Испод швајцарских Алпа ускоро ће бити завршена железничка брза пруга дуга хиљаде метара, на чијој је средини смештен најдужи железнички тунел на свету "Готард".


Тунел, отворен 2016. године, налази се у самом центру деонице која пролази испод Алпа, а ове године први возови проћи ће и кроз краћи, али пођеднако важан тунел "Канери" у близини Лугана.


Овај 15 километара дугачак тунел заобилази планинску деоницу на најфреквентнијој рути од севера ка југу која повезује економски моћне земље северне Европе са северном Италијом.


Пројекат је вредан 11.3 милијарде долара, преноси загребачки портал Идеx.хр.


Радови се изводе на дубини од 2.500 метара испод врхова Алпа, а пут кроз 30 милиона тона гранита пробија 2.500 радника.


Радници треба да поставе близу 400 километара пруге и још неколико стотина километара електричних инсталација, сигнализације и комуникационих система.


С распоредом мањих тунела, који повезују два главна паралелна тунела на сваких 325 метара, укупна мрежа тунела премашује 150 километара.


Ископавање два тунела дужине од по 56 километара завршено је током 2011. године, уз помоћ машина за пробијање тунела.


Ти радови оставили су за собом такве количине камена, да би њима могао да се напуни воз чији би се вагони протезали од Цириха до Чикага, у дужини од висе од 7.000 километара.


Додатних осам милиона тона камена ископано је за потребе изградње базног тунела.


Унутар ових тунела налазе се две мултифункционалне станице које омогућавају возовима да прелазе из једног тунела у други, за потребе одржавања или током хитних случајева.


Један од њих је требало да постане најдубља подземна железничка станица на свету, под називом "Порта Алпина", с лифтовима који се спуштају до дубине од близу 800 метара, повезујући платформе станице са селима на површини, али је план одбачен као неекономичан током 2012. године, наводи ЦНН.


Први предлог за изградњу железничке линије кроз Алпе датира из 1947. године, а пруга је била и предмет националног референдума 1992. године, на којем је предлог подржан, а први радови у тест фази почели су следеће године.


Прочитајте још: "Готард" спаја север и југ Европе


Отварањем железничке пруге испод Алпа, време путовања између Цириха и Милана биће скраћено са четири на само 2,5 сата вожње, с кретањем возова кроз тунеле брзином од око 200 километара на час.


Избегавајући познате спирале старе планинске руте, "Готард" базни тунел скраћује пут за 40 километара, а краће време путовања резултирало је и повећањем броја путника за чак 30 одсто у месецима након отварања.