УКОЛИКО надлежни државни органи наставе да и даље игноришу струку, и да упорно инсистирају на новим изменама правилника о обуци возача, од око 400 ауто-школа у Србији ће остати мање од 100, тврде у Привредној комори ауто-школа Србије, која је ових дана организовала низ јавних расправа о предложеним изменама.

- Успели су да накарадним правилником о раду ауто-школа, који је израђен тек после више од две године од доношења новог закона о безбедности саобраћаја 2009, смање број ауто-школа у Србији са око 900 на свега 430 и да без хлеба оставе неколико хиљада људи - каже в. д. генералног секретара Привредне коморе ауто-школа Србије, саобраћајни инжењер Петар Рашета. - Сада поједини кандидати, да би дошли до возачке дозволе, морају да путују и више од 100 километара, јер у свом месту и у близини немају ауто-школу. Како ствари стоје, путоваће још и даље.

Јавна расправа о предлогу Нацрта закона о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима се завршава сутра. После тога ће МУП припремити нацрт и даће га у скупштинску процедуру. Крајем априла би измењени закон могао да ступи на снагу. Шта је то што је изазвало толику буру у ауто-школама?

- Постоји пет одредаба које су за нас апсолутно неприхватљиве. То је увођење видео-надзора у учионице и на теоријском испиту, увођење аудио-видео надзора у аутомобиле, инсталирање тахографа у возила, инсистирање на забрани да предавач, инструктор не може да буде и испитивач кандидата, као и одредба о полигонима - каже за "Новости" Рашета.

То је "црвена линија" испод које се не може, тврде у ауто-школама и кажу да су спремни и на "радикалне мере" у намери да заштите своје интересе.

Иако нико не жели то да каже, јасно је да се мисли на сличне протесте као после доношења ранијег правилника када су ауто-школе организовале бројне протестне вожње по Београду и већим градовима Србије.

НЕ ОБУЧАВАМО ЖОНГЛЕРЕ Предложене измене у вези са великим и комплексним полигонима који би свака школа морала да има по Рашети су бесмислене.
- То што од нас траже не може да испуни ниједна ауто-школа, поготово не оне у Београду. Какав полигон? Па не обучавамо ми жонглере већ возаче. Све што би требало да науче на полигону научиће на улицама и постаће бољи и безбеднији возачи, што је, уосталом, и сврха обуке - каже Рашета.

Представници ауто-школа, који су присуствовали до сада организованим јавним расправама о предложеним изменама, тврде да нигде у Европи не постоји ништа слично ономе што предлаже МУП.

- После интервенције повереника за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Родољуба Шабић МУП је морао да из својих возила избаци камере, а сада траже да их ми инсталирамо. Јасно је да би снимање у учионицама, на испиту, у возилу, било противзаконито и противуставно задирање у приватност - објашњава Рашета.

Одредба да испитивач кандидата не може да буде лице које га је обучавало, било теоретски или практично, тврди Рашета, неизводљива је у пракси, јер је могуће да на пример, свих пет испитивача у току (дуготрајне) обуке кандидата буду и предавачи.

- Ни у једној земљи Европе не постоје тахографи у возилима, не видимо никакву сврху сем да беспотребно поскупљујемо процес обуке што је случај у крајњем случају и са камерама, које су још и противзаконите - закључује Петар Рашета.

У Привредној комори ауто-школа Србије сматрају да би предложене измене коштале сваку школу око 5.000 евра, а на крају би цех платили кандидати јер држава прописује само минималну цену обуке, која износи 54.000 динара без ПДВ.