ДРЖАВА је већ намеравала да поспеши куповину еко-возила, али су тренутне временске прилике и повећано загађење ваздуха убрзали доношење одлука па ће, највероватније већ од јуна, ступити на снагу забрана увоза возила са "евро 3" мотором, потврђено је незванично "Новостима" из више извора.

- Иако је раније планирано да се забрани увоз возила са стандардом мотора "евро 3" крајем године, министар екологије Горан Триван је најавио да ће се то десити можда већ у јуну - каже председник Српске асоцијације увозника нових аутомобила и делова др Милош Петровић. - Ми смо, као удружење, пре више од три године упозоравали да ћемо доћи у овакву ситуацију и предлагали низ мера.

Др Петровић каже да су аутомобили, у градовима, ипак највећи загађивачи, поготово у такозваним шпицевима.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Просечна новембарска нето плата у Србији износила 56.331 динара

- Најгоре је људима нешто бранити. Прво им се дозволи увоз таквих аутомобила, а после неће моћи да их возе. Јер, шта ћемо са аутомобилима који су до сада увезени, а који неће моћи да прођу техничке прегледе од маја наредне године када ће, ако не и раније, већа емисија штетних гасова из ауспуха бити елиминишући фактор.

Чињеница је да не можемо сви да купимо нове аутомобиле, каже др Петровић:

- Нико није против увоза половних и куповине таквих возила. Само тражимо да буду технички исправни, да имају катализаторе, друге уређаје и да се забрани увоз прастарих возила.

Држава је најавила и субвенције за куповину нових еколошких возила.

- Таксистима је већ омогућено да уз субвенцију од 8.000 евра купе ново возило. Услов је да има "евро 6" мотор или да буде електрично, односно хибридно. Били смо у Министарству финансија на разговорима, као увозници, и ту је све јасно. Таксисти треба да дају 15 одсто вредности возила одмах, држава субвенцију, а остало може на кредит, лизинг.

На питање очекује ли се нека субвенција и за грађане, Петровић каже:

- Све зависи од новца који држава може да издвоји за ове намене. То је свакако исплативо улагање. Има ту разних начина да се помогне набавка еко-возила, не само кроз директне субвенције. И са тим предлозима смо више пута упознавали надлежне.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Друмска мафија хара код Ниша: "Типују" углавном странце, ИЗБУШЕ им гуме, па НАПЛАТЕ шлеп 400 евра

ЗА ПОЧЕТАК БЕЗ ПДВ?

КАКО су "Новости" незванично сазнале, Министарство екологије је упутило допис Српској асоцијацији увозника нових аутомобила да би видели и њихово мишљење шта би још требало, поред забране увоза половних возила са "евро 3" мотором, хитно урадити.

Предлог који ће увозници послати Министарству, сазнају "Новости", биће да се, за почетак, хибридна и електрична возила ослободе плаћања ПДВ.


СРБИЈА ЕВРОПСКИ ОТПАД

У СРБИЈИ се на један купљени нови аутомобил увезе пет половних. Једино Бугарска има гори однос - 1:7!

- Није проблем у увозу половних возила већ у структури - објашњава генерални секретар Српске асоцијације увозника нових возила Бобан Николић. - Прошле године је увезено око 142.000 половних возила, а чак 110.000 су са мотором "евро 3 и 4". То су возила која у ЕУ завршавају на отпадима, или се продају нама.