Богу божије, а држави порез

Р. ДРАГОВИЋ

18. 08. 2017. у 22:02

Богу божије, а држави порез

ИЗЛОГ Црквена продавница у Београду,фото М.Анђела

Реституција поново отворила питање опорезивања верских заједница у Србији. СПЦ прихвата намете, али када јој врате одузето

СВИ порески обвезници, укључујући и верске заједнице, требало би да плаћају порез држави, изјавио је у министар за државну управу и локалну самоуправу Бранко Ружић. Ово питање је, према његовим речима, комплексна тема, којој би требало да претходи анализа учинка реституције црквене имовине. О опорезивању верских заједница министар је изнео лични став, али и нагласио да је суштинско питање за доношење коначне одлуке шта од национализоване имовине држава још није вратила Цркви. Ово је досад најјачи глас у прилог увођења државних намета у пословање СПЦ и других верских организација.

- Српска православна црква и остале верске заједнице имају статус у друштву у коме су световна и духовна власт подељене - казао је Ружић. - Постоје пореске обавезе које проистичу из функционисања било ког правног лица, па и СПЦ, али постоји и потреба да се прецизира имовина која није враћена не само СПЦ, већ и другим црквама у Србији. Тек тада може бити говора о дефинтивном разрешењу овог питања.

Пореска обавеза једно је од најделикатнијих питања између државе и цркве. Патријарх Иринеј опорезивање Цркве више пута је условио враћањем комплетне имовине која је одузета после Другог светског рата.

Директор Агенције за реституцију Страхиња Секулић објавио је да је верским заједницама враћено 95 посто имовине коју потражују по посебном закону усвојеном 2006. године. Он, за "Новости", потврђује да ће цркве бити стопроцентно обештећене.

- Поступак враћања црквене имовине је у завршној фази, огромна већина имовине је враћена верским заједницама - каже Секулић. - Највише је враћено СПЦ, јер је и највећа. Реституција ове имовине у државном је интересу и најважнија је сарадња између државе и корисника ове имовине.

У Патријаршији кажу да је највећи део национализоване имовине Цркви враћена само формално, али да СПЦ од ње још не убира никакав приход. Црква начелно нема ништа против плаћања пореза, али за то су потребни одговарајући услови.

- Добра су нам начелно враћена, али Црква још увек нема ни сва решења, нити је ушла у посед. Другим речима, она још није наша нити са ње убирамо плодове. Ти проценти на папиру су тачни, али стварност је другачија. Стање тих добара посебно је питање, будући да је велики део имовине уништен и захтева велика улагања.

Према закону о порезима на имовину, верске заједнице су ослобођене пореза на објекте који служе за богослужења, а ове врсте олакшица односе се и на црквене услуге. Верске заједнице имају привилегије и у погледу закона на додату вредност у делу који се односи уско за верску делатност. У овом кругу робе су свеће, обредно уље и вино, богослужбени предмети, одећа и обредни симболи, тамјан...



ЦРКВЕНА РОБА И У ВЕЛИКИМ ЛАНЦИМА

ТРН у оку делу јавности, посебно левичарским и организацијама цивилног друштва, већ дуго су црквене делатности које нису директно повезане с исповедањем вере. У овом кругу послова су производња и продаја алкохолних пића, козметичких производа, уметничких предмета... Реч је о великим серијама којима се тргује не само у манастирима и специјализованим црквеним продавницама, већ и у великим трговинским ланцима.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (43)

dragan

18.08.2017. 22:15

da je to uradila predhodna vlast bila bi ANATEMA tadicu ! crkva bila I ostala CRVENA

Peki

18.08.2017. 22:31

Pa kada bi SPC izdavala racune za usluge krstenja,osvestavanja vode,vencanja,sahrane a ne licemerno dajte koliko mozete itekako bi bilo za oporezivanje,pa ne mislite da svestenstvo vozi onako skupe automobile i ima onakve stanove,kuce,namestaj od nekih sirotinjskih priloga jos im drzava subvencira svestenicku platu.

miami

18.08.2017. 23:48

@Peki - Ovo je cista laz. Drzava nista ne subvencionise, a svestenice zive od dobrovoljnog priloga. Neki zive dobro, a neki jako lose.SPC nema banku za isplatu. Nije vas Broz dovoljno naucio. Ali ni Nato vas nije jos dozvao pameti.

Nije laž

19.08.2017. 13:16

@Peki - Grešite! Možda ne znate, ali država "subvencioniše" bruto platu, jer sveštenstvu uplaćuje PIO doprinose na minimalnu zaradu! Proverite!!! Ukoliko sveštenstvo želi veću penziju, sami uplaćuju dodatni iznos! Pretpostavljam da ste vernik, pa Vas molim da svoje stavove ubuduće branite bez "mrzije", već mirno, pristojno i s mnogo hrišćanske ljubavi! Pozdrav!

Петар Ј. Ветар

18.08.2017. 23:06

Важи, али да прво плате све године што нису плаћали порез па онда да им се врати имовина.

Јосип Броз

19.08.2017. 00:31

@Петар Ј. Ветар - Имовина је одузета 1946 г, сада је 2017. Дакле 71 год је неко секао дрва, убирао летину, вадио руде, користио зграде, становао по кућама и становима. колико би то коштало да се ретроактивно наплате услуге од отете имовине? А затим када се све врати, да се разграничи шта је верско а шта бизнис. А тек онда на бизнис да се наплаћује порез. Једино су Турци до сада наплаћивали порез Цркви, али ајде д и ми имамо данас савремено Османлије.

Обичан грађанин Србије

18.08.2017. 23:20

Колики проценат становништва Србије чине чланови поменутих "левичарских организација цивилног друштва" (ма шта вам тај израз уопште значио)? Е, таман ме толико и занимају њихова млатарања о било коме и ма чему на овоме свету. Нити промил мање, нити промил више од тога. Узгред: да их ви из медија тако усиљено не форсирате већ да су заступљени сходно својој реалној бројности, на овим просторима нико никада не би ни чуо за постојање такве врсте маргиналаца.

Francesco

18.08.2017. 23:24

Ne, ne, sad i odmah da plaćaju porez na ono što imaju, pa kako im se bude vraćalo tako da se i to uključuje u poreske knjige. Ovako mogu sledećih 50 godina da izmišljaju i da jedna parcela od pola 2 ara koči ceo proces naplate poreza. Isto tako, od SPC treba zahtevati da sastave jedinstven spisak pokretne i nepokretne imovine koju potražuju u Srbiji, spisak predati komisiji koja će utvrditi tačnost na osnovu postojeće dokumentacije, a zatim spisak zapečatiti. Dakle nema dodatnih izmena spiska.

101% НЕУТРАЛАН

18.08.2017. 23:43

Ово је као да читам "Вечерње новости" из времена у којима сте били авангардни идолопоклоници лика и (не)дела аустроугарског поднаредника и осуђиваног терористе Јосипа Броза...

jodovanje

18.08.2017. 23:50

oni koji kritikuju drzavu zbog poreske politike prema crkvi nisu svesni kolika imovina treba da pripadne crkvi ukolko bi se posteno izvrsila restitucija, za pocetak veliki deo Rakovice bi pripao crkvi koja bi imala puno pravo da oporezuje svakoga ko tu zivi ili ima neki lokal i sl.

Darko

19.08.2017. 08:20

@jodovanje - Trudim se da u raspravi koristim validne argumente ali u ovom slučaju jedino što mogu da kažem a da je ovo što ste napisali čista budalaština. Da crkva oporezuje građane? Neverovatno.

miami

18.08.2017. 23:52

Dokaz da je vlast u Srbiji I dalje komunisticka I Brozovih korena. Zato je ceo svet protiv vas, jer niko normalan ne voli crvene. SPC nije kompanija I firma da placa porez, vec stub srpske drzavnosti I naroda. I ovo jos jedan od napada, pored namernog useljavanja imigranata iz muslimanskih drzava. U drzavi gde advokati, pevaci I svi koji imaju vise novca, ne placaju porez. Vlast se setila da crkva treba da ga placa. Soroseve nevladine organizacije na placaju porez, jer nisu profitne, Ironija.

Orvel

19.08.2017. 06:11

@miami - SPC je odavno D.O.O. a vecini popova je posao u crkvi sporedan a biznis koji svaki ima glavni.Zato sve manje vernika koriste usluge tih fariseja.Kad SPC bude otvarala bolnice i sirotista a ne luksuzne popovske dvore e tada ce imati ugled u narodu.

Pa

19.08.2017. 08:07

@miami - plaća li crkva u Majamiju porez? Jesu li i tamo komunisti... e, blago nama s vama.

Лаки Топаловић

18.08.2017. 23:53

Деца комуниста настављају тамо где су маме и тате стали.

Petar

19.08.2017. 07:27

@Лаки Топаловић - Nejasno je predstavljen plan oporezovanja verskih zajednica. Normalno, u celom svetu, verske organizacije koje imaju prihode od delatnosti koje nisu povezane sa njihovom verskim ciljem se oporezuju. Npr, ako crkva prodaje Biblije, dobija doprinose itd, ti prihodi nemaju PDV i ne oporezuju se, Ako crkva proizvodi alkohol i prodaje i prodaje taj alkohol sa ciljem da zaradjuje novac ,ti prihodi se oporezuju jer imaju ciste komercijalne ciljeve isto kao i sve fabrike alkohola...

M

19.08.2017. 03:21

I mojoj porodici vracaju oduzeto vec decenijama. Deda nije ni docekao, tata jos uvek ceka, a kako stvari stoje i ja cu cekati. Tri generacije covece. Jel to znaci da ni mi, kao i svi ostali u slicnoj situaciji, ne trebamo da placamo porez? Od kad to restitucija uslovljava placanje poreza? Zasto onda mi ostali placamo? Kakva budalastina.

Wooc

19.08.2017. 05:11

kada crkva bude placala porez, onda cu je makar malo postovati. Oni se kupaju u novcu a nama plene kolica za bebe i frizider zbog dugova za struju i porez.

ne samo crkvama i advokatskim kancelarijama

19.08.2017. 07:37

Ako ne placa porez oduzmes titulu, i lupis zabranu na usluge, pa neka uzivaju plod svoje odluke.

Vlada

19.08.2017. 08:27

Ako ne mogu da plaćaju, ići će u stečaj i dobiće stečajnog upravnika. To se valjda u Srbiji zove stečajni patrijarh.

Mikser

19.08.2017. 08:31

Naravno, ako hocemo da budemo napredna zemlja i crkva mora placati porez. Takodje, da bi bili napredni treba izbaciti veronauku iz skole, relikt klerikalaca na vlasti. Ne mogu deca uciti kako je bog stvorio zemlju za sedam dana, svetlost tako sto je rekao da bude svetlost, da je zenu napravio od muskog rebra itd, a da ta deca uče fiziku, biologiju, anatomiju.... Nisam posebno cenio ovog politicara, ali je hrabar i otresit kad ovako nesto predlaze u ipak zaostaloj Srbiju.

Milorad

19.08.2017. 09:58

Ko su oni (svestenici) da odlucuju dali ce placati porez. Sta da im vrate? A poreklo imovine. Paraziti zive 2000 godina otimajuci ( prevarom) od naj slabijih, naj siromasnijih i naj bolesnijih. Skidajte mantije pa na biro. Boga nema. TACKA.

геџа

19.08.2017. 11:47

@Milorad - Неписмени сународниче, нико те не тера да верујеш и идеш у Цркву, а камоли да плаћаш верске обреде и дајеш прилоге. И да, имам новост за тебе: Тито је умро пре 37 година.

El gibbor

19.08.2017. 16:08

@Milorad - Od francuske pa kasnije i oktobarske revolucije posednuti antiteisti su vise oteli nego tvoji "paraziti" za 2000 godina! Ako su svestenici "paraziti" onda drugovi mora da su nesto kao ebola!!! Uzgred, zasto pominjes samo 2000 godina!?! Zaboravio si starozavetni hram! Verovatno su i tamo malo, po tebi, "stavljali kasiku u med"... Jevreji su to... Sad o tvrdnji da ga nema, pa mogu ti reci da ces se iznenaditi koliko je toplo tamo gde ces definitivno utvrditi da ga ima! Boga ima i tacka!

Карашабановић

19.08.2017. 22:10

@Milorad - @ "ODGOVOR" - Што би се цео свет бацао у толики посао, можда је у твом случају сасвим довољно и обавити један најобичнији лекарски преглед...

