Иако је изузетно хранљив и богат корисним састојцима, прокељ није довољно код нас заступљен у јеловнику. Зато је препорука да га што чешће имамо на трпези јер ова повртарска биљка из породице купусњача (купус, кељ, карфиол), представља праву ризницу здравља. Изгледом подсећа на мале главице купуса, и поседује све друго осим калорија. Ово поврће изузетно је богато протеинима, дијететским влакнима, омега 3 и омега 6 масним киселинама, витаминима, међу којима посебно витаминима Ц, А, К, Е и Б комплекса. Доказано је да особе које свакодневно конзумирају 300 грама прокеља имају 37 одсто већу концентрацију витамина Ц у крви.


Прокељ је богат и минералима, од којих највише има калијума, мангана, бакра, калцијума, гвожђа и фосфора. Калијум је важан састојак ћелија и телесних течности које помажу контролу рада срца и крвног притиска. Манган је важан као кофактор за антиоксидансне ензиме, док је гвожђе неопходно за стварање крвних зрнаца. Истовремено, садржи и фолну киселину, као и флавоноиде.

Као изузетан извор антиоксиданаса помаже у ублажавању великог броја здравствених тегоба. У том смислу изузетно је важан за подизање имунитета, али и као чистач организма од штетних састојака јер поспешује бољи рад црева. Због комплекса витамина које поседује спречава настанак остеопорозе и чини кожу блиставијом. За чување мекоће и сјаја коже нарочито су важни витамини А и Ц. Постиже и антибактеријско и антивирусно деловање.



Осим тога, препоручује се и особама које имају хроничне болове услед дегенеративних промена, као што су реума, артритис, ишијас. Због изузетно снажног антиканцерогеног својства препоручљиво је да се конзумира превентивно јер је посебно делотворан као заштита од рака простате и дебелог црева. Истраживања су показала да прокељ садржи специјалну комбинацију састојака, од којих је најважнији синигрин, који благовремено делује на канцерогене ћелије и уништава их. Такође, због завидних количина витамина А он је добра заштита од рака плућа и усне дупље. Витамин К, који садржи прокељ, ограничава оштећења неурона у мозгу, што је важно за спречавање настанка Алцхајмерове болести. А када је реч о витаминима Б комплекса садржи ниацин, витамин Б6, односно пиридоксин, затим тиамин, пантотенску киселину, а сви заједно веома су важни за метаболичке процесе у организму.
НЕ КУВАТИ ГА ДУГОСви корисни састојци у зрелом плоду прокеља налазе се у његовим пупољцима. Вреди да се нагласи и да смрзнути прокељ не губи ништа од нутритивних вредности и доступан је током целе године. У кулинарству се користи за припрему чорби, салата, варива, али најчешће као прилог пилетини и риби. Не треба дуго да се кува или пржи јер губи драгоцене витамине. Свеж прокељ најбоље је употребити до два дана после куповине, а када се кува смрзнути прокељ треба водити рачуна да се не прекува, јер тада ослобађа горчину.


Састојак зеакстин селективно се апсорбује у важан део мрежњаче ока и има заштитну функцију код филтрирања УВ зрака. Овај састојак, заправо, помаже у спречавању оштећења мрежњаче и појаве макуларне дегенерације на жутој мрљи (може да доведе до губитка вида) код старијих особа. Очи штити и састојак лутеин кога такође има у завидним количинама у овом минијатурном поврћу. А због изузетно мале калоријске вредности, ово поврће обавезно треба уврстити у програме за смањење телесне тежине, препоручују нутриционисти. Прокељ је захвалан у дијетама јер садржи само 45 калорија а нема холестерол. Влакна из прокеља немају калоријску вредност, али због способности да апсорбују воду могу допринети осећају ситости. Специфичан мирис прокеља током припреме настаје због сулфорафана, супстанце која садржи сумпор, а која се показала подстицајном за јетру у производњи ензима заслужних за неутрализацију токсичних једињења у организму. У прокељу се налази и релативно добар извор триптофана, амино-киселине која помаже регулисању сна.