Наркоманија у Србији: Джоинт у основној, игла у двадесетој

В. Ц. С.

04. 03. 2013. у 20:54

Наркоманија у Србији: Джоинт у основној, игла у двадесетој
Процене су да је у Србији 170.000 наркомана, просечни лечени зависник има 31 годину. Само у Београду лане је откривено 230 нових случајева

КРОЗ Специјалну болницу за болести зависности у Драјзеровој улици у Београду прошло је око 14.000 регистрованих наркомана. То је, међутим, само мали део свих зависника у земљи. Процене су да је број корисника опијата који се никада нису пријавили ниједној институцији десет пута већи (око 170.000), а да је ињекционих зависника око 25.000.

Само у главном граду, према речима др Јасне Ристић из Градског завода за јавно здравље у Београду, прошле године је регистровано 230 нових наркомана, који су се обратили за лекарску помоћ, док је 20 њих умрло. Овај ”скор” ипак је бољи него пре три године, када је дрога убила 37 Београђана, или 2008, када их је умрло 45. Две трећине њих је у тренутку смрти било млађе од 40 година.

Иначе, само у регистру Завода води се око 7.900 зависника, што би значило да на 1.000 становника главног града има пет регистрованих наркомана.

Активних зависника, према проценама др Јасне Дараган Савељић, директора Специјалне болнице у Драјзеровој, у земљи има око 30.000:

- Тај број од 2005. благо опада. Те године достигли смо зенит када нам се на лечење јавило око 1.000 новооткривених случајева. Већ наредне године број је пао на 800, па на 600, а сада је између 300 и 400 нових зависника сваке године.

НАЈМЛАЂИ - ДЕВЕТОГОДИШНјАК НАЈМЛАЂИ регистрован наркоман у Србији имао је девет година. До пре пет година, већина лечених зависника имала је између 24 и 29 година, док данас имају 30-34. Око 350 људи сваке године добија лечење као обавезну меру, коју им одреди суд. Сви они лече се у четири регионална центра, 26 метадонских државних центара и десетак приватних.

Млади све раније пробају дрогу. Ввећина то учини око 16. године, мада је све више оних који први джоинт попуше још у основној школи. Домаћи наркомани, ипак, генерално су све старији. Наиме, по речима др Дараган Савељић, изузетно велик број зависника у тај свет улази с пунолетством. Међу њима је далеко више мушкараца (преко 88 одсто).

Оно што, међутим, бар донекле теши, кажу у Драјзеровој, јесте да наркомани више не чекају по осам до 10 година пре но што се јаве на лечење, већ се за помоћ обраћају после три-четири године. Тако су и шансе за излечење веће. Процене су да се отприлике половина излечи, док се друга половина стално враћа дроги.

У Институту за јавно здравље Србије ”Др Милан Јовановић Батут” од марта 2010. води се Регистар лечених зависника од дроге. Само у првој години регистра од злоупотребе дрога у четири здравствена центра лечено је 1.057 особа. Већина зависника, кажу у ”Батуту”, лечена је метадонским програмом. Просечан узраст лечених мушкараца је 30,9 година, а жена 29,1.

Највише њих живи са родитељима (68,7 одсто) без обзира на узраст, а 13 одсто са партнером и децом. Нешто више од 18 одсто живи са другим зависником. Занимљиво је и да највећи број лечених зависника има завршену средњу школу (63,1 пдсто), док је 3,5 одсто завршило вишу школу или факултет. Редован посао има око 15 одсто, а 3,3 одсто чине ученици и студенти. Једна трећина лечених наркомана има полицијски и судски досије.

Просечан узраст првог интравенског узимања дроге је 24 године, а просечан узраст лечених зависника је 31 година.

