ТРЖИШТЕ једног од највећих српских брендова - ракије, и даље је сиво! И док се неки ред увео у продају друге акцизне робе, чини се да држава и надлежне институције никако не могу да стану на пут продаји "љуте препеченице" ван законских оквира.

Још један у низу покушаја да се овај проблем реши јесте одлука Владе Србије да оснује радну групу од 18 чланова, чији ће посао бити унапређење производње и тржишта ракије. Како је недавно саопштено, задатак ће бити израда стратешког документа, којим ће се сагледати ситуација у области производње и пласмана ракије, а у циљу доношења одговарајућих мера за решавање постојећих проблема.

- Највећи проблем код производње ракије јесте сиво тржиште - објашњава Марко Алексић, произвођач ракије "Гружанска нит". - Код нас послује доста произвођача који нису регистровани, али и они који су регистровани своју ракију продају без акцизе, чиме избегавају обавезе према држави. Ракије у нашој земљи има много. Нарочито оне која се у балонима продаје разним угоститељским објектима. Недовољно се контролишу угоститељи, а нарочито они који држе сале за прославе. Ту се продаје највише ракије из сиве зоне.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
За вожњу аутобуса неће бити потребна пракса у камиону

Како објашњава Алексић, иако је законски уређено да се ракија која се производи у кућним условима легализује тако што ће произвођачи моћи да је продају као сировину, а не као производ регистрованим дестилеријама, то се слабо примењује. И то може да се продаје само "мека" ракија. Таквим произвођачима то се не исплати, јер овако могу за више пара да је продају неком угоститељу. Власници ресторана су у обавези да напишу чију ракију продају, а често само стоји "домаћа", што може да буде било шта.

- Све може да се реши, па и питање ракије - сматра Алексић. - Држава губи много новца од акциза. Уз то, људи некад и не знају шта пију. Свакако, произвођачи ракије су велики потенцијал ове земље. Од ове производње држава може добро да профитира.

Недавно је и председник Регионалне привредне коморе Крагујевца Предраг Лучић изјавио да извоз јаких алкохолних пића из Шумадије и Поморавља, бележи раст од 75 одсто. Његова очекивања су да тај извоз премаши милион евра. Како је рекао, на подручју Шумадије и Поморавља има око 40 произвођача воћних ракија. Уз то, око две трећине укупног извоза из ових крајева, отишло је у САД и Аустралију.


ПРАТИЋЕ СЕ ПУТ РАКИЈЕ

ПРЕМА речима Дарка Ђуровића, председника Савеза произвођача ракије Србије, држава је озбиљно схватила производњу ракије. Циљ је да се подигне производња и продаја овог, традиционалног, српског пића.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Дигитализација и у пекаре: Мала и средња предузећа треба да буду најдрагоценији играчи привреде

- Желимо да се ради на развоју путева ракије, туризма и свим другим мерама које ће допринети, не само произвођачима, већ свима у овом ланцу - говори Ђуровић. - Од воћара, па до дестилерија и самог пласмана у Србији, али и у иностранству.