Тешки тренуци су неизоставан део живота и чине нас нерасположеним, тужним или депресивним. О томе како се суочавамо са њима говори специјалиста психијатрије, др Александра Дамјановић.

- Често чујем од пацијената: "Борим се са депресијом већ дуже време, али се још горе осећам јер ме нико не разуме и мисле да сам се намерно препустио/ла". Околина сматра да је довољно само да мислите позитивно, а не схватају да се некад борите да преживите дан - истиче наша саговорница. - Такав став шаље поруку да вам није ништа, да само треба да одлучите да кренете даље. На нашим просторима депресија је још табу тема, па се ствара осећај да је срамота бити тужан, а камоли депресиван.

* По чему се разликују туга и депресија?

- Туга је нормална природна емоција која се јавља кад изгубимо пријатеља, члана породице или вољену особу, у случају развода или губитка посла. Депресија је малигна туга. Свако је у животу некада тужан. То траје известан период, с временом слаби и на крају прође. Тужна особа може да брине о себи, кући, деци, да ради и сарађује са људима, док депресивна има потребу да се изолује од свих, па и од рођене деце. Кревет је вуче као магнет, не може да ради, нити да комуницира. Као да гледа свет кроз огромне сиве наочаре.

* Можемо ли сами себи да помогнемо?

- Депресија не почиње нагло. Она се шуња, креће као умор, безвољност, мрзовоља, жеља за самоћом. Ако јој се у овом стадијуму препустите, увуче вас као вир. Зато морате да се опирете колико год можете! Прихватите да је ту, као било која друга болест са којом људи живе и раде. Натерајте себе да обављате свакодневне активности. Пратите правило АМА - акција, мотивација, акција. То ће вам помоћи да подигнете мотивацију за неке друге ствари које су вам битне. У случају благе до умерене депресије најважније је реаговати на време, јер ће резултат бити много успешнији. Што дуже одлажемо реакцију на тескобе које осећамо, стварамо подлогу за компликације, погоршање или чак стање дубоке депресије.

* Шта може да буде прва линија одбране?

- Могу да нам помогну одлични препарати који не стварају никакву зависност и не мењају човека психички, чега се многи плаше. Аминокиселина С-аденозил метионин (SAMe) се у водичима добре клиничке праксе наводи као помоћ код благе до умерене депресије. Утиче на стварање серотонина и допамина који су одговорни за добро расположење. Зато је препоручујем, у садејству са комплексом витамина Б који изузетно позитивно делује на здравље нервног система, у случају тескобе, умора и напетости. Први ефекти се осећају већ после 7 до 10 дана примене, али је важна континуирана употреба која омогућава уравнотежено добро стање. Сами смо себи највећи пријатељ када се одговорно односимо према свом физичком и менталном здрављу.