Пилот Полан поново међу Србима

Драган Вујичић

12. 09. 2015. у 21:06

У Смедеревској Паланци у суботу откривен споменик српским и француским пилотима из Првог светског рата

Пилот Полан поново међу Србима

Пуковник Фурније и капетан Полан у кабини "Фармана"

У СМЕДЕРЕВСКОЈ Паланци у суботу је откривен споменик српским и француским ваздухоловцима из Првог рата. Свечаност је увеличао и Жан-Клод Сеге, заступник породице пилота Луја Полана, једног од најистакнутијих француских ваздухопловаца који се борио са над Србијом 1915. године, а уз њега је био и престолонаследник Александар Карађорђевић. Пред српском и француском заставом, које су се у суботу вијориле испред новооткривеног споменика стајали су и војни аташеи Француске и Грчке, затим, представнци наше војске, стотине грађана Паланке...

Овај градић у срцу Србије 1915. био је место где су се склапали авиони француске ескадриле "МФ99С" која је дошла вагонима из солунске луке. У групи од стотинак француских авијатичара са осам ваздухоплова тада је био и Луј Полан, херој Првог рата и потоња легенда француске авијације. У Смедеревску Паланку, у његово име дошао је Жан-Клод Сеге, заступник породице Полан, иначе један од највећих ваздухопловних публициста Европе. Као дар домаћинима он је Музеју у Смедевској Паланци оставио копију оригиналног дневника француског пилота и део документације сакупљене после Поланове смрти која је везана за његове летове у Србији.

Сеге је у Србију донео земљу са гроба Луја Полана, а у Француску ће вратити земљу са аеродрома на коме је летео пре 100 година.

Госта из Француске је дочекао престоланаследник Александар Карађорђевић. Луј Полан и регент Александар Карађорђевић као извиђач су, наиме, 27. јула 1915. заједно летели са Бањичког аеродрома над положајима Аустроугара.

Подизање споменика у Улици Првог српског устанка у парку у срцу града инцирало је Удружење ратника, добровољаца и њихових потомака 1912-1918. из овог града. Иза њихове идеје стала је Скупштина града. Споменик пилотима дело је Небојше Јовановића, уметника из Паланке.

- Велика је част угостити представника породице Полан у нашем граду - говори, за "Новости", Предраг Торбица из Организационог одбора. - Херој Француске прве ратне победе однео је над Србијом и наша земља му је до краја живота била као друга домовина. То нам је потврдио и Жан-Клод Сеге који је дошао у име ћерки пилота Полана.

Споменик, дело Небојше Јовановића

Луј Полан, уз мајора Роже Витру, био је највише рангирани француски официр у Србији који је дошао 1915. Био је неустрашив. Наш пилот Ђорђе Рош оставио је у свом дневнику белешку како је Луј Полан када је ушао у ПВО ватру у Земуну одбио да се врати а да не заврши извиђање већ је наставио задатак певајући "Марсељезу". У ратном дневнику ескадриле "МФ99С" стоји да је Полан летео и на три задатка дневно. Записана је и његова ваздушна победа над Немцима у лето 1915, када је са капларом Андреом Лестрадом између Земуна и Борче сустигао један апарат из 15. немачке летачке ескадриле који је оборио изнад села Глогоњ, да би се потом, тог дана још два пута се дизао у ваздушне борбе.

- Полан је постао легенда у француској почетком 1917, када је конструисао авионску елису са "ходом" кроз који се могло пуцати из митраљеза - објашњава Торбица. - Претходно, у Скадру Французи су предали своје ваздухоплове Српској војсци а Полан се потом борио још четири месеца над Верденом у Француској. Команда француске војске га је затим повукла да усаврши своје ваздухопловне конструкторске идеје и он је пројектовао четири типа француских авиона.

Постао је милионер, али се 1940. јавио у Француску војску да лети у рату са нацистима. Због старости није примљен у војску, преживео је рат и умро је 1960. Његово име Французи изговарају са великим поштовањем.

ВИШЕ ОД 300 ЛЕТОВА ФРАНЦУЗА

ЗА осам месеци француска ескадрила је извршила више од 300 борбених летова и оборила два непријатељска авиона - 9. јуна, 4. и 23. јула, а 5. августа је погодила два монитора ("Енс" и "Корош").

Ова јединица је заслужна за обарање још три аустроугарска авиона - 26. јуна, 7. и 13. јула.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

dusan

12.09.2015. 21:58

Zaboravili ste 9 i 11 vazduhoplovnu diviziju sa 6 pukova 111,112 i 113 i 421,422 423 i nekoliko aerodrumskih bataljona koje smo dobili od SSSR 1944 godine ali to se vise nigde ne uci.Mismo narod koji ima pradedove ali ne i dedove.Itorija se zavrsava 1941 i pocinje 2001 godine izmedju nista.85-95 NOVJ bili su srbi.

Mile

12.09.2015. 23:52

@dusan - To su neke druge price , jer to sto je dobijeno , brzo je otislo u staro gvozdje . Ako nisi nikada bio u Muzeju avijacije , pogledaj na Internetu i videces da nema MIG-ova 9 , 15 , 17 , 19 . Koje je SSSR pravio u kolicinama za bacanje , ali da je tadasnja JA, FNRJ dobila oko 230 na poklon tamo nekih Republic F-84 Thunderjet , a uskoro nabavila jeftino i stotine North American F-86 Sabre!! Tek se vracamo na SSSR avione od MIG 21 , znaci tamo amo , sve zbog Politike.