ИЗ државног буџета 155 милиона евра у наредних шест година биће утрошено за покривање доспелих обавеза повериоцима, али и инвестиције и развој "Монтенегро ерлајнса", саопштено је након седнице која је, без претходне најаве, одржана касно увече у понедељак. У ту финансијску инјекцију је урачунато и 50 милиона евра за куповину нових авиона.

Предлог закона о докапитализацији националне авио-компаније по скраћеној процедури биће упућен у парламент, а циљ усвајања тог акта, како је појашњено, обезбедиће ликвидност, одрживост и стабилност у пословању авио--превозника.

- Реч је компанији од посебног значаја за државу, па овај закон јасно уређује услове, начин, поступак и модел измиривања обавеза, које "Монтенегро ерлајнс" има према држави, трећим лицима. Обрађује и друга питања која су значајна за развој авио-компаније, али и утицај њиховог пословања на економски развој Црне Горе - наводи се у саопштењу Владе Црне Горе.

Током расправе, додаје се, да национална авио-компанија годишње приходује 70 милиона евра, да је само ове године превезла 660.000 путника и тиме директно допринела расту буџетских прихода.

- Процене су да је у укупним туристичким приходима допринос "Монтенегро ерлајнса" око 185 милиона евра - саопштено је из извршне власти и наглашено да би евентуална ликвидација или стечај компаније узроковали многобројне негативне ефекте по црногорску економију, али и губитак готово 34 милиона евра уложених у отплату рата за авионе из флоте, те слотова на страним аеродромима. - Сагледавајући опције стечаја и ликвидације, закључено је, да би то било неповољно не само за националну авио-компанију већ и укупну црногорску економију, посебно имајући у виду туризам као стратешку грану развоја.

Прочитајте још - Монтенегро ерлајнс: Помоћ из државне касе мимо закона

У саопштењу закључују да су приликом израде решења за МА анализирана искуства више земаља у Европи које су у протеклим годинама на сличан начин решавале питање националних авио-компанија, али и упоредна ускуства где се није приступило моделу "спасавања", па из свега тога, одлучили су се за прву опцију - да из сопстевих средстава, односно, буџетских определи новац да МА постави на "зелену грану".

"Монтенегро ерлајнс" већ дуже је на црној листи пореских дужника, па је дуговање националне авио--компаније само по основу пореза и доприноса достигло преко 19 милиона евра. Предузећу "Аеродроми ЦГ" закључно са новембром ове године дугују 29 милиона евра.

- Само у три претходна месеца порески дуг увећан је 540.000 евра - саопштено је из Пореске управе.

Укупан дуг националне авио-компаније, према последњим подацима, ако се укључи и десет милиона Контроли летења, износи 89 милиона евра!

ПОМОЋ И КРИТИКА

ВЕЋ дуже, Влада је често критикована, не само са домаћих, већ и међународних адреса због државне помоћи коју је годинама издвајала за МА. Само прошле године Министарство саобраћаја определило је седам милиона.

- Закон о контроли државне помоћи, као и директиве ЕУ забрањују да се привредним субјектима даје новац из буџета, ако то не одобри Агенција за заштиту конкурентности. То за "Монтенегро ерлајнс" није важило - више пута је поновио посланик СДП Рашко Коњевић.