УКУПНО 1,17 милијарди динара, што је готово 10 милиона евра, приходовали су за годину дана оператери који корисницима мобилних телефона пружају такозване услуге са додатом вредношћу - ВАС поруке. Реч је, најчешће, о четвороцифреним бројевима на које се шаљу или са којих пристижу СМС поруке - од хуманитарне помоћи, преко плаћања паркинга, па до комерцијалног садржаја који и те како уме кориснике да удари по џепу.

Према подацима из годишњег извештаја регулаторне агенције РАТЕЛ, лане је у Србији за овај посао било регистровано укупно 50 фирми, које су своје услуге пружале преко три мобилна оператера у нашој земљи.

- Услуге са додатом вредношћу и услуге преноса порука које су пружали оператери, према намени, можемо поделити на услуге гласања телефоном, послове маркетинга, забавни садржај, садржај за децу, хуманитарну помоћ, садржај за одрасле, игре на срећу, пренос СМС обавештења, булк поруке које се шаљу у маркетиншке сврхе, плаћање робе и услуга и остало - истичу у РАТЕЛ.

Укупни приходи од ових услуга за период од 2015. до 2018. године кретали су се од 850 до 990 милиона динара годишње, да би лане забележили раст од готово 20 одсто.

Прочитајте још - Високе цене терају кориснике код других мобилних оператера

- Према расположивим подацима које су оператери доставили РАТЕЛ-у, три оператера са највећим приходом од пружања услуга са додатом вредношћу и услуга преноса порука у 2018. години су: NTH Media, INFOBIP и DIMOCO, који заједно заузимају 51 одсто тржишта услуга са додатом вредношћу - наводи се у извештају РАТЕЛ.

Од укупно остварених прихода, око 92 одсто чине приходи од услуга преноса порука (СМС, ММС) и преноса порука са додатом вредношћу, а остатак од услуга преноса гласа са додатом вредношћу.

Лане је тако "избројано" укупно 52 милиона такозваних ВАС порука.

- Око 40 одсто порука припада категорији "остало", због тога што те поруке нису везане за стандардни скуп услуга са додатом вредношћу, већ је реч о порукама којима се преносе информације, односно разна обавештења, шаљу такси поруџбине и упити, на пример о стању курсне листе и слично, али се обављају и плаћања робе и услуга - наводе у РАТЕЛ.

Следи забавни садржај, на који се односи 30 одсто порука, потом 20 одсто маркетиншких порука. Пет одсто се односи на хуманитарну помоћ, три одсто на садржај за одрасле, и два одсто на гласање телефоном.

ОДЈАВА

КАДА корисник мобилног телефона не жели даље да користи сервис, он приговор подноси оператеру услуга са додатом вредношћу чије је услуге користио, или свом мобилном оператеру чију мрежу користи. Тако, могу да се блокирају све ВАС поруке, а код појединих мобилних оператера из те блокаде може да се изостави плаћање паркинга и "бус плус" услуге.

ПРИЈАВА САМО ЛИЧНО

Услуге са додатом вредношћу, такозване ВАС поруке (Value Added Services - VAS) осим основне цене СМС, имају и додатну вредност. Примери таквих услуга су наплата паркинга, куповина игрица за мобилни телефон, мелодија, сличица, пријаве за добијање различитих информација као што су вести, временска прогноза, лото, хороскоп, курсна листа, слање коментара на ТВ и радио станице, слање огласа, и други слични сервиси.

Корисник се сам пријављује за ове ВАС услуге, преко свог мобилног телефона, приступом одређеним сајтовима и слањем СМС порука на одређене кратке бројеве. Приликом пријаве, корисници би требало да добију обавештење о условима коришћења сервиса, његовој цени и да потом потврде пријаву.