ЗЛАТИБОР - Најзначајнија инвестиција у српски туризам у последњим деценијама је у завршној фази, "под рефлекторима" домаће и светске јавности. Већ се јасно види најдужа панорамска гондола на планети, јединствена по својим технолошким решењима и величини - на траси дугој девет километара, од центра планине Златибор до врха Торник - која ће бити понос Србије.

- У току је завршна фаза радова, али то не значи да је остало мало посла. Управо завршавамо машинску и техничку собу међустанице на Рибничком језеру, где ће бити смештена главна погонска станица гондоле. Са нама на терену су и представници компаније "Пома", који пружају техничку асистенцију при монтажи опреме, монтирању сајли, телекомуникационих каблова... Радимо и завршно подешавање стубова гондоле. Активности су ужурбане, јер желимо да до краја године све грађевинске, машинске и електро-радове доведемо до краја - истиче Бојана Божанић, директор ЈП "Голд гондола Златибор". - Уследиће период тестирања, који ће зависити од временских услова, а затим пуштање гондоле у рад, можда већ ове зиме, али је реалније да то буде на пролеће.

У претходном периоду, постављено је 19 стубова, од почетне станице до Рибничког језера. Радници постављају преостале стубове до врха Торника, а на траси их има укупно 36. Конзорцијум компанија које реализују инвестицију Општине Чајетина окупљен је око ужичког "Јединства". Уз вредне Ере, ту су "Амига", која завршава машинске послове, "Елком", који се бави електроопремом, а реномирана компанија "Пома", као испоручилац опреме, брине о специфичним пословима на изградњи најдуже гондоле на свету.

- Монтажа сајле пречника 50 милиметара, за гондолу представља један од тежих делова посла, јер на овим просторима таква инсталација не постоји, а реткост је и у свету - кажу инжењери упослени на траси. - До изградње златиборске гондоле, статус најдуже имала је надалеко позната гондола "Тјанмен шан" у Кини, на чијој је траси сниман филм "Аватар". Она је за два километра краћа од српске.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Стручњак упозорава на хаос у попису: Држава не зна где је жито, то ствара озбиљан проблем

Док се крај посла назире, у предузећу "Голд гондола" планирају свечано отварање светске атракције, која ће, уз добру репутацију, Златиборцима доносити и знатан профит.

- Размишљамо о маркетингу, о начинима како да најдужу панорамску гондолу на свету прикажемо у пуном сјају. Ту је и низ нових послова и активности које ћемо обављати, уз превоз путника. Анализирамо тржиште, осмишљавамо понуде за госте, за хотеле, агенције - наглашава Бојана Божанић. - У плану је и уређење околине. Завршено је идејно решење за главну зграду, уз почетну станицу гондоле, где ће бити седиште предузећа и сви садржаји, попут билетарнице, гаража, простора за ски-опрему... Биће то најлепше огледало Златибора.

Укупна вредност златиборске гондоле је 13 милиона евра, опрема је плаћена 9,9 милиона, а остатак новца утрошен је на радове. Једине додатне трошкове општинари су имали приликом решавања имовинских односа на делу земљишта и током измештања инфраструктуре. Изградња приступних путева укључена је у почетну цену инвестиције, коју општина финансира сама.

- Планирано је да електрична енергија буде енергент који ће бити коришћен за рад гондоле, али разматрамо и могућност коришћења обновљивих извора енергије, јер је овакав вид превоза сам по себи еколошки, и најбоље је да такав буде у потпуности. Радимо студије искоришћења сунчеве енергије и енергије ветра и очекујемо позитивно мишљење у вези с реализацијом тих идеја - каже Божанићева. - У наредних десет година инвестиција ће себе исплатити, а наш циљ је да тај новац индиректно подигне цео наш крај, кроз нова улагања у свим сегментима. Корист ће бити видљива у локалном, али и у републичком буџету.


Почетак изградње гондоле пратили су проблеми у вези са издавањам дозвола, али су ти застоји отклоњени.

- Гледамо унапред, упркос отежавајућим околностима које смо имали на почетку. Предстоји нам да обезбедимо још употребну дозволу по завршетку посла - истичу у предзећу "Голд гондола".

Технички детаљи златиборске гондоле су импресивни. На траси постоји 36 стубова и укупно три станице, савладава надморску висину од 531 метар, имаће 55 кабина за по 10 путника, а свака кабина има носаче за бицикле, скије, скејтбордове... Брзина кретања је шест метара у секунди, а моћи ће да превезе око 600 путника на сат.

- Укупан капацитет гондоле је 1.000 путника на сат, односно 90 кабина, а по потреби се може повећати обим услуга. То ће се сасвим извесно и догодити, јер планирамо да са садашњих 320.000 туриста број повећамо на милион, као и да број ноћења са 1,2 милиона повећамо на 10 милиона - најављује Божанићева.