Владимир Лучић: До 2023. Телеком ће вредети више од ЧЕТИРИ МИЛИЈАРДЕ ЕВРА

Новости онлајн

субота, 04. 07. 2020. у 17:47

Владимир Лучић: До 2023. Телеком ће вредети више од ЧЕТИРИ МИЛИЈАРДЕ ЕВРА

Фото: Д. Миловановић

Нова развојна стратегија и инвестициона политика "Телеком Србија групе" показале су се као исправне, што је видљиво и кроз резултате у 2019.
Нова развојна стратегија и инвестициона политика "Телеком Србија групе" показале су се као исправне, што је видљиво и кроз резултате у 2019. када смо остварили рекордан приход у историји компаније од 133 милијарде динара, што је у односу на 2018. увећање за седам одсто. Остварен је и раст профита пре амортизације, камата и пореза на добит (ЕБИТДА) од чак 24% и прелази 48 милијарди динара.

То каже Владимир Лучић, координатор за интернет и мултимедију "Телеком Србија групе", и наглашава да је тренд раста прихода настављен и у првом кварталу ове године.

Да ли само на основу прихода тврдите да је 2019. година била успешна за вас или на то упућују и други параметри?

- Оцена о успешној пословној години не заснива се само на увећању прихода, већи на повећању броја корисника и расту ЕБИТДА, која представља један од најважнијих елемената када се одређује вредност компаније. Ови резултати нису пали с неба већ су плод развојне стратегије, дефинисане програмом "Милион плус" којом смо успели да изађемо из тешке позиције и трасирамо лидерски пут наше компаније. Ми већ сада имамо 10,4 милиона корисника, од којих је 2,4 милиона интернет и ТВ корисника, што је у односу на 2018. годину више за 664.000. За нас 2019. година није само година успеха, већ и година преокрета, јер смо од класичне телекомуникационе компаније стигли до модерне светске фирме у којој су мултимедија и интернет основа развоја. Да нисмо кренули тим путем, стагнирали бисмо јер приходи на војсу (гласу), СМС-у, претплати фиксне телефоније и међународном саобраћају падају. Самим тим велико повећање броја корисника у интернету и мултимедији, раст прихода као и снажно повећање ЕБИТДА су показатељи повећања вредности фирме и њене сигурне будућности.

Колико су пали приходи од класичних услуга и како сте их надокнадили?

- У фиксној телефонији је пад прихода пет одсто. Код мобилне телефоније смо имали симболичан раст јер се све више користе апликације уместо војса и СМС. Такође, мобилна постаје мање профитабилна, јер корисници већ годинама све чешће прелазе са припејда на постпејд, а то за компанију значи повећање трошка због куповине мобилних телефона, који се углавном продају у промотивним пакетима. Илустрације ради, само приход од међународног саобраћаја од 2012. године до данас пао је за више од 50 милиона евра. Те негативне трендове компензовали смо растом прихода од 44 одсто у мултимедији и 13 одсто у интернету, који не би био могић без улагања и куповине кабловаца, што је био наш најбољи пословни потез.

Део стручне јавносту не би се сложио с вама јер сматрају да су аквизиције кабловаца увећале задуженост компаније и смањиле нето добит за више од 70 одсто. Ко је у праву, ви или они?

- Нето добит нам је мања него ранијих година, али кључни разлог за то је амортизација повезана с великим инвестицијама које се односе на оптичку и мобилну мрежу. Улагали смо пуно и у садржаје и канале које нисмо имали, као што је ФОX, па је логично да када имате јак инвестициони циклус, он мора да се одрази на амортизацију. Дакле, ми нисмо улагали ове две године само у куповину кабловских оператера, већ и у модернизацију мреже и јачање у понуди садржаја. Али тај велики инвестициони циклус се завршава, а позитивни трендови раста прихода ће се наставити и следећих година. Раст прихода ове године биће и већи него у 2019, а током 2020. ћемо кабловске оператере спојити с Телекомом и то ће допринети бољој оптимизацији трошкова и већој ефикасности. Раст прихода донеће и снажно повећање нето добити, за коју предвиђамо да ће већ 2021. бити преко 200 милиона евра.

Значи, критике су неосноване?

- Стручна јавност која критикује требало би да види какви би нам били резултати без повећања прихода у мултимедији и интернету. Били бисмо тренутно мање задужени, али бисмо пословали с губитком, и то са лошом ситуацијом на тржишту из које не бисмо могли да се извучемо. То и није тешко видети и израчунати с обзиром на наше дугогодишње трендове у фиксној и мобилној телефонији. И да поновим, аквизирани кабловци нису утицали на смањење нето добити Телекома Србија, већ позитивно, јер су нам увећали број корисника, прихода и ЕБИТДА.

Да ли је куповина кабловаца утицала на повећање задужености која је за неке економисте алармантна и угрожава профитабилност компаније ?

- Наша задуженост не угрожава профитабилност компаније и то су злураде тврдње. Ми јесмо аквизиције кабловаца остварили из кредита и то не кријемо. Није први пут да имамо снажне инвестиционе циклусе. Сетите се 2007. године, када смо инвестирали 700 милиона евра како бисмо се проширили на тржишта Босне и Херцеговине и Црне Горе. Сада смо се задужили због инвестиција за које смо сигурни да нашу компанију доводе на место број један у региону. Зато тврдим да су те аквизиције имале вишеструку корист, а не штету, јер смо купили део тржишта, и то тржишта које је припадало нашој конкуренцији, и разбили картеле кабловаца, али и добили знатан број корисника и смањили конкуренцију.

Ако је тако, реците колика је задуженост и отклоните сумње?

