На новоотворени број телефона за пријављивање незаконитости током епидемије корона вируса грађани се највише жале на повећане цене намирница, маски и рукавица, али и на претње отказом, неисплаћене зараде и рад појединих кафића, ресторана, па чак и једног тржног центра у провинцији.


Према речима представника Контакт центра за пријаву незаконитости током епидемије корона вируса Јовице Дамњановића, оператери су јуче, првог радног дана, имали између 160 и 170 пријава, а данас до 12 часова око 80.


“Контакт центар је званично јуче почео са радом. Функција овог центра је да грађани и привредници могу да пријаве проблеме у време корона вируса за све неправилности које уоче, а везано за рад на црно, сиву економију и рад привредних друштава или предузетника”, објаснио је за Тањуг Дамњановић.


Каже да је контакт центар искључиво за проблеме које су у надлежности републичких инспекција, а, додаје, било је и оних грађана који су се жалили на проблеме које су на нивоу локалних самоуправа или аутономне покрајине.


Чак и у тим ситуацијама, истиче Дамњановић, оператери упућују грађане коме да се обрате и које телефоне и адресе да контактирају.


“Јуче смо до краја радног дана, рачунајући и после подне када су грађани остављали гласовне поруке, имали између 160 и 170 пријава, а данас до 12 сати било је 80 предмета који смо примили и проследили инспекцијама. Жале се на подизање цена основних животних намирница, заштитних средстава, било је проблема везано за рад појединих кафића, ресторана, тржних центара, најаве неких отпуштања радника или неисплаћивање плата”, навео је Дамњановић.


Каже да оператери контакт центара примају позиве сваког радног дана од 9 до 16 часова на број 011/6350-322, а после 16 часова и викендом грађани и привредници могу своје пријаве да остављају попуњавањем формулара на сајту www.инспектор.гов.рс или говорном поруком.


Пријаве се остављају анонимно, а грађани који буду жели да знају шта се десило са пријавом коју су поднели могу да оставе свој контакт и буду обавештени у року од 72 сата коме је њихов предмет прослеђен.


У контакт центру запослено је укупно седморо људи, од тога три аналитичара и четири кол-оператера, међу којима је Милош Јовановић који за Тањуг каже да је од јуче унео око 90 предмета грађана и примо још толико позива који нису у надлежности републичке инспекције.


“Највише се жале на подизање цена, али и на несташицу неких производа која није у нашој надлежности. Пријављују да се не поштују мере за превенцију ширења вируса, као што је на пример да се у појединим радњама прима превише потрошача, да радници не носе маске и рукавице”, истакао је Јовановић.


Основни подаци, наводи он, које би грађани требало да доставе јесу које су то фирме, у ком месту се налазе, који је прекршај направљен, а након тога се ти подаци шаљу одређеној инспекцији која излази на терен и проверава.


Упитан да ли је било више позива грађана из већих градова или мањих средина, наводи да их има пођеднако, с тим што су у мањим срединама, каже, прекршаји много већи него у градовима.


“У Београду су прекршаји углавном да је, на пример, цена лимуна скочила за 20 динара, док у мањим среднима то могу да буду већи проблеми, као што је тржни центар који је радио у неком селу, или радници који долазе у контакт са зараженим људима, а морају да долазе на посао…”, испричао је Јовановић.


Контакт центар покренула је Влада Србије, у сарадњи са Министарством државне управе и локалне самоуправе, Јединицом за подршку Координационој комисији за инспекцијски надзор, Канцеларијом за ИТ и еУправу и НАЛЕД-ом и, а уз подршку Европске банке за обнову и развој, која у оквиру двогодишњег пројекта подржава реформу инспекција у Србији.


ЕБРД је у жељи да помогне ублажавању негативних последица епидемије на раст сиве економије омогућила да контакт центар буде успостављен за само пет дана.


Оно што грађни и привреда неће моћи да пријављују су проблеми из надлежности покрајинских и локалних инспекција, као што су: комунални послови, комунални ред, саобраћај, бука, ванпијачна продаја, изградња објеката у надлежности општине/града...