ММФ опалио озбиљан ЕКОНОМСКИ ШАМАР Влади: Забрањен наставак ауто-пута Бар-Бољаре?

NovostiOnline/И. Д. С.

уторак, 30. 06. 2020. у 07:41

ММФ опалио озбиљан ЕКОНОМСКИ ШАМАР Влади: Забрањен наставак ауто-пута Бар-Бољаре?

ГРАДИЛИШТЕ Радови на ауто-путу/Фото Влада ЦГ

Консултанти: План трошкова до 2025. нула, што подразумева забрану радова
ДОК представници Владе отварање прве деоница ауто-пута Бар - Бољаре најављују као отварање пута ка развоју државе, посебно северног дела, и називају га пројектом века и исплативом инвестицијом, економска струка тврди да ће тај пројекат остати као болна опомена како се доносе лоше инвестиционе одлуке. Упркос проценама Међународног монетарног фонда, да би наставак ауто-пута угрозио фискалну стабилност, из Владе увелико говоре о наставку радова.

Консултантска компанија "Фиделити консалтинг" из Подгорице, анализирала је извештај ММФ-а.


- Нападали су нас када смо говорили да је приоритетна деоница ауто-пута једна од најгорих инвестиционих одлука у новијој историји Црне Горе, а о томе смо говорили још 2014. године - подсећају у консултантској компанији. - Уговорен ван система јавних набавки, препун прекорачења како у времену тако у износу - коштаће неколико стотина милиона евра више од плана, а касни две године, са јаким утицајем курсних разлика, јер је уговорен у доларима.


Додају да су из Владе говорили да је ауто-пут исплатив, да ће се држава динамично развијати захваљујући њему, да ће север посебно доживети препород, те ће се у том делу земље искоренити незапосленост.


- И шта се десило? ММФ је опалио озбиљан економски шамар Влади тако што је де факто забранио наставак изградње ауто-пута. То је јасно наведено на табели која се налази у извештају ММФ-а, који је пратио одобрење 74 милиона евра, јер пише да су капитални трошкови планирани за изградњу ауто-пута до краја 2025.године нула - наводе из "Фиделити консалтинга".


ММФ је и раније упозоравао да ће журба са завршетком ауто-пута од Бара до Бољара угрозити државне финансије, односно фискалну одрживост, и да би завршетак ауто-пута кроз ново задуживање захтевао нове мере фискалног прилагођавања.


- Журба да се доврши ауто-пут вероватно ће угрозити фискалну одрживост. Завршетак осталих деоница могао би коштати додатних 25 одсто БДП-а. Ако Влада одлучи да доврши ауто-пут у периоду од 2021. па до 2026. године кроз ново задуживање, дуг државе (укључујући гаранције) остаће изнад 80 одсто БДП-а и у 2020. години. Без новог задужења јавни дуг би се до 2030. године могао смањити на 50 одсто БДП-а - процена је ММФ-а.


ПРИЛАГОЂАВАЊЕ


КАКО објашњавају у ММФ, у случају новог задужења повратак дуга на почетни ниво у 2030. године захтевао би нову рунду фискалног прилагођавања за око три процентна поена БДП-а у периоду од 2021. године до 2023. године, па би годишње "фискално прилагођавање" значило да се треба обезбедити око 140 милиона евра кроз штедњу или повећавање дажбина.


ОДЛАГАЊЕ "ПОЈЕЛО" ПУТАРИНУ


ПРВОБИТНИ план је био да радови на ауто-пут буду завршени две године пре почетка отплате кредита, а сада постоји могућност да, уколико се пробије још један рок, отплата почне пре отварања. Прва полугодишња рата за кредит са каматама од око 36 милиона евра долази на наплату у јулу наредне године. Због ових кашњења изгубљена је наплата путарине за две године, што је, према неким проценама, губитак од око 30 милиона евра.





Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (4)

djordje

30.06.2020. 10:35

ne razumem ,kakve veze ima mmf sa vec projektovanim i obezbedjenim auto-putem? da li to sugerisu da je ovoj garnituri sa DJukanovicem dosao kraj? Sto kaze stara Srpska poslovica: Kriza krece iz dzepa , trazi izlaz kroz prozor a zavrsava na patosu...

ne kontam

30.06.2020. 11:01

ulazes tolike stotine miliona,da uradis auto put kroz c.g. i dje da ide,ide ka Srbiji. Srbiji koju koljem i kamenjem obasipas a ocekujes neki preporod. e sad da Srbija bude pametna i ne uradi ama bas nista.Ostaje vam auto strada u okviru vase drzave da se vozate i to kad je zavrsite,nekada. Nama taj put i nije bitan ,bitnije je da se povezemo sa drugim zemljama i da jednom pocnemo da zivimo.

Bonaparta

30.06.2020. 18:50

E hvala dragom Bogu da više nismo zajedno u istoj državi, sada bi i taj put Srbija plaćala.

Voja

01.07.2020. 11:14

Sve sto sadasnje generacije urade i izgrade, ostaje buducim generacijama na dobrobit. Iizgraditi auto put, nego sta. Danas je Milo, sutra je Kilo, a dok se mi njima bavimo zivot prolazi. Nece ni Milo ni Kilo to da odnesu u grob, mada oni i tako mislili. Dolaze novi ljudi, a njima putevi trebaju, pa i za more, a sto da ne. Zasto uvek glupost sadasnjih mora da bude na teret budycih ? Gradite ljudi da nesto ostane posle nas, da se vidi da smo bili zivi ? Dolaze nasa deca, lepsa i pametnija od nas.