ОСИМ стандарда, који у начелу прописује правила безбедности у аква-парковима, у Србији не постоји закон нити мера која обавезује власнике водених игралишта да редовно контролишу безбедност. То, практично, значи да ниједан забавни парк на води, не мора чак ни пред почетак летње сезоне да провери исправност тобогана и осталих садржаја. Све је, искључиво, на савести њихових власника!

Не изненађују зато две незгоде за само два дана, на истом тобогану у истом београдском аква-парку! Спуштајући се низ "левак" са својим петогодишњим сином, мајка је испала из гуме на бетон и поломљена јој је кључна кост. На истом месту, дан раније, девојчица је добила велику посекотину браде. Сличне повреде дешавају се и у другим забавним парковима. Власници хорски одговарају - безбедност је на првом месту, имају интерне контроле, осигурали су своје кориснике, а број повреда је минималан у односу на број посетилаца. Ипак, забрињавајуће звучи, да ниједан аква-парк не мора да има сертификат о безбедности. И да посетиоци домаћих забавних паркова на води, скачу, пењу се и пливају на своју одговорност и искључиво уз наду да је све како треба.

- Од десетак српских аква-паркова и више стотина луна-паркова, готово ниједан нема комплетан сертификат безбедности - каже Иван Обровац, контролор из "Архитектона", сертификоване компаније за контролу безбедности у аква-парковима.

- Осим из купалишта у Сокобањи, више нас ни из једног другог аква-парка никада нису позвали да проверимо безбедност. А принцип рада и закона је да радимо искључиво по позиву. Власници немају обавезу да раде контролу безебедности. Правило је, само на папиру и на савести, да је једном годишње обавезно радити ревизију усклађености са стандардима безбедности аква-тобогана Н1069-1. Осим тога, сваког дана мора да се обавља рутинска контрола у оквиру забавних паркова и ништа не сме бити препуштено случају.

ЗА СМРТ ДО 200.000 ДИНАРА ПРОЦЕНЕ суме које осигуравајућа друштва исплаћују повређенима, зависе од уговора који су потписали са аква- парковима.
- У случају смрти, најчешће се исплаћује од 100.000 до 200.000 динара. За потпуни инвалидитет, сума је двоструко већа - кажу у "Винер штедише".
- За све друге повреде, накнада се процењује на основу извештаја лекара. Коначна свота зависи од тежине повреде и исплаћује се процентуално у односу на суму за инвалидитет. Највише до неколико десетина хиљада динара.

Теже повреде, како Обровац каже, могу настати рушењем неодговарајућих конструкција тобогана, као и због неадекватно обрађених и димензионисаних других елемената.

Да их ниједна "сила" не тера на проверу безбедности, потврђује и власник јагодинског аква-парка Зоран Глигоријевић.

- Тачно је да не постоји званична институција, нити наредба, која нас обавезује, али ми за 11 година колико постојимо нисмо чекали државу да нас уреди и обезбеди, већ сами за то редовно бринемо - каже Глигоријевић. - Сви садржаји у нашем аква-парку имају атест и сертификат произвођача. На много места имамо истакнут кућни ред и безбедносна правила понашања и на сваком тобогану и поред базена стоје спасиоци који упозоравају и пазе. За 3.000 до 6.000 посетилаца дневно и више од милион спуштања у сезони, просек од пет повреда годишње, није алармантан.

Из аква-парка у Аранђеловцу кажу да, пре почетка сваке сезоне, стручњаци испоручиоца тобогана "Полин" из Турске комплетно прегледају и сервисирају све системе и гарантују да су безбедни и исправни за предстојећу сезону.

- Наши запослени, уз то, сваког дана контролишу исправност свих тобогана - каже Весна Влатковић, маркетинг менаџер овог аква-парка.

- До сада нисмо имали техничких недостатака. Сви наши тобогани и инфраструктурни системи имају сертификат како од Института за материјале Србије, тако и европске сертификате. Ове године нисмо имали повреда, што само показује да су наши посетиоци током претходних пет година рада навикнути да правилно користе све садржаје. Ранијих година се дешавало да се понеко од гостију лакше повреди искључиво због сопствене непажње или непоштовања правила и процедура.

И У "Петроленду" тврде да их редовно контролише Агенција за безбедност и заштиту на раду из Сремских Карловаца. Своје посетиоце осигурали су код "Винер штедише".

НЕПАЖЊА КОРИСНИКА

ПОСЛЕ незгода које су се догодиле у аква-парку у Јакову, менаџер Милош Силић каже да су инжењери из турске фирме "Полин", која је поставила тобогане, обавили контролу.

- Установили су да су сви тобогани исправни - каже Силић. - Иако не постоји обавеза, редовно контролишемо исправност. Незгоде се дешавају, најчешће због непажње посетилаца и јер се не придржавају правила. Сви наши корисници, међутим, осигурани су, а за две последње повреде већ смо проследили лекарске документације и за неколико дана очекујемо исплате. Пре неколико година за прелом руке била је исплаћена сума од 160.000 динара.