Није свеједно које уље ћете одабрати за припрему оброка: Пресудне су незасићене масне киселине

З. О. Ј.

четвртак, 18. 06. 2020. у 16:50

Није свеједно које уље ћете одабрати за припрему оброка: Пресудне су незасићене масне киселине

Фото Depositphotos

Мушкарци дневно не би требало да уносе више од седам кашичица, а жене не више од пет
УКОЛИКО желите посвећено да водите рачуна о здрављу, није довољно да размишљате само о правом одабиру намирница. Врло је важан и избор уља на којем храну припремате, било да је реч о термички обрађеној или о салатама, кажу нутриционисти. Они истичу да нека уља делују против деменције, друга смањују ризик од инфаркта и можданог удара, побољшавају концентрацију и помажу у смиривању запаљенских процеса...

Са уљима не треба претеривати. Мушкарци дневно не би требало да уносе више од седам кашичица, а жене не више од пет. Али да бисте се одлучили за оно које вама највише одговара, неопходно је знате његове особине.

Сунцокретово уље је у традицији нашег народа највише заступљено. Иако је одличан извор витамина Е, са њим не треба претеривати. Једна до две кашичице дневно задовољавају наше потребе. Ово уље богато је омега-6 киселинама, али не поседује омега-3, о чему треба водити рачуна и њиме се снабдети из других намирница. Сунцокретово уље погодно је за пржење јер се загрева до високих температура, али треба да се употреби - само једном! Уколико се користи за пржење више пута, постаје веома штетно.

Маслиново уље се такође у нашим домаћинствима све више користи. Богато је незасићеним масним кииселинама које снижавају ниво холестерола у крви, па самим тим смањује и ризик од болести срца и крвних судова. Резултати неких истраживања истичу његову заштитну улогу у превенцији карцинома дојке. У сваком случају, садржи антиоксидансе који спречавају штетан утицај слободних радикала на организам. Маслиново уље има релативно висок ниво засићених масних киселина, али није баш богато омега-3 масним киселинама, о чему треба водити рачуна. Ово уље је погодно за припрему готово свих јела европске кухиње.

Уље од бундеве није баш приступачно свачијем џепу. Ипак, због корисних састојака вреди га набавити и чешће га користити у кухињи. Ово уље, пре свега, има добро избалансиран однос незасићених масних киселина, укључујући и омега-3. Одлично је за припремање прженог поврћа, јер може да се загрева до релативно високих температура. Одлично је и за припремање салата, а због своје тамнозелене боје врло лепо изгледа у преливима. Нажалост, уље бундеве не садржи нарочито висок ниво цинка, гвожђа и магнезијума.

Уље од семенки лана је најбољи извор омега-3 масних киселина, а његова редовна употреба помаже снижавању холестерола у крви. Представља сјајан избор за припрему вегетаријанских оброка, али зато није згодно за кување уобичајених европских јела. Мањкавост му је и то што брзо ужегне ако се не чува на хладном и тамном месту, због чега постаје неупотребљиво.

Уље од репице се издваја у односу на друга уља по богатству незасићених масних киселина. Истовремено, има мање засићених масних киселина од било ког другог јестивог уља. У односу на маслиново има чак десет пута виши ниво омега-3 масних киселина. Његова предност је и што може да се користи за припремање хране на високим температурама. Осим што је безукусно, због чега није погодно за припрему салата и сосова, других недостатака практично нема.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације