Откривене све отоманске тајне о Србији

Драгана Матовић

11. 10. 2015. у 16:12

Откривене све отоманске тајне о Србији

Сеоба Срба на чувеном делу Паје Јовановића

Да ли ће организованим уласком наших истраживача у турске архиве многе странице бурне историје бити другачије писане. Српски етнички простори били знатно шири него што се претпоставља. Кроз векове смо имали важну улогу у животу Османског царства

НАШЕ прве асоцијације на живот Срба у Османском царству су исламизација становништва, зулуми и устанци. Улазак истраживача из Србије у турске архиве, који су нам после потписивања протокола о међуархивској сарадњи потпуно отворени, можда ће разбити неке предрасуде, па и ону да је српски народ 500 година живео тешко под турском влашћу.

У националној свести, како указују историчари, остало је сећање на посрнуло и заостало Османско царство из 18. и 19. века, које није пропало само због страха великих сила да противничка страна не стекне контролу над Босфором и Дарданелима. Све што је тада било лоше у њему било је, како се истиче, још израженије у пограничним провинцијама у које је спадала и Србија.

- Сасвим друго стање било је у 15, 16. и делу 17. века када је османска држава била снажно устројена, а владар заштитник свих њених становника. Без обзира на верску или националну припадност. У том периоду велики број Срба служио је у османској војсци - каже, за "Новости", историчар др Срђан Катић, виши научни сарадник у Историјском институту.

Катић је, као постдипломац, отишао у Истанбул, где је две године интензивно учио турски и османски. Један је од ретких историчара из Србије који су истраживали у турским архивима. Он изражава наду да ће држава препознати значај османских докумената, јер они, како каже, представљају нашу историју. На основу њих се може видети да су српски етнички простори били знатно шири него што се то претпоставља, као и да је српски народ све до периода аустро-турских ратова имао значајну улогу у животу царства.

ТЕЖАК ЈЕЗИК Османски језик неупоредиво је тежи за учење од савременог турског, а у нашој земљи га познаје тек неколико историчара и филолога.
- Савремени турски се пише латиницом, док је у османском коришћено арапско писмо. Османски језик представљао је мешавину турског, арапског и персијског - објашњава нам Катић.

Наш саговорник наглашава и да је грађа о Србији и Србима огромна.

- Ради се о милионима докумената на основу којих се може обрадити скоро свака тема - објашњава Катић. - Документи су веома детаљни. Када сам писао књигу о једном везиру из времена Бечког рата, пронашао сам, између осталих, и списе о томе где је коначила и шта је јела његова војска, како је била опремљена, као и детаљан списак с описом више стотина ствари у његовом сарају.

Наш саговорник је уверен да су списи у турским архивима апсолутно објективни. Писар који их је бележио није ни помишљао да ће неко на основу њих за 500 година писати историју.

- Проблем је само у објективности историчара, који их селективно користе и пристрасно интерпретирају - каже Катић.

Према неким претпоставкама, до потписивања протокола дошло је и због тога што Турска жели да се документи из њених архива што више користе у научним радовима. Историја Османског царства ће, на тај начин, бити позитивније приказана, сматрају тамошњи државници.

                                                                                                                   Срђан Катић

- Писање радова о аустро-турским ратовима, на пример, само на основу докумената из бечких архива, како је то код нас чињено, представља једностран приказ - сматра Катић. - Слично је и када је реч о економским темама. Коришћењем само дубровачких извора стиче се погрешан утисак да су све главне послове у Србији и Босни водили само Дубровчани. У османским документима, међутим, Срби се често наводе као закупци државних прихода од рудника, солана, ковница новца, пиринчаних поља, скела, царина и другог. И то на знатно широј територији него што су данашња Србија и Босна.

Као главне разлоге за исламизацију становништва Катић наводи пореске олакшице, лакше напредовање у служби, као и свест о сталном ширењу и непобедивости Османског царства.

- Да је често реч о прагматичности, потврђује и један попис становништва босанског Санџака из тридесетих година 16. века - каже наш саговорник.

- Муслимани и хришћани пописивани су углавном одвојено. У овом попису писар то није учинио, па се види да су у бројним домаћинствима, после оца хришћанина уписивани његови синови хришћани и муслимани. То значи да је примање муслиманске вере представљало и неку врсту породичног договора. Насилне исламизације није било. Да јесте, већ после једне или две генерације овде више не би било хришћана.

ПРВОРАЗРЕДНИ ИЗВОРИ - Документација из турских архива за нас је веома важна - сматра историчар др Миле Бјелајац.
- Пуно је контроверзи око етничке и верске структуре Балканског полуострва. И данас се на овим просторима споримо око наслеђа. На изворима првог реда може се закључити шта коме припада. Оно што турска грађа, такође, може да потврди је да дуго година после Косовске битке није било окупације Србије. Прошао је читав век до доласка Турака и савезника на ове просторе. Веома важни су и турски тефтери - економски и етнографски пописи. Свакако би их требало истражити.

