МАЊАК у државној каси од еко-такса настаје код увоза половњака, а не нових возила, код којих се овај намет наплаћује одмах приликом царињења. Државни ревизори су утврдили да је, у периоду од 2014. до 2018. године буџет ускраћен за приходе од чак 6,7 милијарди динара, јер увозници избегавају плаћање еко-таксе у износу од 12.000 динара по тони.

Генерални секретар Српске асоцијације увозника нових аутомобила и делова Бобан Николић наводи да сви који увозе возила "испод чекића" редовно плаћају таксу, док је увозници половњака избегавају.

- Проблем је настао јер се велики број половних аутомобила фиктивно увози преко појединаца, а не фирми, пошто су они ослобођени ове таксе - објашњава Николић.

Прочитајте још - Нема више загађивања за џабе: За чист ваздух 100 динара месечно, фирмама такса до два милиона динара годишње

Наши саговорници тврде да се бар 60 одсто увоза половних возила обавља на фиктивна физичка лица, а да у ствари то раде фирме регистроване за ову делатност.

Проблем је што многи лове у мутном, па тако на само једног човека, који се појављује у својству физичког лица приликом увоза, дотерају и по 50 возила.

- Још чешћи је случај да користећи одредбу да се еко-

-такса плати у року од 90 дана, власник фирме 85. дана на пример угаси, а затим отвори нову фирму под другим именом и тако избегне плаћање такса - објашњава извор "Новости". - Штету не трпи само држава већ и огроман број нас који радимо легално, јер су та возила конкурентнија, јефтинија од наших на која плаћамо уредно све таксе.

Има и примера да се возила држе на царинским терминалима и одатле директно продају физичком лицу које је ослобођено плаћања еко-таксе.

- Годинама скрећемо пажњу надлежним државним институцијама на ове проблеме - каже Николић. - Предложили смо да се на сва возила одмах по царињењу плати и еко-такса и да се укине рок од 90 дана за плаћање.

АГЕНЦИЈА: ОБАВЉАМО КОНТРОЛУ

АГЕНЦИЈА за заштиту животне средине огласила се у уторак поводом извештаја државних ревизора, који су објавиле "Новости":

- Није истина да нисмо контролисали тачност података о увозу производа који након употребе постају посебни токови отпада, што укључује и возила, и на основу којих се једино у Министарству заштите животне средине може обрачунати и наплатити еко-такса. Истина је да је од 2010. захваљујући мерама које смо предузели наплаћено 43,7 милијарди динара од еко-таксе.