КУЋНА изолација због пандемије вируса корона за многе је била прилика да се одморе и потпуно "ресетују". Они који су у том периоду радили од куће или све време били на радном месту, након укидања ванредног стања наставили су у истом ритму. За већину одлазак на одмор није ни на видику, мада их организам опомиње да је време за то.

Колико човек може дуго да издржи без одмора? Шта подразумева прави одмор и колико често треба да приуштимо предах од пословних обавеза? Психолог Милица Зарин, за "Новости", каже да треба практиковати чешће и краће одморе и осмислити их на прави начин.

- Искористите сваку прилику за кратке предахе - викенде, продужене викенде или празнике - каже нам Милица Зарин. - Велика је грешка ако радите целе године, а онда идете на одмор три-четири недеље, па тако до наредне сезоне. Не смемо да дозволимо да "прегоримо" већ да делујемо превентивно. Није поента да идемо на одмор када се потпуно истрошимо, него да често "пунимо батерије" и одржавамо своје стање на функционалном нивоу. Дакле, не треба да чекамо одмор до лета, зиме или "далеки" датум у календару, већ да нађемо начин како да се освежимо на дневном, недељном и месечном нивоу.

Наша саговорница наглашава да одмор подразумева све што нам прија и помаже да се рехабилитујемо. Као што редовно пунимо батерије на техничким уређајима, морамо да бринемо и о себи и не дозволимо да се "истрошимо":

- У различитим животним периодима пријају нам различите ствари. Некад нам је потребан пасиван а некад активан одмор. Дешава се да нам прија да два дана ништа не радимо, да будемо код куће и да пијемо кафу у пиџами, а некад имамо жељу да идемо на планинарење или да возимо бицикл. Нема правила, само ослушкујте своје потребе. Не морају то да буду далека и скупа путовања. Можемо и са мало новца да приуштимо садржајан и квалитетан одмор. Није важно да ли ћемо га провести са породицом, пријатељима, партнером или потпуно сами. Некад је довољно да накратко побегнемо од свакодневних проблема, размишљања и притисака. То је сврха одмора, да стекнемо ширу слику о свему што нам се дешава и ништа неће изгледати страшно и непремостиво.


ФИЗИЧКА И МЕНТАЛНА ИСЦРПЉЕНОСТ

НА питање како се недостатак одмора одражава на наше ментално и физичко стање, психолог Милица Зарин каже:

- Може да проузрокује менталну и физичку исцрпљеност, смањену ефикасност, продуктивност, концентрацију, незадовољство, потиштеност, беспомоћност, безвољност... Али претерано форсирање на послу без адекватног одмора изазива несаницу, константне лоше емоције и расположење, бес, тугу и раздражљивост.