- Она је и даље мања од три пута ЕБИТДА, чиме се налазимо у индустријском телекомуникационом просеку и то је чињеница која је лако проверљива. Да бисте лакше разумели о чему причам, рећи ћу вам да нас кредитирају највеће европске банке, и то без икаквих гаранција, што није случај са неким регионалним телекомуникационим играчима, који су морали да ставе у залог своје фирме за дуг. То код Телекома није случај јер је он финансијски гигант, који приходује 133 милијарде динара, што је више од 1,1 милијарде евра. За разлику од других оператера, имамо и 20 одсто сопствених акција купљених 2012. године. Понављам, све ово показује да је Телеком Србија финансијски гигант. Телекомуникације су динамичан бизнис и морате увек своју компанију усмерити ка будућим трендовима, како би опстала на тржишту. Пример "Нокиа" телефона који су некад имали светско тржишно учешће од 40%, а онда за три године практично нестали, добар је показатељ динамичности тржишта. Заокретом у последње две године успели смо да нашег гиганта усмеримо ка доброј будућности. У овој индустрији нема напретка без континуираних промена и инвестирања.

У тој индустрији има и дивиденди, па ако их и ове године не исплатите, могу ли да се подгреју сумње да је то зато што сте претплатили кабловце? Прецизније, да ли сте за Коперникус издвојили 17,5 или чак 25 ЕБИТДА, знатно више од просека сличних трансакција?

- То није тачно, јер тај коефицијент није ни 17 ни 20, већ 10,4. Прве године пословања од када ми управљамо Коперникусом ЕБИТДА је износила 18,3 милиона евра. Гледајући не само тај параметар, већ и остале, ми смо одлично прошли, јер смо купили директну конкуренцију на тржишту која доноси додатне бенефите: рационализацију трошкова, смањење инвестиција, потенцијал за раст корисника у мобилној. Занимљиво је да су у октобру 2018. године реализоване две аквизиције кабловаца. БС Партнерс је купио СББ за 2,6 милијарди евра, а ми Коперникус за око 190 милиона евра. Анализом се може видети да је у обе трансакције цена по кориснику слична, с том разликом што је БС Партнерс ушао на ново тржиште, а ми смо купили директну конкуренцију, за коју сам већ објаснио да доноси посебне додатне бенефите.

Да ли то значи да су неосноване тврдње да су аквизиције у кабловце нанеле штету компанији?

- Наравно да су неосноване јер су донеле само корист Телекому који је био у изузетно тешкој ситуацији и подигле му вредност. Ми смо ушли у фазу незаустављивог раста, јер на нивоу групе имамо укупно 2,4 милиона ТВ и интернет корисника, а план нам је да дођемо до три милиона до краја 2020. године.

Чини се да вам је мултимедија сада примарна а телефонија споредна делатност?

- Када вам годинама падају приходи у телефонији, посебно фиксној, нормално је да трагате за новим изворима прихода и окрећете се новим услугама које те приходе доносе. Нама је први стратешки циљ велики број интернет корисника, а други је мултимедија као додатни извор прихода, посебно продукција, у коју већ улажемо. Трећи циљ нам је да почнемо да производимо дигиталне сервисе, које бисмо продавали како и земљи тако и у иностранству. Ефекти тих наших заокрета видеће се већ ове године, а онда ће од 2021. до 2023. године доћи до снажног раста профитабилности. Све то води ка увећању вредности компаније, за коју сам уверен да ће 2023. године износити више од четири милијарде евра, јер ће ЕБИТДА прећи 700 милиона евра, што обезбеђује изврсну будућност Телекома Србија

Да ли је део те будућности и куповина медијских кућа и да ли је тачно да сте већ сада прикривени власник неких од њих па држава преко вас има утицај на њихову уређивчку политику?

- Хајде да ово питање разјаснимо једном засвагда. Када се говори о медијском утицају, пре свега се мисли на информативни програм, јер је он важан за формирање јавног мњења. Ми нисмо фокусирани на информативни програм, већ пре свега на спортски, серијски и забавни садржај. И то раде сви озбиљни оператери у свету. Са Еуронеwсом, који ће нам бити партнер у отварању Инфо канала, прихватили смо да главног уредника они бирају и плаћају. Када је реч о сарадњи са другим медијима, по природи посла ми морамо да се оглашавамо, јер се бавимо продајом услуга и маркетинг нам је изузетно важан. Наравно да су нам у том сегменту медији природни партнери. Та сарадња постоји од оснивања наше компаније, све остало су бесмислице и злонамерне спекулације.

Јесу ли злонамерне спекулације и да је Арена спорт претплатила УЕФА права за преносе Лиге шампиона и Европске лиге од 2021. до 2024, која вас по сезони наводно коштају 46 милиона евра?

- И ово ћемо да разјаснимо аргументовано јер је реч је о најквалитетнијем спортском садржају, који смо купили на транспарентном тендеру, организованом од стране УЕФА. Ова цена није тачна. Због строгих услова из уговора, не можемо да говоримо о сумама. Ко се имало разуме у овај посао, зна да се ради о кључном садржају једног спортског канала, који ће између осталог обезбедити одличне приходе како кроз рекламе тако и кроз даље ширење тог канала, у овом случају наше Арене спорт, у региону и шире.

Откупили сте право и на португалску и шпанску лигу, колико вас је то коштало?

- Потписали смо петогодишњи уговора за пренос шпанске лиге, који ће на нашем каналу почети да се емитује од јесени следеће године, а преноси португалског првенства стартују ове јесени. Уговор нам не дозвољава да говоримо о цени, али сви знају да је шпанска лига једна од најквалитетнијих на свету, и нормално је да смо тај садржај желели за своје кориснике. И овде смо победили на транспарентном тендеру, тако да ће гледаоци Арене спорт заиста уживати у најбољем спортском садржају.

(Блиц)


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације