Више немачких градова нуди бесплатне карте за градски превоз у одређеним данима, а циљ овог експеримента је да убеди грађане да смање употребу аутомобила, како би ваздух био чистији.


У мају 2018, Европска комисија је поднела Европском суду правде тужбу против Немачке и још пет земаља ЕУ због загађења ваздуха. У бројним немачким градовима су прекорачене количине емитованог азотног диоксида које прописују смернице ЕУ.


Према ЕК, штетни гасови су криви за око 400.000 превремених смртних случајева у читавој ЕУ. У Немачкој би пре свега приградски превоз требало да помогне да ваздух постане чистији. Федерација при томе потпомаже савезне покрајине и општине и то са око 8,6 милијарди евра сваке године, преноси Дојче веле.


"Климатски пакет", осим тога, обећава повећање буџета за изградњу приградске саобраћајне мреже са милијарду евра годишње од 2021. године. Многи истраживачи климе сматрају да је то премало.


Савезном министарству за саобраћајје на располагању укупно 30 милијарди евра. Од тога 40 одсто иде на одржавање путева – које пре свега користе аутомобили. Истовремено више немачких градова покушава да створи подстицаје за коришћење средстава јавног превоза уместо аутомобила.


У Хановеру су, на пример, грађани прве суботе у децембру могли бесплатно да користе јавни градски саобраћај. У погону је било приметно више аутобуса и трамваја како би та понуда постала атрактивнија.


Неке улице на ужем подручју града су биле чак затворене за саобраћај, како би аутобуси и трамваји брже стизали до циља. Пораст броја путника се није примећивао јер је на улицама било више трамваја и аутобуса него инаце.


Регионални начелник за саобраћај, Улф Биргер Франц, процењује да је тај акциони дан коштао око 600.000 евра. Скупо, али успешно: према првим сазнањима, јавни превоз је имао 60 одсто више путника. Градоначелник Белит Онај поздравља тај резултат, али начелник Франц наглашава да је то био експеримент а не и дугорочно решење. Приградски саобраћај би у будућности требало да се даље шири – и да постане атрактивнији, не само по цени.


"Комфор, поузданост и домет имају велику улогу", каже Лукас Блок са института Фраунхофер на којем истражује нове форме мобилности. Када су трамваји стално препуни, када стално касне и тешко је доћи до њих, онда није тако важно то што је вожња гратис, додаје.


То показују и друге градске иницијативе, на пример, карта од 365 евра за годину дана која је уведена у Бону прошле године - вожња градским превозом кошта тако један евро на дан.


Али, од 17.000 досад је продато само 6.500 карата. Критичари наглашавају да они који сваког дана иду на посао у други град немају користи од тога и да је за такве запослене аутомобил још увек најатрактивнији.


Прочитајте још: Немачка компанија представила летећи такси (ВИДЕО)


У самим градовима се ситуација ионако мења. "У великим градовима опада број младих са возачком дозволом", наглашава Блок. То је, између осталог, последица ситуације у којој јавни превоз вози како треба а бицикл је такође добра алтернатива.


Бесплатан градски превоз суботом нуде и градови Минстер и Карлсруе.