Катић се последњих десетак година посебно интересује за рударство.

- На њему је све почивало - од ковања новца, до израде оружја и предмета свакодневне употребе. Владала је предрасуда да су српски рудници пропали доласком Турака. Није било тако. После првобитне кризе рудници су наставили да се развијају. Дуго су у њима стручне и финансијске послове наставили да обављају наши људи. Отварали су се и нови рудници. За нас је посебно интересантан Мајданпек, који је тада био највећи рудник бакра - објашњава наш саговорник. - Документи су изузетно детаљни поготово годишњи извештаји о раду рудника, у којима су обрачунате количине руда и метала у мерама које су за злато, на пример, биле неколико пута мање од грама.

Мада се не бави српско-турским односима у 19. веку, Катићу би било интересантно да се поред званичне кореспонденције с турским властима прегледају и тајни извештаји шпијуна, као и везе с опозиционарима који су се ослањали на Порту.

- Мени је посебно важно што ће Архив Србије почети систематско снимање османских докумената о нашим крајевима, па ћу самим тим моћи да их прегледам у Београду - каже Катић. - До сада се све сводило на иницијативу ретких османиста, који нису снимали архивску грађу организовано, већ само за потребе својих научних тема.

СТРАТЕШКИ ПРОЈЕКАТ

Архив Србије је богат грађом из 19. века, али за претходне истраживачки пут води ка Истанбулу. Наша историја у сазнајном смислу биће далеко богатија употпуњавањем знања на основу турских извора за период српске историје под турском влашћу.

- Сарадњом са турским архивима, од којих је за нас најзначајнији Отомански, отвара се ново поглавље у историји Архива Србије - каже Мирослав Перишић, директор Архива Србије. - Реч је о стратешком пројекту истраживања и објављивања докумената значајних за историју српског народа од 15. до 19. века који се чувају у Отоманском архиву у Истанбулу. Истраживања у том архиву који импресионира богатством архивске грађе и својом уређеношћу, до сада су повремено обављали тек понеки историчари. Сада ће истраживања први пут бити институционално организована. Очекујем да ће наредних година више стотина хиљада докумената у дигиталној форми наћи своје место у Архиву Србије. То значи да ће она бити превођена и објављивана у посебној серији издања Архива Србије.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (89)

Ђура Змај

11.10.2015. 16:21

Где је, и да ли ће икад угледати светлост дана заоставштина историчара Милоша С. Милојевића, сачињена од 2 (два) сандука докумената истражење Србске историје који су сакривени по диктату осовине Беч - Берлин..?

Besposlen

11.10.2015. 16:29

Sve u svemu ispada da smo pod Turcima imali veća prava nego u pojedinim perodima nakon njih

Francesco

11.10.2015. 17:28

@Besposlen - U tom slučaju to više govori o Srbima nego o režimima o kojima si hteo nešto reći ali o tome ne znaš mnogo. Zato bolje ćuti.

Andjelina Istoricar

11.10.2015. 16:32

A ko pise ovaj i slicne clanke samo laze Keltske Srbe. Za vreme Otomanske Imperije nije postojala nikakva Srbija. Srbija je nastala 1878 godine na Berlinskom Kngresu kada i ostale drzave na Baka. Kome su potrebne ove lazi? Zar neznate da se sirenje lazi u javnosti kaznjivo po zakonu?

pater f

11.10.2015. 18:05

@Andjelina Istoricar - Na moju i našu žalost, Ti(vi) nisi istoričarka jer da jedi znala bi šta se desilo u Berlinu 1878.g i pre njega na Krfu 1876.g. Kratko, sadašnja Srbija je u granicama priznatim Berlinskim kongresom, osim što je 1913.g. u pregovorima popustila Crnoj Gori i predala joj Pljevaljski kraj.Velike sile tada nisu dozvolile jednu državu, već dve.Ja zato iz života i istorije znam da nas ima pravoslavaca, islamista i katolika.

Stepa

11.10.2015. 19:30

@Andjelina Istoricar - Andjelina ti si istoricar kao sto je Dacic ekspert za engleski. On i ubode neku rec a ti u svom komentaru ni jednu. Posto je takvo neznanje cudno mogu damo da kazem da si provokator u pokusaju. Vrati pare za sendvic koje si dobila (-:

Vend

12.10.2015. 08:45

@Andjelina Istoricar - Gospodine, Andjelina je u pravu. Srbija nije postojala sve do XIX veka. Postojale su Raska, Duklja ( kasnije Zeta, Crna Gora), Bosna, Hum ( Hercegovina danasnja ), Zahumlje ( zapadna Hercegovina i juzna Dalmacija). U ovim drzavama i pokrajinama je ziveo kao vecinski - narod Srba. Nemanjici su sebe najcesce nazivali Raskim kraljevima, jer su vladali Raskom, a recimo mladi kralj kod Nemanjica je nazivan kraljem Duklje, jer je upravljao tom teritorijom pre formalnog nasledjivana krune.

arhont Duklje

28.12.2015. 01:10

@Andjelina Istoricar - ili kralj Zete....kao danas princ od Velsa ili princ od Asturije...!....iz latinskih dokumenata saznajemo da se spominjalo: blagoverni kralj srpskih zemalja i Primorja

Ненад

11.10.2015. 16:38

"Истине су неистине биле; истину ће у легенду свити..."Евгениј Јевтушенко

Dragana

11.10.2015. 16:43

Sad smo se setili da pogledamo i osmanska dokumenta koja su bila obimna, veoma prezna i objektivna. Do tada je nasu istoriju pisao Filip Visnjica.Ovo je takva sramota da se niko do sada nije interesovao za srpsku srednjevekovnu istoriju. Kao ziveli smo tada u tami. Isto kao sto nam je Broz pricao kako se u Srbiji za vreme Nedica zivelo u tami pa je jedan moj drug pre 15 godina pitao moju mamu da li je u Srbiji za vreme rata bilo struje. A mama mu kaze, bilo i struje i svega sto nam je trebalo.

Francesco

11.10.2015. 18:23

@Dragana - Pa vidim ja da vama u Beogradu okupacija nije ni smetala. Ne bojte se, doći će opet neka nova okupacija pa ćete ponovo biti srećni kao onomad pod nedićem.

Milan Mladenovic

11.10.2015. 16:55

Naravno da u tim prvorazrednim izvorima iz Turskih arhiva istoricar Katic nije mogao izvici podatke koliko su osmanlije otimajuci djecu po selima i gradovima stvarali tu istu imperisku vojsku.Sumnjam da je naisao u toj arhivskoj-arhitektonskoj gradji koliko im je trebalo materijala za zidanje Cele kule,da ne pominjemo cerecenje i kolce.

Evlija Čelebija

11.10.2015. 17:00

Ohrabrujuća i radosna vest. Bilo bi lepo da se više istoričara zauzme za ovaj period naše istorije, gledajući pri tome na činjenice a ne na politčke želje.Mnogima nije poznato da su se u Srbiji obrazovali mnogi osmanski a kasnije i turski vladari, da je teritorija Srbije važila kao centar za obrazovanje, da su skoro svi otomanski vladari posle Kosovske bitke učili srpski jezik, koji je tada važio kao jezik učenih ljudi a latinski jezik diplomatije. Arapski je bio službeni jezik.

Јужњак

11.10.2015. 20:30

@Predrag - Без увреде, али Деретић је најобичнији преварант и шарлатан. Деретић пише о "античким Србима", и на тај начин свесно подмеће фалсификате Србима, што је права катастрофа.

Anci

11.10.2015. 17:07

Hvala g. Katicu za ovaj clanak.>Dosta mi je nepravde ucinjeno u zivotu zato sto sam rodjena u islamskoj porodici. Kao da sam licno kriva sto su Turci vladali 500 godina. I sada trpim, pored ostanka bez posla, porodice, skoro izolovana u zgradi gde zivim.Obradovalo me ovo sto nije vrsena PRISILNA ISLAMIZACIJA, nekako mi je lakse, jer znam, moji preci znaju svoje poreklo i zasto su usli u islam. Danasnje pravoslavno stanovnisto je u velikoj mrznji prema Turcima, a sebe ne vidim kao turkinju. Hvala

Stepa

11.10.2015. 19:35

@Anci - Anci, mnogo mi je zao vasih problema. Znam o cemu govorite i veliko postovanje sto vas to nije oteralo u mrznju. Zelim vam sve najbolje.

Деки

11.10.2015. 17:20

Кажу да је Турска срце Курдистана :) Како ће то бити лепо, у Курдистан на море, а у повратку обилазак храма Аја Софија у Цариграду, затим отетих српских светиња и реликвија, делова тела наших светаца и великана. Курди ће то сигурно омогућити, зато их треба подржати.

kataklinger

11.10.2015. 18:34

@Саша - gori od francuza i britanaca svakako nisu bili, a sta tek reci o nasim novim nemackim prijateljima.

nacionalno blagi

11.10.2015. 17:24

Iz dana u dan dolazim do zakljucka da srpska politika je toliko jednostavna da neshvatljivo je da drugi osim srbina da je razume.

Ситар

11.10.2015. 17:27

Оно што је најаутентичнија"архивска"грађа о односу османлија према Србима је Ћеле кула! !!! Све остало су папирићи!

bosfor

11.10.2015. 17:29

prvo uvazeni katic je kao naucnik svjestan da su to zvanicni arhivski podaci otomanske imperije koji su prolazili kroz stroge filtere do arhiviranja, drugo vrlo je proizvoljna ocjena autora da nasilne islamizacije nije bilo, tu na nasim prostorima imamo podataka o tome bez da idemo u ankaru, po njegovoj logici kako kaze poslije 2 generacije ne bi bilo hriscana, znaci da kopti kao pravoslavci okruzeni islamom vijekovima ne postoje?? kao i drugi, brojni primjeri koji ne prodase vjeru za veceru.

kataklinger

11.10.2015. 18:39

@bosfor - sve je bilo stvar izbora, pa kako je ko prelomio, a mnogi srbi su prisilno primili hriscanstvo tako da njihovim potomcima i nije bilo tako tesko da se presaltuju na islam, pogotovo ako je bilo i neke koristi od svega toga.

Ненад

11.10.2015. 17:30

Кад су већ почеле да се откривају тајне, право је време, да се већ једном престане са пласирањем лажи о некаквом досељавању Срба на Балкан.

JOKO

11.10.2015. 18:01

@Ненад - Treba reci da nije bilo 500 godina.....5 vekova se racuna od Maricke bitke, pa do oslobodjenja onog sto se sad zove BJRM.....algebra bato, algebra.....

mnenad

11.10.2015. 19:11

@Ненад - Niko ni ne kaze da su se Srbi doselili na ove prostore, vec stari Sloveni od kojih su kasnije nastali Srbi

Јужњак

11.10.2015. 20:07

@Ненад - Срби се јесу доселили на Балкан, али проблем је што је наш народ затрован деретићевском и осталом пропагандом.

nesto tu ne stima

11.10.2015. 17:47

Malo je neobicno, kaze prvo svi stanovnici carstva su tretirani isto nezavisno od vere i nacionalnosti, a onda kaze hriscani prelazili u islam radi privilegija? Mozda sam ja neuk, sta znam, ali vec vidim da ce da ispadne kako su na turci prosvetili a pre njih nista nismo imali.

Ljilja

11.10.2015. 19:29

@nesto tu ne stima - Kako ne stima? To je bilo isto kao sada. Svi smo ravnopravni, ali ako hocete da dobijete posao ili da vas propuste na neko dogadjanje, morate imati clansku kartu SNS. Isto, zar ne?

Александар

11.10.2015. 17:50

2010. сам био у Истамбулу у Војном музеју, где постоји соба у којој је хронолошки приказана историја Турске, у делу где се говори о Косовском боју стоји на енглеском да је то био сукоб Османске војске која се борила против Срба и других хришћанских освајача. Толико о објективности. Овај историчар ће бити само део османске пропаганде, која је и данас присутна јер Ердоган често позива на османлијски простор.

vladimir

11.10.2015. 19:30

@Александар - Šta je sporno? Kosovski boj se odigrao na Svetoj Srpskoj zemlji. Kako su tu Srbi mogli biti "hrišćanski osvajači". To je mnogo omašeno.

kristalno jasno

11.10.2015. 17:51

Čitajući gore navedeni tekst čovjek unaprijed dolazi do zaključka da treba plakati što su osvajači i tirani otišli posle pet stotina godina.Da ih bi još koja stotina g. pa da nas nauče kulturi.Ništa danak u krvi, znači nisu otimali srpsku djecu nego eto majke davale svoje najrođenije da ginu tamo nekom ko ti je došao u kuću.Sve Srbin zna prije nego što se otvore milioni stranica.Gospodine mnogo toga bi rekao ali neide ni zbog vas a ni zbog onih petstogodišnjih oslobodilaca.NALJUTIĆE SE ETO!JADI

srpska istorija

11.10.2015. 17:53

Jednostavna je ali mora puno da se cita. Ali pravu istorijsku literaturu.

руди изрод

11.10.2015. 18:33

Дошло време да нам турци пишу историју, још ћемо чути како су они били ренесансни хуманисти.

Аја Софија, Свети Архангели Призрен, Ћеле Кула...

11.10.2015. 18:42

Ако је Курдима овако у 21ом веку, како ли је било Србима у 15ом?!

Gradjanin

11.10.2015. 18:49

Turci su osvajanjem Konstantinopolja zadali najteži udarac hrišćanskim zemljama od postanka hrišćanstva, čije se posledice i danas osećaju, i osećaće se vekovima koji dolaze. Ala Sofija podseća na slavnu hrišćansku prošlost na tim prostorima, ali i opominje hrišćane da izvuku pouke iz istorije, koja je učiteljica života.

Stepa

11.10.2015. 19:42

@Gradjanin - Slazem se u potpunosti. Tadasnje mocne zemlje zapada nisu shvatile opasnost cak im je i odovaralo da Vizantija nestane. Pa ni Bec nisu bili spremni da brane vec je odbranjen vise spletom srecnih okolnosti. Sigurno su u arhivi prezentovani podaci koji odgovaraju Turcima a ostali su nedostupni, to svi rade. A sve u skladu sa teznjo Turske da sebe predstavi reformatorom i silom koja je donela blagostanje pokorenim narodima. Ista sema koju koriste amerikanci kada pravdaju svoje intervencije.

