама, јер улази у састав хемоглобина, супстанце која се налази у црвеним крвним зрнцима. Да би се ово боље разумело, важно је рећи да се у облику хемоглобина налазе две трећине гвожђа у нашем организму. Уколико нема довољно гвожђа, тело нема довољно кисеоника који се преноси црвеним крвним зрнцима, односно еритроцитима. Недостатак квалитетних еритроцита услед недостатка гвожђа манифестује се као сидеропенијска микроцитна анемија.

* Који су пратећи симптоми?

- Због тога што тело не добија довољно кисеоника јер нема довољно гвожђа, јављају се осећај умора, поспаност, главобоља, смањена концентрација. Испољавају се и нервоза праћена раздражљивошћу, убрзан срчани рад, хладне руке и ноге... Дефицит се одражава и на имуни систем и смањену способност одбране од инфекција. Озбиљан недостатак гвожђа у трудноћи може да доведе до повећаног ризика од превременог порођаја или рађања бебе са ниском телесном тежином. Да гвожђа нема довољно може да се препозна и по измењеној кожи, појави пукотина на угловима усана и језику, што може да доведе до тешкоћа при гутању. Видљиве су и промене на ноктима који постају крти, а и коса почиње све више да опада. У тежим случајевима може доћи и до атрофије мишића и слузокоже.

* Како је гвожђе распоређено у организму?

- Просечан одрастао мушкарац поседује 3,8 г овог изузетно важног минерала, а жена прилично мање - 2,3 г. Од укупне количине, око две трећине циркулишу крвотоком као хемоглобин, један део се налази у мишићним ћелијама као миоглобин, док остатак представља резервно гвожђе, углавном смештено у коштаној сржи и јетри.

* У којим ситуацијама треба повећати унос гвожђа суплементима?

- Потребе за гвожђем посредством дијететских извора или суплемената могу да се повећају за време трудноће, дојења, код спортиста који имају повећану потребу за свим нутријентима, а посебно за гвожђем због повећане мишићне масе. Могу да се повећају и код људи који су на строгој вегетаријанској исхрани, код оболелих са бубрежном инсуфицијенцијом или који су на дијализи, код особа са чиром на желуцу који крвари, оних које имају улцерозни колитис или Кронову болест... Више гвожђа треба да уносе и сви они који прекомерно физички раде, јер интензивна физичка активност може да уништи еритроците.

* Шта генерално утиче на његову искористљивост у организму?

- На искористљивост утиче пун или празан желудац, киселост желудачног сока, али и крвна група. Установљено је да особе са крвном групом А имају слабију моћ искоришћавања гвожђа због слабије желудачне киселине, због чега је последично чак 80 одсто ових особа анемично или има маргинални дефицит гвожђа. Искористљивост гвожђа код појединих намирница биљног порекла такође је изузетно ниска, чак испод два процента, као што је то у случају спанаћа и сочива који обилују фитатима. Али је зато висока искористљивост из шаргарепе, кромпира и броколија. Међутим, да би искористљивост биљних намирница била што боља треба комбиновати оне богате витамином Ц и гвожђем. Такође, не треба занемарити податак да је највећа апсорпција гвожђа из меса, живине или рибе.


ПРИРОДНИ ИЗВОРИ

Гвожђем су најбогатији црвено месо, џигерица, језграсти плодови и различито зелено лиснато и друго поврће. Његовој доброј ресорпцији помажу витамин Ц и витамини Б комплекса, фолна киселина и минерали бакар, кобалт и манган. Али зато, с друге стране, ресорпцију отежавају кафа и чај због танина, млеко, јаја, житарице, као и конзерванси због фосфата и фитата - набраја др Константиновић Бировљев.

ПОТРЕБЕ

Потребе за гвожђем зависе од узраста, пола и укупног здравственог стања. Новорођенчад и предшколска деца имају веће потребе од одраслих, јер су у фази раста. У детињству нема разлике у потребама између дечака и девојчица, док су у адолесценцији дневне потребе код девојака повећане због менструалног циклуса. Сходно томе, жене од 19. до 50. године свакодневно треба да уносе 18 мг гвожђа, а мушкарци само осам мг на дан. После менопаузе потреба за гвожђем се код жена смањује, да би се на крају уједначила са потребама мушкараца на осам мг - каже овај стручњак.