ТОКОМ ванредног стања, док је аутобусима био забрањен рад, дошло је до експанзије сиве економије у друмском саобраћају - нелегалног превоза путничким и комби возилима. Поједини власници аутомобила искористили су прилику да зараде превозећи људе између градова, а ту праксу су наставили и после укидања рестриктивних мера. Из саобраћајних предузећа упозоравају на "процват" дивљих превозника широм Србије, а нарочито на потезу Мали Зворник - Лозница - Шабац, као и између Књажевца и Зајечара.

Нелегални превозници функционишу тако што на стајалишта долазе десетак минута пре термина поласка аутобуса и "отимају" им путнике.

- Они користе наша стајалишта и прате време поласка регистрованих линија, и по цени аутобуске карте превозе путнике свакодневно на истим релацијама - објашњава Светлана Бјеличић, представница "Ракете" из Бајине Баште. - За разлику од нас, они немају никакве обавезе према држави, запосленима и локалној самоуправи. Све то доводи до једног економски неодрживог амбијента и великог поремећаја у јавном превозу путника, где смо сви на губитку, и држава и саобраћајне фирме.

Маријан Јовановић, власник "Макса турса", каже да се и његово предузеће бори са нелојалном конкуренцијом на релацији између Књажевца и Зајечара.

- То нису ни таксисти, већ појединци који имају возила са седам седишта, која иду испред наших аутобуса и купе путнике - прича Јовановић. - Карта и код њих кошта 220 динара, али када иду ван наших полазака, наплаћују и скупље. Током ванредног стања су се још боље организовали него раније и сада их има још више. Немамо проблем са инспекторима, они изађу на лице места по нашим пријавама. Када се инспектори појаве, они се примире, али после тога наставе по старом.

Превозници напомињу да се путници одлучују за возаче који возе "на дивље" јер сматрају да су у аутомобилима безбеднији него у аутобусима.

- Упућујемо апел да се престане са негативном медијском конотацијом аутобуског превоза путника - каже Светлана Бјеличић. - Неопрезне и нетачне изјаве утичу у знатној мери на наше пословање и експанзију сиве економије. Саобраћајне фирме су на друштвено одговоран начин поступиле у тешкој, новонасталој ситуацији, у свему према мерама и препорукама Владе Србије.

ЗАРАДА У ПУТУ ДО ПОСЛА

НА посебан вид злоупотребе указује и превозник из Падине Јан Земен. Он каже да има појединаца који раде у Београду, а када ујутру колима крену на посао, покупе путнике и наплате им вожњу, а исто то раде и у повратку. Више је, међутим, оних који организовано превозе путнике, неколико пута током дана. - Има пет или шест фирми које су регистроване за ванлинијски превоз а возе свакодневно између Падине и Београда - истиче Земен. - Попуњавају фиктивне уговоре са путницима. Чим се појави инспекција, комуницирају између себе и склоне се. Чак и ако их ухвате, они после одређеног времена наставе по старом.