Лепо, лепо...

19.08.2017. 11:49

А ко ће и када истој тој Цркви да надокнади деценијско противправно коришћење њене имовине која јој је отета по доласку комуниста на власт, па све до данас?

Francesco

19.08.2017. 12:28

@Лепо, лепо... - To što ih je komunistička vlast ostavila u životu tokom jedva 45 godina zdravorazumske vlasti im je sasvim dovoljna nagrada.

Petar Nikolic

19.08.2017. 12:43

Kojoj bre drzavi da se placa porez, ovo nije drzava, ovo je klasicna banda.

Nebojša

19.08.2017. 13:13

Ni u jednoj pravnoj i civilizovanoj državi crkva nije oslobodjena plaćanja poreza niti je veronaula obavezan predmet u školama. Takvu budalaštinu su nametnuli krajnje zaostali konzervativci koji su se, nažalost, u ovoj zaostaloj Srbiji domogli vlasti i koji nastoje da nas vrate u Srednji vek.

Перча Контраш

19.08.2017. 15:59

@Nebojša - Покојни Зоран Ђинђић први премијер је увео веронауку и грађанско васпитање у школама, па изволи изабери да ли ћеш бити србин или грађанин! Он и његова ДС нису били заостали конзервативци, већ лучоноше слобода, демократије, људских права, цивилне контроле власти. Та партија је примљена у европски покрет левих (социјалистиччких) партија. Ако те неко вратио у средњи век то су Ђинђић и његова ДС. Ради спасења своје грешне душе купи 150 килограма тамјана и 300 килограма воска и поклони цркви.

Neko

19.08.2017. 15:21

КПЈ је убила више свештеника него НДХ, на стотине, уз неколико владика. Хајде сада исплатите наследницима милијарде евра као одштету за убиство, претрпљену нематеријалну штету итд. Даље, Цркви припадају многи рудници и шуме који су деценијама немилосрдно експлоатисани - где је изгубљена добит плус оно што је продато кроз експлоатацију. све скупа у питању би биле десетине или стотине милијарди евра. Вратите то, па ће Црква дати порез.

Peki

19.08.2017. 22:34

@Neko - Ovo nije istina jos idete na rehabilitaciju ustastva i minornost njihovih zlocina sramotno za nekog ko se pretstavlja za hriscanina.Imovina je oteta i privatnim licima,stranim drzavljanima kod nas a i u Evropi pa nigde nije vracena ni u EU u 100 postotnoj vrednosi a o nekoj kamati ni reci.Nisu obesteceni ni Jevreji i pored holokausta.Oduzeta imovina nije razlog da neko ne placa porez u ovom slicaju Crkva.

.

19.08.2017. 23:10

@Neko - Peki lave, o porezu necu to je stvar kako se dogovore Drzava i Crkva, ali o ubijenim svestenicima procitaj knjigu "utamnicena crkva" Savo Jovic

Neko

19.08.2017. 23:43

@Neko - Не рехабилитујем усташе, оне јесу убиле преко милион Срба, од тога у Јасеновцу 600.000, комунисти су били око 8 пута "скромнији" после рата. Чињеница ипак јесте да су убили више свештеника него НДХ - подаци СПЦ, (нпр. Митрополит црногорско-приморски Јоаникије је заклан у Аранђеловцу 1945.). За српски народ укупно гледано усташе су биле горе али не заборавимо да су многе усташе прелетеле у партизански табор пред крај рата и ништа им није фалило. Свакако су били на заједничком задатку још од 1928.

Peki

20.08.2017. 18:11

@Neko - Pa istina zavisi koje istoricare citate,ako su to cetnicki onda su zlocine cinili partizani,ako su pisci partizani zlocinci su cetnici,tako i knjige SPC bogoslova preuvelicavaju stradanja svestenstva i pripisuju ih kome hoce.Naravno zao mi je svakog Srbina koji je izgubio zivot iz religijskiog ili partijskog opredeljenja. Stradanja svestenstva SPCa od komunista u odnosu na stradanje Ruskog ili Rumunskog svestenstva je minimalno ,vise je stradao gradjanski sloj.