БРОЈКЕ

* 14.000 регистрованих наркомана

* 30.000 активних зависника

* 1.057 лечених зависника за годину дана

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (31)

iksoje

04.03.2013. 21:12

Ima nacina za sve ali nema volje,samo neznam zasto ne menjaju zakon,np.kao u Aziji ili Saudijskoj Arabiji,kad zbog par grama idu na smrtnu kaznu,pa da vidimo onda ko bi jos dilovao drogu!?Ocigledno je da nekima odgovara ovakvo stanje nacije,zaradjuju ogroman novac bez rada,briga njih za mlade.Sve se moze kroz razne kazne dovesti u red ali treba nov zakon za ovo nova doba i ne samo u vezi droge vec i svega ostalog.Ali prvo promeniti koruptivne sudije.

ovo je razlog

05.03.2013. 00:14

@iksoje - Nije resenje smrtna kazna imas je u Kini ,a tamo i dalje najvise ljudi koristi drogu. Resenje je u standardu gradjana i nezaposlenosti i losem kvalitetu posla u Srbiji. Kada coveku oduzmes slobodu i ogranicih ga novcem on postaje zavisinik nekih pravila i normi.Npr. kod nas zavisnik od narkotika,pica i najvise od cigara. Umesto da se moze ici dva puta kao za vreme Tita na more i planine danas covek svaki dan kupuje cigare i novine i brine kako da prezivi i da ne ostane bez posla i ili da zaradi.

Morava

05.03.2013. 02:03

@iksoje - Ako je razlog standard gradjana , otkud onda ovoliko narkomana u Zenevi?Ja mislim da nam ne valja drzava, jer nema odgovarajucih zakona.

Dejo

05.03.2013. 02:32

@iksoje - @ovo je razlog. U kom smislu u Kini ima najvise narkomana? U tom sto u ih ima 1,4 milijarde pa onda je par miliona zavisnika najvise na svetu? Ma daj.... Onaj ko se tamo bavi dilovanjem dobro shvata rizik svoje prljave rabote i da ga to lako moze kostati glave. Zato ih je procentualno drasticno manje nego kod nas. O tome covek govori a ne o nekoj velikoj filosofiji.

Mis_Pigi

05.03.2013. 18:10

@iksoje - standard ti je relativan pojam, baš oni što imaju dosta se drogiraju da im bude još lepše, onaj jednik što nema ni za hleb, "sučim da se šprica"

Samilo

05.03.2013. 00:22

Kakav zavod i jadi tu nema ni zavoda ni doktora kao i što nema države.Svi ovi podaci su krajna lakrdija za javnost,cifra koja se pominje je mnogo...mnogo veća,gde je tu Smederevo,Obrenovac pa samo u Beogradu,Ustaničkom ulicom od Hotela Srbije do Konjarnika sa punktom na raskrsnici ispred kafane ulice Vojislava Ilića ima dilera na svakih deset metara.Rešenje tražiti u rigoroznim zakonima jer policija je nemoćna u sadašnjim uslovima,a sudsto beda od slova pravde.

Čarli

05.03.2013. 01:28

Sto ne kazu koliko kosta terapija za mesec dana u Drajzerovoj?200eSto ne kazu koliko ih je izlecila i koliko ih je i sad pod terapijom?Ja sam cist 5 godina skinuo sam se u jednoj od komuna gde su uz mene bili ljudi koji su prosli zlo kao i ja i koji su znali kako da reaguju u mojim losim trenutcima,imao sam s'kim da popricam dok u Drajzerovoj ti puknu bensedin pa se ti misli.

zoks

05.03.2013. 10:22

@Čarli - Carli@ Kako te bre nije sramota i da se javis???Ti treba da svoj zivot unistis i onda treba drustvo da ti ga dovodi u normalu?Odakle tebi ili bilo kome pravo da unistavate ono,svoj zivot,za sta se niste ni truncicu jednu pomucili,a sto ste dobili od svojih roditelja?

duki

05.03.2013. 11:13

@Čarli - Kako si znao da skupljas lovu za drogu tako i za terapiju si se mogao snalaziti, kad vec nisi zalio para. I tako mi srbi kukamo kako nema para a na kocku i ostale posasti se sve daje...

zoks

05.03.2013. 12:36

@Čarli - duki@ Time pokazuju koliko postuju svoje roditelje i muku,brigu,trud roditelja sto su ulozili da podignu svoje dete,decu!Pa kaad svoje roditelje ne postuju kako ce mene ili bilo koga drugoga posstovati!Ma,oni nisu vredni paznje!Kao da i mi svi drugi nissmo mogli biti narkomani!Gde je tu licna odgovornost?