BATMAN

11.10.2015. 18:59

A niko ne zna šta su Austrijanci radili Srbima kad su se Srbi 1690. godine doselili na područje današnje Vojvodiine i Slavonije. Srbima je trebalo mnogo narednih godina i decenija da u dostignu crkveni status kakav su imali ranije u Osmanskom Carstvu. Da ne pričam o tome što su Nemci i Mađari nastojali tokom celog 18. veka nastojali da umanje prava Srba u Austriji. I posle nam samo Turci ispadoše neprijatelji a Austrijanci zlatni.

Цецко

11.10.2015. 21:04

@BATMAN - BATMAN-e, причаш глупости. Срби су и пре 1690. године живели не само на простору данашње Војводине и Славоније већ и много западније, Далмација, Истра,..Па више од пола Хрвата су покатоличени Срби. То се види из њихових презимена.

Jovan Jovanovic

11.10.2015. 19:10

Bolje se zivelo pod stranom vlascu, bolja kultura, moral i disciplina. Danas su Srbi samostalni, zato se pobise, posvadje i u propast odose.

Ivan Zgrozeni

11.10.2015. 19:33

"Posle oca hriscanina upisivani su njegovi sinovi hriscani i muslimani i da je bilo prisilne islamizacije posle jedne ili dve generacije ne bi bilo hriscana". Da su svi presli na islam bili bismo jedinstvena nacija. Svi bismo ostali Srbi. Ovako smo podeljeni izmedju tri imperije (austougarske - katolici, osmanske - muslimani i Vizantije - pravoslavci). Pre tridesetak godina na pijaci u Istambulu prodavac je govorio savrseno srpski. Pitao sam ga gde je naucio jezik. Samo se osmehnuo.

Милутин

11.10.2015. 23:11

@Ivan Zgrozeni - Прочитај историју мало боље. До 22 априла 1895. у БиХ било је 98% Срба све три религије тек после 1900 и доласка комунизма 1945. Срби се претварају у поакатоличене Хрвате и исламизиране (инена мењана од шприлике до прилике). Тог датума Хасбурзи си извршили потпун попис становништва у коме је православних било 45%, исламизираних 35% и римокатолика 17%, остало су Јевреји и припадници других конфесија. Комунисти су ти који су Србима задали самртни ударац и донекле Ватикан.

Miomir Maksimcev

11.10.2015. 19:40

Srpski etnicki prostor je znatno siri. To se vidi po tome gde SPC ima jurisdikciju. Srpske crkve ne bi bilo u centralnoj Madjarskoj, Rumuniji, Albaniji, BJRM... da tamo nije bilo Srba. Kominterna je resila da veliku srpsku naciju svede na malu Srbiju. Zato komunistima smeta SPC. Pokazuje kolika je Srbija. To je razlog sto formiraju Makedonsku, Crnogorsku, Hrvatsku pravoslavnu crkvu, Srpsko narodno pozoriste su posle Drugog svetskog rata preimenovali u "Vojvodjansko NP", "Vojvodjansku Akademiju"

micko

11.10.2015. 19:47

Kako je krenulo od Turski serija ,pa do **cuvara pravoslavlja ,koji kazu **bolje da Turcin muci nego latin uci**,jos ce nas ubedit da je Srbima bilo najbolje u toku citave njihove istorije , kad su bili u Turskom ropstvu, jos cemo trazit da idemo dobrovoljno u ropstvo molicemo ih da nas reokupiraju, jos koji vek,jer pobogu **Srbi nisu bili raja, nije bilo silovanja,pljacki,rusenja bogomolja ,danka u krvi,spaljivanja mostiju SV,SAVE,nabijanja na kolac,itd**,Filip Visnjic nema pojma i ostali pisci

Милутин

11.10.2015. 23:03

@micko - Бојим се да си погрешно прочитао и разумео текст! Срби нису ратовали против Турака већ против потурица. И на Косову главни турски војсковођа био је потурчени Грк а ту су били и Срби из јужних српских покрајина; браћа Константиновићи и по свему судећи и краљ Марко Вукашиновић (Мрњавчевић) и други. Турака је ту мало било, бар оригиналних. Даљни ток историје, све до 12 дахије, казује исто. Србе нису угњетавали Турци већ потурице. Готово сви Велики везири били су потурице.

Istoričar

12.10.2015. 01:53

@micko - Carigradski patrijarh u vreme opsade Carigrada je govorio da više voli turski turban nego katoličku mitru. Dalje, Srbi su jedino složni bili pod Turcima. Dalje, islamizacija nije sprovođena silom, ali je bila jedini način da se dođe do položaja koji nije rajinski, odnosno do vojne službe i napredovanja. Ne budite ograničeni, niko ne kaže da je pod bilo čijom okupacijom dobro, ali stvari u istoriji se moraju sagledati iz svih uglova.

krle - dron

11.10.2015. 19:48

Kumrovacki bilteni po kojima je istorija srbije i srbijanaca zaceta u necijem jajcu 43-verovatno onom levom jos uvek imaju uticaj u srbiji i ovo su prve naznake budjenja srbijanske svesti o svojoj svetloj istoriji i tradiciji.Mlecani,Bec,Berlin,su krojili pisanje srbske istorije do 43-,a onda je sve zamazano crnim katranom i pretvoreno u menze.Ovaj korak uvazenog Srdjana Katica treba podrzati kao prvo svetlo na dnu mracnog tunela,on je pionir za pisanje prave istorije matice srbskog naroda.

Dane

11.10.2015. 19:52

Ako ste hteli da mi privucete paznju naslovom, uspeli ste. A kad procitam tekst, nije mi jasno koje su to "tajne otkrivene". Niti su "tajne", niti su "otkrivene", samo je iz nekog razloga dozvoljeno da se osmanlijski arhiv čita. To je lepo, sad samo treba formirati tim koji ce da se bavi time, a ne jedan covek. Radi objektivnosti naravno.

Iv

11.10.2015. 19:56

Islamizacije nije bilo zato sto je drzava trebala da funkcionise a ona to nemoze bez naroda. u pocetku je osvajac dobar ali s vremenom polagano menja cud i polako osvaja prostor malo mitom malo silom i na kraju iscezne jedan narod. to se desilo mnogima. Istocno carstvo je propalo zato sto smo ga mi i zapad napadali 1000 godina. osmanlije su ga samo dotukle. A nasa prpopast kako veli Njegos lezi u neslozi iste osobine opisuje i Tukidid o narodu koji zivi pored grka

Kolar Aleksa

11.10.2015. 19:58

treba dati sto vise negativnih komentara na ovakve budalastine i obeshrabriti 'naucnika' mozda sve to i pise tamo u tim arhivama a to znaci da su i ti davnasnji istoricari i beleznici bili pristrasni... a kako i ne bi u otomanskom carstvu... onaj ko pise istinu koja se sultanu je bi svidjala taj bi zavrsio na kolcu... zanima me samo kako 'naucnik' nije svestan toga... i ja tarabi je pisalo jesto... ali daleko je to bilo od istine.

Istoričar

12.10.2015. 01:58

@Kolar Aleksa - Dakle, kardinalna greška. Osmanski dvor je bio vrlo organizovana institucija i tačnost podataka je bila presudna. Dalje, istočno od Jedrena nije bilo nabijanja na kolac, jer to nije turska, već balkanska izmišljotina Vlada Cepeša, koju su Turci koristili u ovom predelu. U samom Istanbulu, katil-ferman, odn. smrtna kazna se vršila vešanjem. Glede dokumenata, ne radi se o pisanim istorijama, već o državnim dokumentima preko kojih se može otkriti struktrura društva Osmanskog carstva.

Nikola

11.10.2015. 20:06

Kod nas u okolini Sarajeva (Visoko) se uvijek govorilo, od turaka sta je ostalo samo cerpic et ciramida. Za cerpic znam sta je a za ciramidu nika nisam saznao sta je. Toliko od njih i dosta je. Za one koji jos zale za njima neka procitaju Andricevu Na Drini cupriju i sva ce im biti jasno.

goran kapor

11.10.2015. 23:02

@Nikola - Nije ćiramida već ćeramida i to je stara vrsta crijepa,za pokrivanje krovova. Lijepi pozdrav iz Sarajeva

прћо

11.10.2015. 20:18

ја би радије документа и списе од 5. октобра .. па до ево данас

Vasa

11.10.2015. 20:38

Problem je samo u objekt. istoričara, koji ih selektivno koriste i pristrasno interpretiraju - kaže Katić.Slažem se sa, ali ovo bi trebali da važi i za njega.Reći da islamizacije nije bilo silom je primer "objektivnosti".Naravno da nije bilo samo silom, bilo je i milom i zbog privilegija.Da li su Srbi posle osvajanja Beogr. otišli u Istambul kao robovi - milom?Koliko hiljada ih je Sulejman odveo i gde su sada?Koliko danas ima Turaka srpskog porekla?Ispitaj poreklo naših Bošnjaka, da znaju ko su

po'cetnik

11.10.2015. 21:52

Госп. Катићу. Кад су Османлије дошле у Српске земље у левој руци су држали коран а у десној исукану сабљу.Толико о ненасилном исламизирању!!!

