СВИ који почине кривична дела везана за корупцију, прање новца, пореске утаје, или оштете државни или општински буџет биће на удару посебних тимова обучених за дела финансијскoг криминалa. Никоме неће бити гледано кроз прсте, без обзира на то да ли је реч о обичним људима, тајкунима или државним функционерима.

Ово у разговору за "Новости" поручује Нела Кубуровић, министарка правде, најављујући да од марта почиње да се примењује нови закон који успоставља четири посебна одељења, која ће се бавити искључиво кривичним делима са коруптивним елементом.

У јавности се увелико спекулише да ће се баш у марту мењати и Устав, што нам је обавеза и по поглављу 23. Ту се отвара и дежурно "кафанско питање" - да ли ће о истом трошку бити измењена и преамбула по којој је Косово и Метохија саставни део Србије:


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Брнабић одбацила критике да опструише питања посланика; Опозиција тврди да није могла да поставља питања

- Не идем у кафану, а поготову се не бавим кафанским причама. Трудим се да као министар правде на одговоран и озбиљан начин радим свој посао. Када је реч о изменама Устава у области правосуђа, те измене ће свакако ићи у смеру јачања независности, кроз другачији поступак избора судија и тужилаца. To подразумева измештење избора из Скупштине и стављање у надлежност Високог савета судства и Државног већа тужилаца.

БЕЗ ПРЕСУДЕ И ДО 600 ДАНА * ПОСТОЈИ ли санкција за судије због чије пресуде неко проведе 15 година у затвору, да би у поновљеном поступку био проглашен невиним?! Такав случај смо имали недавно у Смедереву... - Судске пресуде не могу да се преиспитују, нити судије да сносе одговорност због својих одлука. Оне могу да сносе одговорност уколико неоправдано одуговлаче поступак или неоправдано касне у изради одлука. Нису ретке ситуације где судије не израђују одлуку чак ни после 600 дана од краја суђења!

* Колико ће та нова решења допринети независности судства?

- Према Акционом плану, за поглавље 23 морамо да смањимо утицај законодавне и извршне власти у поступку избора носилаца правосудних функција, као и да променимо састав Високог савета судства и Државног већа тужилаца. Једногласно је закључено да представник скупштинског одбора за правосуђе не треба да буде члан савета, док је питање учешћа министра још отворено. Од 11 чланова ВСС, тренутно, судије чине седам, има и представника адвокатуре и професуре и два представника друге две гране власти.

* Има ли притисака на правосуђе?

- Саме судије често кажу да највеће притиске трпе од медија. Минималан број њих говори о притисцима власти, више помињу притиске председника судова, колега или адвоката на доношење одлука. Међутим, често се заборавља да независности нема без одговорности. ВСС је више пута разрешио судије или изрекао казне због пропуста, али Управни суд поништава већину тих одлука по тужби, због чега застарева вођење дисциплинског поступка, па се поставља питање да ли постоји ефикасан систем одговорности.

* Ипак, бивши тужилац за ратне злочине често говори о притисцима које је трпео?

- Господин Вукчевић је обављао једну од најважнијих правосудних функција у земљи и сматрам да је, уколико је било притисака на његов рад, то требало да каже у време док је обављао функцију. Уз то, био је члан ДВТ, који треба да штити самосталност тужилаца. Измењене су и законске одредбе како би господин Вукчевић могао да обавља своју функцију до истека мандата, иако је био напунио 65 година. Тада му очигледно нису сметали такозвани притисци власти. Није тачна ни његова изјава да Тужилаштво није радило пошто је отишао. У 2016. подигнуто је осам оптужница против српских држављана, чиме Србија показује спремност да процесуира ратне злочинце без обзира на националност.

* Кад смо код ратних злочина, остаје ли на снази потерница за Насером Орићем?

- На снази остају потернице не само за Орићем, већ и за Рамушем Харадинајем и свим ратним злочинцима за којима су расписане потернице и постоје захтеви за спровођење истраге.

* Како као правник видите случај генерала Лазаревића?

- У нашем праву постоји могућност да неко сноси последице осуде, ако му је приликом њеног изрицања ограничено неко право или забрањено вршење функције. Те последице трају одређени период и престају, како неко ко је одслужио казну не би био дискриминисан у односу на остале. Генерал Лазаревић је сада слободан грађанин, а Академија ће проценити који су предавачи најбољи.

* Деценијски проблем у Србији је неефикасност судова. Има ли напретка?

- Последњих година доста је урађено на растерећењу судова. Уведени су јавни извршитељи, који су значајно допринели ефикасности извршног поступка. Само у последњих годину дана, захваљујући новом Закону о извршењу и обезбеђењу, решено је око 1,7 милиона старих извршних предмета. Ту су и јавни бележници, који су од судова преузели одређене послове, што је додатно утицало на њихово растерећење. Оставинске расправе које данас раде бележници, раније су трајале по годину и дуже, а сада за месец дана можете да добијете решење. Судови су растерећени и захваљујући примени споразума о признању кривице и начелу опортунитета. У 2016. је од опортунитета приходовано 600 милиона динара, а део тог новца усмерен у обнављање фискултурних сала, набавку медицинске опреме, породилиште у Чачку...


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
"Чешља" се имовина десет функционера

* Колико су на ефикасност правосуђа утицали и побољшани услови у судовима...

- У последње две три године изграђено је и реновирано судских зграда колико није у протекле четири деценије. Само у овој години биће отворене, из темеља, нове три зграде суда. Почела је и реконструкција Палате правде. Циљ је да сваки судија добије своју судницу и могућност да чешће заказује рочишта. Некада је парница трајала 650 дана, сада око 300. Уводимо постепено и електронску размену података, па тако судови могу једним кликом тренутно да размењују податке са Агенцијом за привредне регистре, Републичким фондом за социјално осигурање, а ускоро и са МУП-ом и матичарима.


НЕ ПЛАШИМ СЕ СМЕНЕ

* КАКВИ су односи у Влади? Недавно смо били сведоци варничења између министарки Михајловић и Јоксимовић?

- Важно је да Влада ради као тим и да постиже резултате, а резултате ове владе нико не може да оспори. Са друге стране, свако има право на своје мишљење.

* У интервјуу "Новостима" премијерка је поручила да ће бити смена министара ако не буде резултата. Да ли се плашите?

- О томе не размишљам, нити се бојим смене. Нико од нас није вечан на овој функцији. Уколико неко сматра да не радим добро, може да покрене питање моје смене.