Орао – бржи од звука, неухватљив и са земље и са неба: Наш борбени авион има ретку способност

Novosti online

петак, 13. 12. 2019. у 19:20

Орао – бржи од звука, неухватљив и са земље и са неба: Наш борбени авион има ретку способност

Фото Г.Шљивић

Војска Србије ради на модернизацији свог наоружања, а један од пројеката је и модернизација борбеног авиона „орао"

Војска Србије ради на модернизацији свог наоружања, а један од пројеката је и модернизација борбеног авиона „орао”. То је авион који лети брже од звука, а детаљна испитивања конструкције авиона показала су да „орао” може да лети до 2042. године.

Ретки су примери у свету да једна мала земља направи авион који лети брже од звука. То је урадила Југославија у сарадњи са Румунијом средином седамдесетих година. Реч је о авиону „Ј-22 орао“. Овај авион у Војсци Србије још лети, а летеће још веома дуго јер се ради на његовој модернизацији.

То кажу Миодраг Марковић, из фирме „Телеоптик жироскопи“ и пуковници и пилоти Војске Србије Дејан Васиљевић и Зоран Продановић, који предводе цивилно-војни тим за модернизацију авиона орао.

Главни делови модернизације су нападно-навигацијски систем, оптичко-електронски уређаји и паметно наоружање.

„Под тим подразумевамо да ћемо моћи да остваримо исти ефекат на циљ са дупло мање, па и више од дупло мањег броја авиона. Ако нам је за уништење неког циља сада потребно три авиона, сада ћемо то моћи са само једним ваздухопловом“, објашњава пуковник Дејан Васиљевић, командант 98. ваздухопловне бригаде.

Модернизовано наоружање чиниће такозвани паметни пројектили, чија је прецизност у рангу сличних борбених система у свету.

„Основни носилац је вођена ракета 'ВРВЗ-200' која ће омогућити авиону ‘орао’ дејства са висине од 7.000 метара на даљину од 40 километара, и то у условима ноћи и сложеним и повољним метеоролошким условима. Тиме се добија већа могућност преживљавања авиона ‘орао’“, истакао је пуковник Зоран Продановић, заменик команданта 98. ваздухопловне бригаде.

Неухватљив и са земље и са неба

Авион „орао” има ретку способност летењи на малим висинама, мањим од 50 метара, што га чини неухватљивим за дејство и са земље и са неба. На авион орао биће постављено укупно 11 нових система, са циљем да се поједностави рад пилота. Све је то доста сложено и захтева много труда српских ваздухопловних стручњака.

„Основа система је такозвана стаклена кабина, односно глас кокпит, која, пре свега, подразумева модерну сензорику, која учествује са инерцијалним навигационим системом, пре свега, у одређивању положаја авиона“, наводи Миодраг Марковић из фирме „Телеоптик жироскопи“.

Као што се често говори, некада је све било квалитетно. У то, „некада” време направљен је и „орао”. Детаљна испитивања конструкције авиона показала су да орао може да лети чак до 2042. године.

Војска Србије ће тако имати жилав, поуздан и савремен авион и неће потрошити много новца, српска одбрамбена индустрија биће технолошки унапређена.


(РТС.рс)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (32)

mix

14.12.2019. 02:40

To je sve OK ali zasto Srbija ne bi poradila na konstruktu nove generacije, saglasno dostignucima modernih aviona 4/5 generacije?

naranca

14.12.2019. 09:12

@mix - @mix......jesi citao?Nove rakete! Ako imas dobre rakete mozes da koristis I Spitfajer!!!!!!

Savo

14.12.2019. 12:23

@mix - Све се може модернизовати, зашто да не, поготово ако то представља линију сигурног развоја производа. Ево и кад би модернизовали "каросерију" са стелт линијама, вероватно би био мање видљив а можда и бржи поготово са јачим моторима ако их негде купимо или за дивно чудо направимо сами.

macak

14.12.2019. 09:29

@Jovo Caruga - ne slažem se. Što više aviona imamo - to je naše nebo sigurnije i ne može svaka šuša da nam preti.

Ahaha

14.12.2019. 11:16

@Jovo Caruga - Yugo modernizovani, svetla i zmigavci i da se rdja skine nema boljeg i brzeg

Гојко

14.12.2019. 14:45

@Jovo Caruga - /Belo/Rusi modernizuju SVE svoje avione,i one najteže bombardere,i to vrlo uspešno.Ovde će J-22 biti samo dobra platforma za ispaljivanje visokoprecizne vođene rakete VZ.Ti se u ovo razumeš kao u Jugo 45.U Siriji trenutno jurišnu avijaciju predstavljaju prastari - jurišnik Su-22 i L-školsko borbeni L-39 Albatros ČSSR proizvodnje.

Deki

14.12.2019. 08:12

NIje brži od zvuka! To se desilo samo jednom kada je tadašnji opitni pilot Marjan Jelen leteći orlom u strmom pikeu nad Pančevom 22.11.1984. probio zvučni zid. Motori Orla su preslabi dbi se sa njim tak nešt svakodnevno izvodilo.

Мики

14.12.2019. 09:59

@Deki - тако је .Ролс-ројс , односно Енглези су одбили да нам испоруче јачи мотор, па су коришћена два слабија као на Г4 ..Орао је замишљен као једномоторац .Модернизација није лоша, пре свега за дејства по земљи, а може и да јури хеликоптере и дронове .

драгана

14.12.2019. 14:39

Kada pročitam komentare pojedinih muškarca (ustvari 75 posto njih) ,na bilo koju temu, i zrelo razmislim: šteta je što nemamo obavezan vojni rok,najmanje r,a najviše 6 meseci.Samo vojska to može da "ispegla".

Mad Max

14.12.2019. 19:55

@драгана - Slazem se tvojim komentarom...ali takodje bi i uveo 6.meseci samostana za sve devojke...samo kazem...

naranca

15.12.2019. 00:29

Za nase zapadne strusnjake iz ''Eurupe''....Glavnu masu USA avijacije cini F-14 Tomcat !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ispisnik naseg Orla !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gospodar prsljenova

22.03.2020. 21:12

@naranca - Potpuno se slazem sa tobom NatancaSokci i feministkinje

Vojvoda Morački

15.12.2019. 17:17

Prvo, J22 "Orao" sa postojecim motorima, Rolls Royce Viper, ne moze, osim u poniranju da probije zvucni zid. Uhvatljiv je i sa neba i sa zemlje. Vecina modela nema nikakav radar. To je jurisnik-bombarder. Istina jeste da kinstrukciono moze da izdrzi mnogo vece brzine, ali sa takvom pogonskom grupom, maksimalno moze da leti izmedju 900 i 1100 km/h, sto nije brze od zvuka.

naranca

15.12.2019. 20:15

@Vojvoda Morački - @vojvoda Ponavljam pitanje …...Sta cemu da leti brze od zvuka???Da se zaleti pa da udje u tudji vazdusni prostor pa da se izvinjavamo zbog agresije :)

naranca

15.12.2019. 20:18

@Vojvoda Morački - Dragi vojvodo onda je radar bio 100 kg a sada je 100 gr!!!!!!!

naranca

15.12.2019. 20:19

@Vojvoda Morački - Danas bre I semenkari imaju helikoptere….Video si na utakmici.Bespilotni!!!!

gari

15.12.2019. 17:59

"Orao" NE LETI BRŽE OD 0.96 Mah-a(1Mah= 1192, 68 km/c), što znači da leti ispod brzine probijanja zvučnog zida !! Orao J-22, NIJE KONSTRUISAN za probijanje "zvučnog zida", tako da i ukoliko dobije "poboljšane", jače motore, konstrukcijski NEMOŽE DA IZDRŽI TOLIKI PRITISAK !!! Eventualno može da se osavremeni naoružanje i "avionika" upravljanje,novi radari, elektronsko ometanje, aktivna i pasivna zaštita. Probijanje zvučnog je čisto "spinovanje" za dnevnu "politiku", MI TAKVE INŽINJERE NEMAMO!!

naranca

15.12.2019. 20:11

@gari - Znaci onaj sto je probio trebalo je da se raspadne do zemlje? Koji to mi? Hrvati?CIG?Slov ?BiH? Mak? Uostalom svi piloti koji su ucestvovali u BORBENIM akcijama ga hvale!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

naranca

15.12.2019. 22:13

@gari - @gari Ti mi znas kakve mi inzenjere imamo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Mrs.

Slankamenac

12.02.2020. 23:09

@gari - Nije tacno Gari, avion je projektovan da moze da leti do brzine 1.6M. To nikada nije testirano jer nisu imali motore ali su makar probili zvucni zid u poniranju 30 stepeni sto nije moguce na avionu koji nije dizajniran za to. Orao je tankokrilac za smanjenje otpora i veliku brzinu pri malim visinama sa slabim motorom. Sa jacim motorom bi mogao da bude brzi od zvuka.

Gospodar prsljenovs

22.03.2020. 21:11

Ladjevacki Tigrovi su znali kako da upotrebe Orlove i kada je neprijatelj apsolutno dominirao u vazduhu. Pogledajte sta je General Sreto Malinovic rekao amerikancima kada su se sreli posle rata. Avion je izvanredan. Naravno novo je modernije i bolje ali i postojece uz odrzavanje i modernizovanje moze da sluzi.