Moke

12.10.2015. 12:47

@po'cetnik - Dobro je i rekao da su htjeli nasilno za 500 godina bi srba nestalo, ili ne daj boze da ste vi srbi imali takvu vlast ko zna sta bi bilo a dokaz su prostori koji su bili i jos uvijek su okupirani a puni su masovnih grobnica

mil

12.10.2015. 00:28

Filip Visnjic je bolje video od ovog storicara koji nece videti danak u krvi, prvu noc, janjicare, koceve i druge zulume. Srbi su jedva cekali da im dodju Turci da bi presli na islam i toliko im se ta vera i sloboda svidela da su svoju deci sakatili da nebi bili pokupleni i odvedeni da postanu janjicari. Nije istoricaru potrebno dalje istrazivati vec je doneo zakljucak da je bilo nasilne islamizacije. Sada se moze posvetiti Hrvatskom arhivu i potvrditi da nije bilo nasilnog prekrstavanja u 2 sv,

neko i niko

12.10.2015. 00:53

Otomansko carstvo na ovim prostorima je posejalo seme zla. Ovo carstvo je bilo lažni kalifat i to je činjenica. Iza njega su ostali ožiljci među narodima i na Balkanu. Toliko o tom carstvu.

Istoričar

12.10.2015. 11:30

@neko i niko - Kad citiraš, bar stavi navodnike i navedi koga citiraš. Ako već kradeš misao, bar je parafraziraj, možda neko i pomisli da si mudar.

Mosi

12.10.2015. 20:06

@neko i niko - Šeih Imran Nazar Hosein, islamski teolog da budemo precizniji :)Izvor:/vesti/naslovna/drustvo/aktuelno.290.html:571289-Seih-Imran-Nazar-Hosein-Istinu-o-Srbima-CIA-ne-dozvoljava

е

12.10.2015. 02:00

јој. шта рећи и остати нормалан. саосећам се са њима и криво ми је што их моји преци протераше.

Goksi

12.10.2015. 08:29

Sigurno da Srbima nije bilo lako za vreme Osmanlija,ali da su hrvati bili na mesto Osmanlija neznam koliko bi Srba prezivelo!!!!!!

Србски Приједор

12.10.2015. 09:59

Још мало ће по овоме заљубљеном османском историчару испасти да смо ми њих молили да будемо њихово робље 500 год. Па кад је толико добро било откуда онда све буне и селидбе. Свима је јасно да данашњи турци желе да промене мишље о затуцаном османском царству али можете ви историју променути и лагати као што раде муслимани у бившој босни али ми турке нећемо никад волети нити им заборавити 500 год зла, џаба вам сви купљени квази историчари.

Промашио си тему

12.10.2015. 14:49

@Србски Приједор - Промашио си тему. Овде се ради о проучавању сувих чињеница. Наравно да ни турци нису поменули многе ствари које нису ваљале. Али о томе реч дају други извори. Турска владавина је била лоша по србе, и српску свест, и добро је да смо се ослободили. Ту си потпуно у праву. И још једну истину треба рећи. Да та владавина није трајала читавих 500 година, већ 359 година. Тачније од 1459 до 1815 године. И не вређај историчара Катића. Србин је не мање него ти, али као господин много већи од тебе.

Mr.X

12.10.2015. 16:50

@Србски Приједор - Turci su bili najmiroljubiviji osvajaci, cak je i gospodin Seselj rekao kada je posetio rialiti program farmu, da su turci vodili veoma demokratsku politiku jer se svodila na versku politiku i da je srpki patrijar ili neki despot nisam siguran vodio politiku bez mesanja turaka..Turci su osvajali zemlje ali im se nisu mesali u njihovu politiku..Ja nisam nigde procitao da su turci srusili jednu crkvu ili manastir..Bas zato sto su vodili tu versku politiku.. Imali su postovanja prema Bogomoljama..

Bosanski Prijedor

12.10.2015. 17:08

@Србски Приједор - Vaznije je ono sto ti i tvoj pavic kazete nego bilo koji istorcar svijeta. Izgleda da si cuvao ovce na Kozari dok su druga djeca isla skolu, istorija i geografija su ti totalno strani pojam. Bosna nije bivsa niti ce biti a istoriju treba napisati kad haski sud zavrsi sa zlocincima.

PENZIONER

12.10.2015. 11:01

citanje komentara je interesantnije od samog teksta. svako ima pravo na svoje misljenje. samo moramo biti svesni kako i na koji nacin formiramo misljenje. moramo biti svesni da smo mi nase misljenje formirali na istoriji koju nam napiasa bec i vatikan. zato nije lose da vidimo sta o nama ima zapisano u istoriji turaka. kad to budemo saznali i ono ko je priliku imao da sazna sta sorbona ima u svojoj arhivi, siguran sam da ce se misljenja vecina nas promeniti. mi danas zivimo istoriju brisela...

Ruben

12.10.2015. 15:01

Vec se uveliko zna da vam azijatski primitivci kupuju televizijske urednike nebi li bolje zaglupljivale masu o haremskim pricama (posto kila jevtine pseudointelektualne srbende?) ; da kupuju "istoricare" je nesto sto sam tek saznao citajuci ovaj clanak.

