ВЕЋ на први поглед јасно је колико је ово моћна машина. Човек који седне у њу и вине се у небо, осећа се подједнако моћно. Набавком четири хеликоптера Ми-35 српско Ратно ваздухопловство направило је вишедеценијски технолошки скок, Војска Србије нову снагу и способности, а пилоти прилику да управљају летелицом која је потпуно по мери 21. века.

Пилот хеликоптера потпуковник Добросав Дрндаревић овако описује своје утиске из пилотске кабине хеликоптера Ми-35, који су од недавно део флоте Ратног ваздухопловства Војске Србије.

Четири "летеће оклопњаче" произведене у чувеном заводу "Роствертол" у Ростову на Дону, које су Србији испоручене почетком децембра, "постројене" су на аеродрому "Пуковник Миленко Павловић" у Батајници. На писти батајничког аеродрома челичне птице уливају страхопошовање и дивљење. "Летећи тенкови", "ђавоље кочије", "крокодили" само су неки од надимака Ми-35, хеликоптера-иконе бројних ратова и небројених борбених акција.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Уз ново наоружање сигурнија стабилност Балкана: Министар Вулин о резултатима свог ресора

Капетан Дејан Урошевић и заставник Александар Балтић завршавају са припремама за лет и придружују се разговору који водимо са пилотом, потпуковником Дрндаревићем. Сви они били су у групи наших ваздухопловаца који су прошли преобуку у "Роствертолу" да би могли да управљају и одржавају нове летелице.

- Добили смо прави борбени хеликоптер - каже потпуковник Дрндаревић. - Досад смо користили наоружану варијанту "газеле". То је лаки борбени хеликоптер, неоклопљен, са релативно застарелим системом наоружања. Сада имамо оклопљену летелицу са вођеним и невођеним ракетама, топом калибра 23 милиметра, савременим навигационим системом, заштићеном пилотском кабином, лопатицама од композитног материјала... Сада можемо да дејствујемо и ноћу, али и на неупоредиво већим даљинама него досад.

Потпуковник Добросав Дрндаревић

Објашњавају нам да је основна намена Ми-35 борбена, али да може да служи иза превоз људства (до осам наоружаних војника), рањеника и терета. Поузданост и безбедност нових хеликоптера далеко су веће. Сви системи су двоструки или троструки тако да, на пример, ако један мотор откаже, пилот може да слети без икаквих проблема.

Ми-35, "по уџбенику" намењен је борбеним дејствима по циљевима на земљи, посебно метама попут оклопних средстава, артиљерије, објеката, транспорта, људства у заклонима и ван заклона... Подједнако је ефикасан и у ваздуху, јер је успешан и у сукобу са хеликоптерима и дроновима. Његов оклоп и наоружање чине Ми-35 поузданим заштитником јединица на земљи.


Капетан Урошевић додаје да стакло пилотске кабине може да издржи удар пројектила калибра 12,7 милиметара, а лопатице чак 30:

- То значи да, чак и да неко погоди хеликоптер, пилот може да заврши задатак и да се врати у базу. И на теретној кабини постоје заштитне плоче које се постављају у случају превожења људи.

Заставник Александар Балтић добро се упознао са новим летелицама. Каже да је набавком Ми-35 Ратно ваздухопловство направило скок од најмање две генерације.

- Не само што може да издржи поготке, већ је захваљујући бројним иновацијама повећана управљивост хеликоптера, а олакшано одржавање.

"Летећа оклопњача" има најсавременији навигацијски систем који омогућава да се прецизно одреди позиција хеликоптера чак и када се изгуби сигнал сателита. Модерни нападно-навигацијски систем узима у обзир услове спољне средине и прорачунава балистику у односу на брзину, ветар и висину дајући прецизно тачку према којој иде ракета.


Преобука наших пилота трајала је пет и по месеци. Прва два и по месеца провели су у учионици до најситнијих детаља упознајући све системе хеликоптера Ми-35 - конструкцију летелице, мотора, трансмисије... Уследила је тзв. земаљска припрема - упознавање са организацијом летења, условима и одржавањем, обука за коришћење опреме и уређаја. Тек на крају је дошло летење:


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:
Бави се спортом шест година, оборио је рекорд на маратону у Кини: Десетар Ђуро Борбељ најбољи спортиста Министарства одбране и Војске Србије у 2019. години

- Било је изузетно захтевно - каже Дрндаревић. - Целокупна обука била је организована на руском језику. Неки од нас су га знали од раније, а сви смо прошли и наменски курс језика, специјално за ову прилику. Петнаестак дана било је потребно да се навикнемо на ритам рада и упознамо са руским колегама. Разумели смо се добро и успешно прошли обуку. Инструктори су били јако задовољни. Реч је о искусним предавачима, од којих су неки учествовали у конструкцији првог Ми-24, претече овог модела. Пилоти са којима смо радили имају више од осам хиљада сати налета на разним типовима летелица. Приступили су озбиљно, посвећено, трудили су се да нам све покажу. Утисци су нам заиста изванредни. Такође, инструктори су били задовољни и нашим знањем, нашим приступом обуци, жељом за усавршавањем, као и способностима да у потпуности овладамо новим летелицама, што је и на крају обуке потврђено на "испиту" који смо сви успешно положили. Ово је доказ да имамо квалитетне људе који ће у будућности успешно употребљавати нова средства.

ВИСОК РЕНОМЕ РУСКЕ ШКОЛЕ

РУСКА школа хеликоптерске авијације има изузетан реноме и репутацију. Наши ваздухопловци, обучавајући се за летење и одржавање Ми-35, имали су прилику да је упознају на најбољи начин.

- Видели смо многе ствари које се обављају у заводу, а што нам је пуно помогло у преобуци, а сигурно ће нам користити у одржавању хеликоптера у нашој јединици. Било је то невероватно искуство - истичу наши пилоти који су прошли обуку у Ростову.