АКО је бит телевизије у њеној онтолошкој непосредности (Боро Драшковић), онда се у свету играних серија та непосредност изражава пре свега у одсуству дистанце према стварности, а у ТВ фикцији са политичким референцама у занемаривању историјског одстојања према скорашњим догађајима. Управо такав је случај са овом серијом која се бави ратом руске и америчке обавештајне службе у предвечерје кијевског Мајдана 2013. и плановима за извођење "обојене револуције" у Москви после серије протеста на московском Блатном тргу (2011-2013). Руска "пета колона", под контролом америчке амбасаде у Москви (директно амбасадора Мајкла Мекфола) и субверзивних органа (ЦИА и других 18 сродних америчких служби), делује преко страних НВО, које Руска Федерација прво ограничава, а затим и забрањује, 2015.

Серија почиње у јуну 2013. године за време погоршања ситуације на Блиском истоку, коју компликује политичка ситуација у Украјини, и обухвата догађаје од неколико недеља, током којих руска специјална служба ФСБ разоткрива опасну шему својих прекоморских противника. Програм ЦИА "Спавачи" (Sleepers) подразумева "буђење" агената који су раније били ангажовани у руској влади и великим предузећима, а који чекају у стању мировања. Пуковник ФСБ Андреј Родионов (Игор Петренко) враћа се у Москву после петнаестогодишње мисије у Либији и Ираку. Шокиран променама које су се догодиле за то време с Русијом, покушава да се прилагоди новој стварности. Током истраге, пуковник схвата да сви ти догађаји нису случајни, већ представљају сукцесивне етапе хибридног рата против његове земље. Највише га шокира држање тзв. либералне Москве - пре свега новинара, адвоката, и тзв. социјалне елите, међу којима и његових најближих пријатеља оба пола, који уопште не разумевају циљеве овог рата, већ наседају причама о "покраденим изборима", "неопходним друштвеним променама" и "борби за људска права". Звучи познато? Да, то је нека "грађанистичка" Москва слична оној коју овде гледамо уживо, дакле прилично "врућ кромпир", са којим ће пуковник ваљда изаћи на крај, али нас више занима како ће то успети РТС, који је прву сезону серије купио после одлуке Amazon Prime Video да ствар "стримингује" на глобалном нивоу. Лако је "Амазону" који се обраћа аморфном светском гледалишту, али је питање како ће "Спаваче" примити српска публика, са искуством домаће "обојене револуције". А како тек београдски неолиберални кругови, толико слични онима које гледамо на делу?

Зато је Јавни сервис одмах пожурио да се огради, и ево шта је смислио: "Интригантна серија 'Спавачи' емитовала се на руској државној телевизији и изазвала је бурне реакције и жестоке критике либералног дела јавности која је оптужила познатог режисера Јурија Бикова да се ставио у службу Кремља, а против Запада, након чега се он јавно извинио и обећао да ће се потпуно повући из филмске индустрије." То као идеолошки алиби, за домаћу употребу. У ствари, на серију је неолиберална Москва, уз помоћ западних и неких домаћих мрежа, извршила прави медијски удар, а младог редитеља провлачила кроз "топлог зеца" и јавно пљувала, све док није почео да се посипа пепелом. Очајни Биков на крају је дигао руке и за руску службу Би-Би-Сија изјавио да одлази са филма. Тек онда се дигла права кука и мотика! Филмски ствараоци и људи из културе, почев од продуцента филма Фјодора Бондарчука и водитељке Ксеније Собчак, скочили су у помоћ Бикову. У међувремену су у Русији и званично забрањене НВО које су се финансирале из иностранства, а звезде опозиције, попут Алексеја Наваљног (под другим именом заступљен у серији) суочене су са законом и правдом, као што је и Мекфола заменио други изасланик Беле куће.

Инсерт из серије "Спавачи" Фото РТС

Судећи по прве две епизоде, реч је о "холивудски спакованом", динамичном политичком трилеру, пуном изненађујућих обрта, изузетно добро постављеном у реалне амбијенте Москве и данашњег света. Шта ће се до краја догодити, остаје нам да видимо у наредним епизодама (има их укупно осам у првој, а већ се снима и друга сезона са истим глумцима), али је сигурно да модерна ТВ серија више не ферма дистанце, нити чека икакве политичке оцене власти и опозиције. Неке новије домаће серије ("Тајкун", "Јужни ветар" и "Калуп") наговестиле су да нам се, нешто слично, ускоро може десити и код куће.