Шалтери спремни, проблема joш има

Е. В. Н.

четвртак, 09. 06. 2016. у 07:40

Шалтери спремни, проблема joш има
У Србији почела примена закона о општем управном поступку, који грађанима обезбеђује олакшице. На неким местима и даље траже крштеницу и друга документа

МУКАМА са тражењем докумената на шалтерима у Србији, после пуне четири деценије, коначно је одзвонило. Од 8. јуна сваки посао у државној служби требало би да се завршава без крштеница, држављанства и других папира. Сва неопходна документа ће прибављати службеници, а оно што је за грађане најважније - више нема ни плаћања такси.

- Нисам могао да верујем да ћу овако брзо да завршим и да ми није требало ништа од докумената, осим захтева и уплатнице. Дошао см да извадим биометријску личну карту и пасош. Раније сам морао у СИВ по држављанство, па у општину по изводе за децу, да правим спискове шта сам сакупио, а шта ми још треба, а све то и кошта... Ово је одлична ствар, коју смо одавно чекали.

Ово нам је у среду испричао Милан Ј., у холу београдске полицијске станице у Улици Мајке Јевросиме, где је, као и многи суграђани, дошао да се увери да нови закон "ради".

- Ма шта вам је људи, па ово није ни десети део како је то раније било - одговара госпођа на лагану побуну међу људима у чекаоници. - Када помислим колико смо само новца бацали на папирологију која "застарева" сваких шест месеци. Па када помислиш, таман си скупио све, кад оно, треба ти још нешто. Сада ће нам свима бити много лакше. За оне који су документацију предали раније, док је важио стари закон, важе и старе процедуре.

Старија суграђанка К. А. била је узнемирена пошто јој је службеник објаснио да не може да продужи личну карту, јер јој у крштеници коју је приложила пише девојачко презиме, а у личној карти - мужево. Мораће у Зрењанин по нови извод. Узалуд се позивала на нови закон, у процедуру је ушла по старим прописима, па службеници нису дужни да прибављају њена документа. Ко је могао да сачека 8. јун, може да се опусти и радује.

Већина Новосађана првог дана примене новог закона о општем управном поступку, пред шалтере установа и институција долазила је са изводима из матичних књига рођених и уверењима о држављанству. Да ли због тога што нису упознати с новим прописом или због неповерења да ће одмах првог дана профункционисати, тек, сви су доносили неопходна документа.

НАЧЕЛНИК СЕ ОДМАРА

О НОВОМ систему функционисања надлежне Управе за грађанска стања и опште послове у Нишу, "Новости" нису успеле да добију никакве информације, јер је начелник наведене управе на одмору, а његова заменица ни након више покушаја није одговарала на наше телефонске позиве.

У Полицијској управи у Новом Саду, сви грађани који су 8. јуна стали у ред за личне карте или пасоше уредно су понели папире.

- Размена података функционише, али грађани су доносили своја документа - предочава ситуацију Бранислав Ђурђев, шеф одсека за личне карте, пребивалиште и друге управне послове у новосадској полицији. - Референти су грађанима објашњавали да више немају обавезу да сами доносе, већ да податке ми размењујемо.

У Услужном центру у Градској кући у Суботици, где се издају и подносе захтеви, у среду није било велике гужве.

- Што се тиче нашег система, све је на време припремљено и верујем да неће бити проблема - каже Габријела Филеки, начелница Градске управе.

Према речима Нишлија, који су обилазили градске општине и месне канцеларије у намери да прибаве потребну документацију и поднесу захтеве, није било никаквих промена у систему рада бирократског апарата. Званичне информације о новом функционисању система нисмо успели да добијемо.

- Чекао сам у главној општини скоро пуна два сата како бих поднео захтеве за добијање уверења из локалне пореске управе за дечји додатак. Нисам имао стрпљења да чекам до краја, мада, колико сам могао да приметим, ништа се није променило - прича Марко Нишавић из Ниша. - И даље на шалтерима стоје исти захтеви за документацију, и иста је процедура.

За Дејана Малагурског ово је једна од ретких новина која је све обрадовала. Централизован систем ће, по његовом мишљењу, уштедети време, које су грађани губили идући од шалтера до шалтера и чекајући у реду, новац за разне таксе, али и живце.

- Надам се да ће све функционисати онако како је замишљено. Најмањи ред био је на шалтерима за заказивање и предавање захтева, јер се већ дуже време заказује и интернетом и телефоном - каже Малагурски.

У Чачку су се, како кажу, припремили за почетак рада новог система. Наглашавају да су одштампане изјаве намењене странкама, на којима ће се изјашњавати да ли ће сами прикупљати документацију или ће то за њих радити запослени по службеној дужности. Али за сваку новину у Србији очигледно треба оставити и одређено време за прилагођавање.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације