ЛИТАР дизела на пумпама у Србији је од фебруара поскупео и до пет, док је бензин скупљи за око два динара. Поскупљење се може објаснити повећањем цене нафте на међународном тржишту током јануара и фебруара, али и акцизе коју намеће држава. Ове разлике највише осећају они који гориво точе на ауто-путу или, пак, у туристичким зонама, јер код њих литар дизела стаје и до 160 динара.

Цена евродизела је почетком фебруара била у просеку 147,7 динара за литар, док је безоловни бензин БМБ 95 коштао 143,7 динара по литру. Већ средином фебруара литар дизела је поскупео на 152,4 динара, а литар бензина на 145 динара, а те цене се одржавају и последњих дана, показују подаци Удружења нафтних компанија Србије. Акцизе су веће за дизел за 86 пара по литру, за бензин за 84 паре по литру, а за ТНГ 65 пара по килограму.

Ово су подаци за градска подручја, где велики број пумпи ипак "обара" цену горива. Међутим, чим се изађе на ауто-пут, вредност дизела расте и до осам динара. Разлика у цени БМБ 95 нешто је мања, до пет динара.

- Тамо где на друму нема бензинских станица у наредних десет километара, разлика у цени дизела је чак до десет динара, али у већини случајева ово гориво кошта од пет до шест динара више на ауто-пумпама - каже Бобан Атанацковић из АД "Нафта". - У земљама у окружењу је другачија политика, јер цене одређује држава на сваких 15 дана и оне су исте на свим пумпама.

У Србији је тржиште отворено од 2011. године, од када сваки продавац може сам да креира цену. Тада је дошло и до великих разлика на продајним местима истих трговаца. Свака од 1.400 пумпи, колико их постоји у Србији, може да има своју цену. Пумпаџије папрене цене на отвореном путу оправдавају већим наметима.

- У земљама попут Црне Горе, у којима често постоји једна пумпа у једном месту, оправдано је да имају једну прописану цену - каже Томислав Мићовић из Удружења нафтних компанија Србије. - Код нас је у реду отворити тржиште, јер је логично да у насељеним местима буде више пумпи које се спуштањем цена утркују да привуку купце. Треба знати и да пумпа на ауто-путу мора да плати посебну таксу за прикључење ЈП "Путеви Србије", као и транспорт горива који је кључна ставка, јер је превоз цистерном много скупљи у изолованим местима.


АКЦИЗА

Државни намет на гориво у Србији није повећан 1. јануара, као што је то био случај неколико година уназад. Ипак, од фебруара је примењено годишње усклађивање акциза на деривате нафте са индексом потрошачких цена у прошлој години.