Специјалиста психијатар упозорава: Мучи вас зимска депресија

19. 12. 2019. у 08:00

Специјалиста психијатар упозорава: Мучи вас зимска депресија

Илустрација; Фото: Depositphotos

Ако сте безвољни, осећате умор, малаксалост, мањак снаге, поспаност и повећан апетит... не игноришите ове тегобе! Можда патите од сезонске депресије
Већина људи се осећа пријатније лети него зими. Међутим, постоје људи који са променом годишњег доба доживљавају екстремне промене расположења. Преко лета могу постати хиперактивни, а преко зиме могу пасти у депресију. Та врста депресије се зове сезонска депресија, истиче др Александра Дамјановић, специјалиста психијатрије.


Сезонска депресија се углавном јавља почетком или средином јесени. Дани се скраћују, мање је сунчеве светлости. То у мозгу проузрокује већу производњу мелатонина, хормона који је одговоран за спавање, а мању количину серотонина, тзв. хормона среће. Због тога је у овом периоду изражена поспаност и долази до успоравања свих активности.

Сунчева светлост помаже овим особама да се осећају боље. Биолошки сат који није само сат за дан и ноћ, већ и за годишња доба, директно прима информације о количини светлости у окружењу и игра значајну улогу код сезонске депресије, наводи др Дамјановић. Због тога и мале промене у генима, који су задужени за функционисање овог сата, могу бити фактор ризика за појаву депресије. За разлику од типичних симптома за депресију, који подразумевају смањен апетит и несаницу, овде је присутан повећан апетит, нарочито потреба за слатком и калоричном храном и повећана потреба за спавањем.

Зимска депресија, узрокована мањком сунчеве светлости и смањеном количином витамина Д, несумњиво постоји код одређеног броја људи, али је могуће да се и друге врсте депресија лако подведу под овај назив. Пре свега, бити депресиван је нешто чега се и даље стидимо широм света, па и на овим просторима. Много је лакше прихватити зиму и кратак дан као узрок, иако се вероватно већина депресија у јесен јавља као реакција на крај лета, а самим тим и одмора, почетак школе, већу количину обавеза, припрему зимнице, гужву на улицама, лоше време, вирусне инфекције, мање дружења и др.


Др Александра Дамјановић, специјалиста психијатрије


Како год звали зимску депресију, важно је да јој се мора придати исти значај као било којој другој. Она је једнако мучна за оног ко од ње пати, а прати је безвољност, осећај умора, малаксалост, мањак снаге, повећана потреба за сном, повећан апетит. Важно је потражити помоћ стручног лица, психолога или психијатра. Такође, препоручује се да ове особе, када је дан сунчан, проводе сваки могући тренутак напољу, као и да им радни и животни простор буду добро осветљени. Такође, увек треба проверити количину витамина Д и ако је потребно надокнадити га.

Пошто депресија не креће нагло треба реаговати што пре, док није узела маха. У почетном стадијуму, код благих до умерених депресија, препарати који садрже SAMe (S-adenozil L-metionin) могу бити од велике користи. Са њима треба почети што пре, чим се препознају први симптоми као што су нерасположење, умор, поспаност, појачан апетит, пад енергије, лоша концентрација, као и различите тегобе попут главобоље, затвора, надимања. SAMeје супстанца која се природно већ налази у организму. SAMe повећава производњу такозваних хормона среће (серотонина и допамина) у мозгу. Примећено је да њен недостатак у телу доводи до појаве симптома депресије. “Национални водич за лечење депресије” препоручује SAM-e за лечење благих до умерених депресија, истиче др Александра Дамјановић.

Уколико се одлучите да пробате неки од препарата који у себи садрже SAMe, обратите пажњу на концентрацију SAMe-а по капсули, која би требала да буде најмање 200 мг за оптимално дејство.

На нашем тржитшу постоји суплемент Tensilen® који садржи SAMe (200 мг по капсули) и додатно комплекс витамина Б (од којих је Б12 веома значајан) за употпуњавање ефекта на ментално здравље и добро стање нервног система.

Први ефекти примене се осећају већ након недељу до 10 дана примене, али се свакако препоручује континуирана примена (нема забележених нежељених дејства) јер ће то омогућити стабилно и уравнотежено добро стање за које је континуитет врло важан.

Брига о менталном здрављу је врла важна. Што дуже одлажемо реакцију на тескобе које осећамо, стварамо подлогу за компликације, погоршање или чак стање озбиљне депресије, док се агонија у којој се налазимо само продубљује!

Сами смо себи највећи пријатељ, када се одговорно односимо према свом здрављу, како физичком тако и духовном!


(PR)


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

zdravko logika

19.12.2019. 08:49

Sjajan tekst , kratko i jasno . Ja imam taj problem , cim su kratki dani ja nisam ni zasta i sami bih nesto jeo , a leti ceo dan mogu da radim , pojedem preko dana nesto s nogu , i tek uvece se najedem , budem umoran ali zadovoljan sta sam sve uradio , a ne SLOMLJEN kao zimi .

Baba

19.12.2019. 09:08

Duhovno zdravlje je vec nesto drugo, hteli ste reci psihicko... nego posto je tih 10 dana srece