ДУЖЕ од три деценије траје сан Београђана о обилазници која би требало да измести транзитни саобраћај из престонице. На јави се више причало и писало, него што се радило. Од три деонице, за све ове године комплетно је завршена само једна, од Батајнице до Добановаца, док је на другој окончана само изградња сектора 2, од Добановаца до Остружнице. Даље су асфалтиране само по три десне траке, све до тунела Стражевица.

Грађевинци из кинеске компаније "Пауерчајна", са подизвођачима, имају задатак да изграде леву траку ове саобраћајнице и да пробију другу цев тунела Стражевица, као и да после овог објекта трасирају ауто-пут у шест трака до Бубањ потока. Раније завршену деоницу до Добановаца и секторе 4, 5 и 6, чија је изградња у току, повезује мост преко Саве код Остружнице. Радови на овој конструкцији требало би да буду окончани почетком новембра.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Тужили нас ради "Ер Србије" а помажу пропалу "Адрију"

Екипа "Новости" је недалеко од моста, на петљи Остружница започела обилазак ове саобраћајнице и затекла мајсторе који припремају стубове на мосту број 9 за изливање бетонске плоче. У близини је још једна "ћуприја", која је тек у зачетку, јер су изливени темељи, а предстоји дизање стубова. Сви ови објекти се подижу у левој траци паралелно са постојећим мостовима који су завршени раније и којима пролазе аутомобили и камиони. Извођач је у обавези да осим изградње леве стране ауто-пута и мостова 9, 10 и 11, опреми леве тунелске цеви за тунеле Липак и Железник.

- Што се тиче трасе до петље Орловача, тренутно се изводе радови на канализационом систему и одводњавању - објашњава инжењер Александар Костадиновић, из Сектора за инвестиције "Путева Србије". - Планирано је да до септембра следеће године буде завршен тај потез од 7,7 километара, све до везе са Ибарском магистралом.

И на петљи су у току завршни радови, где багери равнају терен око саобраћајница. Сектор 5, који ту почиње дуг је свега 3,1 километар и готово цео је у мостовима. Из једног од њих ће се улазити директно у тунел Стражевица. Остало је да се уграде још два стуба на мосту 15, а потом ће бити постављена ММС скела, која је коришћена за изградњу моста преко Саве, на деоници ауто-пута "Милош Велики". Специфичност овог начина изградње је у уклапању делова мостовске конструкције, попут система лего коцака.


Фото из дрона: М. Лабудовић


Фото Ж. Кнежевић


Српске путеве граде фирме из разних држава, али Кинези имају специфичне навике и правила. Свако градилиште је беспрекорно "очишћено" пре него што су га окупирали радници, а бетонирани су чак и путеви који воде до мостовских стубова. То и машинама и људима олакшава посао, јер не упадају у блато.


Фото Ж. Кнежевић


И радови у тунелу су увелико у току, а у тренутку када је наша екипа стигла, кинески радници враћали су се са паузе за ручак и поподневни одмор. Ово је једино градилиште које је активно у три смене, током целог дана, тако да је неопходна добра организација. Кинези, заједно са мајсторима из српских компанија које су подизвођачи, "нападају" тунел са две стране. Пред њима је 430 метара стена, а до сада су се "обрачунали" са 110 метара затвореног ископа на улазу и 93 метра на излазу из тунела.


Фото Ж. Кнежевић


- Уговорени рок за завршетак левог профила обилазнице од петље Орловача до тунела Стражевица, односно сектора 5, јесте септембар 2022. године - прича инжењер Костадиновић. - С обзиром на темпо којим радови напредују, очекујемо да ће посао бити завршен годину дана раније, односно до 2021.

Највише посла остало је у сектору 6, од тунела до Бубањ потока, где је потребно изградити пун профил ауто-пута са свих шест трака. У овом делу се возила престројавају на Кружни пут, а паралелно са њим почела је изградња обилазнице.


Фото Ж. Кнежевић


У овом делу од 9,6 километара планирана је и изградња петље Авала, која ће повезивати стари Авалски пут и насеље Ресник. Средином септембра стигла је грађевинска дозвола и мајстори су добили зелено светло за почетак и ових радова. Преостаје и изградња тунела Бели поток, од 360 метара, који би требало да се пробије у зони ресторана "хиљаду ружа". Обилазница ће на Коридору 10 избити између некадашње наплатне рампе Бубањ поток и тренутног искључења за Кружни пут.

Сви радови до ауто-пута Београд - Ниш би требало да буду завршени до септембра 2022. године, али да би се комплетирала обилазница потребно је изградити и деоницу од Бубањ потока до Панчева, која је засада само у плановима и за коју тек треба да се обезбеде финансије.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: ПОСТУПАК ПРОТИВ "ФОРТЕНОВА ГРУПЕ": И ми чешљамо Русе због "Агрокора"

ПЕТ ПЕТЉИ

НА обилазници око Београда пројектовано је пет петљи. Код Остружнице ће се укључивати возачи са Обреновачког пута, док ће код Сурчина аутомобили и камиони улазити на нови ауто-пут "Милош Велики". Ова петља би требало да буде готова до краја године и у склопу је деонице од Сурчина до Обреновца. Следеће искључење је код петље Орловача, која је веза са Ибарском магистралом. Предстоји изградња још две петље - Авала и Бубањ поток.

Фото Ж. Кнежевић


ПАНЧЕВО ЈОШ ДАЛЕКО

ЈЕДИНА деоница на којој још нису почели радови је од Бубањ потока до Панчева, иако је још 2016. потписан Меморандум о разумевању између Владе Србије и кинеске компаније Power Construction Corporation of China. Идејни пројекат са студијом оправданости урадио је Саобраћајни институт ЦИП. Овим пројектом је предвиђена и изградња дела обилазне пруге, као и друмско-железничког моста преко Дунава код Винче.


Фото из дрона: М. Лабудовић