Jelena

12.10.2015. 15:33

Hvala Katicu.Zaista bih volela da procitam sta ste sve pronasli u Arhivima u Istambulu. Gradje ima jako mnogo pa se komparacijom sa drugim izvorima moze doci do relativno realne slike o jednom vremenu koje je davno proslo. Nisam gledala SUlejmana jer vec neko vreme zivim u Kanadi a da sam bila u Srbiji ne bih imala vremena za to. U svakom slucaju, volela bih da se vasa istrazivanja publikuju cim budete u mogucnosti.

radenko

12.10.2015. 20:00

Da podsetim na izlazu iz N Pazara jedan deo zove se Arapov Grob.Tu bese Arapin.Kada bi se Srpski mladic ozenio mlada je imala obavezu da sa njim bude prvu noc.Tom njegovom uzivanju na kraj stade Radojica Mali.Izazva ga na megdan i naravno savlada ga kako nekom izraz odgovara ubi ga il pogubi.Jel to ima u naucnim spisima.Iotkud je Arapin dosao da maltretira zene u to vreme u Novi Pazar.

radenko

12.10.2015. 21:34

Hvala redakciji na objavljenom komentaru.Al u to vreme nije imala sigurna kuca organizacija za zastitu zena policija.Mozda osmanlije imale zakone al nisu imali razne kontrolore inspekcije.Znaci istoricar da vidi ko je to dozvoljavao da Arapin radi.A MALI RADOJICA zasluzuje vise postovanja npr kao Narodni Heroj jer da ga ne ubi sta bi bilo dalje.A i da se utvrdi zasto su se age isto nasilno ponasale dal to i9ma u spisima.Ja nauku postujem al jedno je nauka drugo stvarnost.

da se zna

12.10.2015. 23:33

Ма мени је све ово нешто "Сумњиво" ПОСТКОМУНИСТИ" ЦГ,БиХ,ХР... који су на власти у заглупљеној и затуцаној Србији која више нема ни оно "С" од оне старе Србије као сад би они хтели да се представи Историја Србије хихихихихихихи а јој мили Боже да се насмејем!!! У сваком случају више прихватам Турске податеке о СРБ него Њемачке који се представљају и које сви прихватају.Само ме интересује где ће се та архива која буде снимана где ће се чувати и ко има могућност манипулисања исте ако и постоји!!!

Feud

13.10.2015. 13:05

Veliki broj Srba sluzio u otomanskoj vojsci, pa veliki broj Srbi ce sluziti u eu nato vojsci. Sta se promenilo, a da novog gazdu imamo Za zadnjih 700godina imali smo samo 90 god. SLOBODE.

Dragan bgd

14.10.2015. 11:01

Nece sigurno da naskodi Srpskom narodu,moze samo da doprinese brzem izlasku iz zabrane zabranjenim istoricarima,arheolozima,teolozima,lingvistima,da nam kazu pravu istinu.Recimo iz Turske arhive je dosla potvrda da Srbi nisu izgubili boj na Kosovu vec da su ga dobili,kako rekose,Obilic je Murata kopljem srusio sa konja a pritom prijahao,isukao sablju kao mleko belu i odrubio mu glavu.Mnogo je Srba u Turskoj jos od Nina Belova a i pre njega.

Dragan bgd

14.10.2015. 11:21

Ovde bi svakako morao da bude i gospodin Jovan i Deretic i njemu slicni zabranjeni istoricari.Ne zelim da umanjim nista od ovoga sto gospodin Katic kaze,ali se bjim Jezuitske masonerije u svim sferama naseg skolstva i naravno Srpske Akademije nauka i umetnosti.Tu na zalost sede placeni trutvi,koji su krivci za mnoga zla u ovoj Drzavi,dakle preokrnjenoj Srbij koja je bila skoro kao danas EU.Ja sam optimista da cu za zivota da vidim debele naznake Srpske gromade od naroda i teritorija prekrstenih.

Dragan bgd

14.10.2015. 11:33

Meni je mnogo drago da ste ovaj takst bas sada lansirali,neki dan sam napisao nesto o stvaranju recimo Albanije na Srpskoj teritoriji,gde je Skadar bio glavni grad Srbije negde oko 1000 godina,vi taj moj komentar niste objavili.Nije vazno,vazno je da i gospodin Katic kaze da su teritorije Srbije po arhivskim dokazima bile mnogo vece.Pa ljudi to se zna,al dobro,mic po mic istina mora na videlo.Pogresno formirana misljenja kod mnogih ljudi ce se promeniti pa i sama geopolitika,koju ipak ljudi stva

Бајадин

15.10.2015. 17:51

Ахахахаха турске архиве нас више подржавају од наших сопствених хохохохохо

srba

18.01.2019. 18:42

Da li je istina da se na ime poreza PORTI placala DESETINA, ako je tako bas me zanima kolika su ukupna porezna-akcizna i druga davanja danas? Hvala PS-Cini mi se da je danas……..