ОД СТАЛНОГ ДОПИСНИКА: МОСКВА

ЦИЉ нашег истраживања је био да се види како наночестице силицијума покривене леком "декстран" и уз терапијски ултразвук, заједно утичу на ћелије рака грла. Приметили смо да ова комбинација смањује број ћелија и уверили се да коришћење силицијума, уз помоћ ултразвука утиче на "гушење" ћелија рака. Верујем да ће наша истраживања ићи брже јер смо се договорили да се у експеримент укључи и московски Инжињерно-физички институт биомедицине, па се надам да бисмо већ за четири, пет година могли да почнемо том методом да помажемо људима оболелим од рака.

Овако, у ексклузивном интервју за "Новости" говори професор др Виктор Јурјевич Тимошенко са Факултета физике при Државном универзитету "Ломоносов", откривајући да ли је научни тим који предводи на путу да открије боље дијагностиковање онколошких болести, па и њихово лечење. Указујући да досадашњи експерименти уливају оптимизам, др Тимошенко наглашава да до коначног циља треба још доста рада у лабораторијама да би једног дана лекари онколози одлучили да нови метод и користе у лечењу оболелих.

- Сам ултразвук не може да уништава ћелије рака, али у комбинацији са посебним наночестицама силицијума и лека "декстран" може да их гуши. Ми верујемо да се тим путем кориштењем наночестица за дијагностику и терапију може доћи до правилног пута у лечењу онколошких болести. Колико смо у праву показаће наставак истраживања.

* Када сте почели да се бавите тим експериментом?

- Могло би се рећи да сам се са том темом, која је сада изазвала велико интерсовање не само у Русији, почео бавити сасвим случајно. Било је то пре 15 година кад сам био на специјализацији у Минхену где сам анализирао наноструктуре. По повратку у Москву почео сам да се бавим истраживањима са силицијумом који се раствара у човеком организму и не штети му. Зато сам одлучио да спојим силицијум и лек. Моји сарадници и ја определили смо се за експерименте на тему онкологије, али уверен сам да може да се користи и у дијагностици и тражењу лека и за друге тешке болести.

* У медицини се данас користе углавном три метода у борби против рака?

- Прва је одстрањивање рака хируршким путем, други метод је хемиотерапија и трећи зрачење. Не треба посебно истицати да је садашњи начин лечења онколошких болести веома скуп. Нас интересује нови метод, јер се хемиотерапијом убијају и здраве ћелије. Уверени смо да је будућност у тражењу нових метода у лечењу рака којим ће се нападати само болесне ћелије и неће се уништавати здраве. Надам се да се сви слажемо да без нових улагања у науку не можемо доћи до нових и бољих метода лечења тешких болести. Први смо експериментисали са наночестицама силицијума у фотодинамичкој терапији. Схватили смо да та прва метода са силицијумом није ефкисана. Наставили смо друге експерименте јер смо знали да се са силицијумом не може направити никаква штета. Он се у организму може активирати светлом или ултразвуком, па можемо њиме управљати и довести га у организам тамо где желимо. Дакле, главни принцип код експеримента нам је био да никако не наштетимо организму. Силицијум није отрован и ми смо као људи навикнути на њега.

* Да ли су неки други научници покушавали да сличним путем експериментишу?

- Покушали су да раде експерименте, али су користили елементе који ипак штете организму. Испада да покушавате да лечите, а истовремено штетите организму. Ми сматрамо да се мора водити брига да се не употребљавају елементи који могу да изазову нову болест у човековом организму.

Фото Б. Влаховић

* Да ли је још неко у свету експериментисао са наносилицијумом?

- Да, научник Улер, још 1956. године. Касније је и Кенон експериментирао - 1990. Али, они се нису бавили овим чиме ми сада експериментишемо. Наше истраживање о коме се сада много говори и о коме се писало, заправо је циљана терапија. Уз силицијум се споји лек и доведе до ћелија рака. Ми смо сигурно први, или међу првима који су још 2006. почели да експериментишу са силицијумом у фотодинамичкој терапији. У нашим експериментима је основа увек силицијум зато што се он брзо раствара и није нимало токсичан.

* Има ли у вашем тиму других истраживача осим физичара?

- У експерименту учествују и биолози. Све наше идеје се не могу реализовати на нашем факултету физике, зато се мора сарађивати са другима.

* Зашто је прављен експеримент баш са ћелијама рака грла?

- То су нам предложили биолози са којима сарађујемо. Пола експеримента смо радили у Русији, а пола у Лиону. У Француску сам ишао не само ја него и моји студенти који су активно учествовали у експерименту око примене методе на рак код животиња. А у Даблину, где ради наша колегиница, физичарка Татјана Перова, такође смо обавили део истраживања.

* Која је нова етапа вашег експеримента?

- Тек кад завршимо све експерименте на животињама и уверимо се да је наша метода перспективна, онда бисмо могли да је проверимо на људима добровољцима.

* Колико људи ради на вашем експерименту?

- На нашем факултету свега десетак. Осим нас који стално радимо на факултету, на пројекту сарађују наши постдипломци али и амбициознији студенти. У досадашњем раду су учествовали и сарадници Института теоретске и експерименталне биофизике Руске академије наука, као и колеге са лионског Универзитета нанотехнологија и Тринити колеџа у Даблину.

* Шта нас очекује у будућности?

- Све зависи од финансирања. Нажалост, добијамо веома мало новца и зато иде све доста споро. Ипак, надам се да неће проћи деценије да од нашег експеримента болесни људи буду имали користи. У наставку експеримента ће се укључити не само физичари него и већи број биолога и лекара.

Фото Б. Влаховић

ЋЕРКА ЗАВРШИЛА СРПСКИ

ЋЕРКА професора Тимошенка Алевтина завршила је на "Ломоносову" српски језик.

- Моја ћерка је желела да студира стране језике. Свидео јој се српски, а била је много пута у вашој земљи. У Србији јој се много свиђа, а за ваш народ увек истиче да је веома гостољубив. Радо комуницира и сарађује са својим пријатељима из Србије - каже професор Тимошенко.

ЛЕК ИЗ КОСМОСА

ПАРАЛЕЛНО са физичарима и биолозима са "Ломоносова", у борбу против рака укључили су се и други руски научници. Из Државног института посебно чистих биопрепарата у Москви саопштили су ових дана да су њихови научници на путу да произведу нови препарат за лечење рака.

- Сада завршавамо доклиничка испитивања "беланчевине топлотног шока" која би могла лечити три врсте рака. Ради се о беланчевини коју ћелије организма стварају као одговор на стрес - каже Андреј Симбирцев, дописни члан Руске академије наука. - Ради се о беланчевини која штити ћелије од повреда и помаже имунитету организма да препозна ћелије рака и као одговор појачава имунитет организма. Да би кристализација структуре те беланчевине била равномерна експеримент је обављен у бестежинском стању на Међународној космичкој станици, а досадашњи резултати истраживања су добри.