Ерсундски мост: Од симбола ЕУ до граничног пункта

Ивана Станојевић

10. 01. 2016. у 10:30

Ерсундски мост: Од симбола ЕУ до граничног пункта

Најдужи путни правац у Европи прети да се изроди у супротност

Мост који спаја Данску и Шведску с континентом, постао међа у "Европи без граница". Ерсундска ћуприја - још једна горка пилула за Брисел и јединство Старог континента

НАЈДУЖИ путни и железнички правац у Европи и истовремено најдужи мост на свету који прелази државну границу, повезујући Шведску и Данску - постао је горка пилула за Брисел. Деценију и по, високофреквентна саобраћајница која је и пре изградње понела епитет симбола Европе без граница, прети да се изроди у супротност и докаже да мостови спајају, али и раздвајају.

Овај, Ерсундски мост, најдужи је комбиновани мост-тунел у Европи. Истоимени мореуз, један је од три "данска пролаза" између Балтичког и Северног мора. Грандиозна ћуприја, десета по дужини на планети, спаја Копенхаген у Данској и Малме у Шведској. Налази се на европском путу Е20, који повезује скандинавску путну мрежу са оном у централној и западној Европи. У четири траке одвија се друмски, а на два колосека железнички саобраћај. Граница је на самом мосту, 5,3 километра удаљена од шведске обале.

Први пут од леденог доба, то јест, после 7.000 година, Ерсундски мост повезао је Шведску са континенталном Европом. Дугачак је 16 километара, уздиже се 55 метара изнад површине мора и коштао је четири милијарде евра. Очекује се да ће, до 2035. године, исплатити цену своје конструкције.

Враћањем контроле пасоша, приликом уласка из Данске у Шведску, међутим, први пут после пола века, овај мост је постао црна тачка у Европи без националних граница и могао би да буде опипљиви симбол преокрета који одавно, а после прошлогодишње мигрантске кризе још снажније, куца на врата ЕУ. Систем "шенгена", споразума по коме се из једне у другу чланицу Уније улази без контроле, прети да се уруши...

У нади да ће зауставити избеглички талас, Стокхолм је одлучио да поново тражи на увид лична документа са фотографијом (пасош, личну карту, возачку дозволу...), путницима који долазе из Данске, копненим путем, односно, преко овог моста.

На пола пута између два копна је вештачко острво, које означава крај мостовног и почетак тунелског дела. Дуго је око четири километра, широко неколико стотина метара, а припада Данској. Ненасељено је и на њему је резерват природе. Веза између овог острва и најближег данског копна је Дрогденски тунел, дуг 4.050 метара, од чега је 3.510 испод мора. Највећи део водног саобраћаја одвија се преко Ерсундских врата која се налазе изнад тунела. Од пет мањих тунела, два су намењена железничком, два друмском, а један је резервисан за хитне ситуације.

Разлог за изградњу тунела уместо наставка постојеће мостне конструкције била је превелика близина аеродрома Каструп у Копенхагену. Од 2008. године, једносмерни прелаз моста за аутомобиле кошта 36 евра, а попусти за редовне кориснике иду до 75 одсто. Мостарина се плаћа на шведској страни моста, преко кога годишње пређе 25 милиона путника.

Испуњена су велика очекивања да ће овај регион, у коме је концентрисана петина укупног богатства Данске и Шведске, постати нордијска база моћи и капитала. У њега су се преселиле многе велике компаније из Стокхолма. Швеђани и Данци тврде да међу њима нема стварног ривалства - и једни и други више воле да таква осећања резервишу за Норвежане.


ПОСЛЕДЊА РЕЧ ТЕХНИКЕ

Изградња моста почела је 1995. године, а последња "коцка" уграђена је 14. августа 1999. Ерсундска веза, службено је прорадила 1. јула 2000. године. Њен мостовни део је укупне дужине 7,8 километара што је отприлике половина удаљености данског од шведског копна. Остатак чини тунел. Маса мостовног дела износи 82.000 метричких тона. Највиши пилон висок је 204 метра. Галванизовани челик светлуца на сунцу, а обојени делови покривени су специјалном црном бојом која упија светлост и током дана рефлектује боје из окружења. Чудо градитељског прегнућа остварено је за само четири године и месец дана.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (5)

Копенхажанин

10.01.2016. 12:39

Мост јесте дуг али није најдужи на свету. Пасошка контрола траје 20 секунди.

Swe

10.01.2016. 14:02

@Копенхажанин - 20 sek/po osobi stvara haos i guzvu koje nije bilo pre à razlog ne sto Danci neprimaju nikoga nego ih šalju Šveđanima!

Veerghoen

10.01.2016. 13:33

Најдужи царински мост на свету, нисте лепо разумели тај део.

Bugi

10.01.2016. 16:50

Nisu Danci ludi.Sta treba da rade,da prime bedu i sirotinju od koje nemaju nikakve koristi.Stite svoju naciju od islamske vere i bas ih briga sta ko o tome misli.Ni na nasim prostorima islam nikome nije doneo nista dobro, a o evropi i da ne govorimo.Videcemo sta ce da bude na leto kada ponovo navrnu izbeglice.???

Sem

17.10.2019. 10:42

@Bugi - Kako si sad uspeo da povezes citav Islam sa ovim imigrantima nikako mi nije jasno kako dozvolite da uticu mediji na vase razmisljanje ? Niko ne uzima imigrante bez koristi, druga stvar mozda je vecina islamske vere ali puno ih je i katolicke vere ako pricamo o religijama koje nemaju nikakve veze u ovoj prici. Evropskoj uniji su potrebni radnici, mnogo radnika i zato njih bas briga o verama nacijama kao sto se moze videti i sa nasih prosotora, ljudi nisu ograniceni ko balkoni kao mi.