@ovo je razlog

05.03.2013. 01:50

Nije resenje smrtna kazna imas je u Kini ,a tamo i dalje najvise ljudi koristi drogu....Jesi li ti pri sebi covece? Kakva Kina, gledaj ameriku.

Jeremija Krstic

05.03.2013. 01:51

Uzbuna cele države ,doneti u skupštinu četvorogodišnji privremeni zakon da prodavci narkotika budu drakonski kažnjeni .Za velike dobavljače smrtna kazna ,za ove manje prinudni rad u rdnicima ,a za uživaoce lečenje ,za one koji nema leka primeniti Peranovićevu terapiju lopatitis.

sreten b

05.03.2013. 04:03

kakve lazi vi muljate u novostima, gori ste postali od Alo. Dzoint u osnovnoj?gde bre? koliko dece? u kojoj drzavi???? igla u dvadesetoj????prosle godine u najvecem gradu Srbije prijavljeno samo 230 narkomana a po vasem naslovu ispada da vecina srpske dece koristi ili proba neku vrstu droge.A vi brizne duse sto biste ubijali i cerecili decu koja probaju drogu, idite to uradite vasim mamama sto su vas rodile tako psihicki unakazene.

volks

05.03.2013. 07:29

Za sve roditelje koji imaju ovaj problem:rešenje je u Crnoj Gori - mesto Dobrota, doktori iz Rusije 2 puta godišnje dolaze. Sve vas košta do 7.000e a dete vam se izleči zauvek !!!! Traje 3 dana i prosto je neverovatno da za 3 dana rešite muke u patnje koje traju godinama!Kontakt osoba je gospođa iz Beograda.

dr

05.03.2013. 07:58

Pa ko je kriv sto u Srbiji ima 200 000 narkomana .Pa normalno POLICIJA koja je korumpirana, svi rade sa drogom, zlo od drzave !

Mile

05.03.2013. 08:22

U Srbiji ima mnogo vise alkoholicara nego narkomana i to je ono sto treba stvarno da nas zabrinjava. Kada bi uporedili statistike videli bi da mnogo vise krivicnih i prekrsajnih dela pocine ljudi pod dejstvom alkohola, nego pod dejstvom droga. Ali sta da radimo, alkohol je i dalje dostupan svima.

Jovan Cedomirovic

05.03.2013. 08:56

Džoint u osnovnoj, igla u dvadesetoj, pare od Sorosa u dvadesetpetoj, kokain u dvadeset sestoj, poslanicki mandat u dvadeset devetoj, gorile za obezbedjenje u tridesetoj, provodu u Silerovoj u tridesetdrugoj, ...

Opet

05.03.2013. 09:50

Legalizacija bi resila velike probleme...Kada bi morali da kupuju u apotekama sa receptime kao i sve ostale droge, obezbedila bi se sredstva za zaposljavanje socijalnih radnika koji bi se bavili tim problemom...Zamislite da je Saric za godinu dana uzeo 3 000 000 000€.Sta bi drzava mogla da uradi za te ljude sa tim novcem...Poroci postoje od kada su ljudi postali dokoni tj. od pocetka civilizacije, prostitucija, kockanje, alkohol, narkomanija u legalne tokove i stroga kontrola istih...

Zoran

05.03.2013. 09:51

Svi ti koji se drogiraju su dozivotno beskorisna i stetna fukara koja je kapitulirala pred zivotom i stop pre umru, bice bolje i za drustvo i za njihove porodice i za njih. Dileri? Pa oni samo tom olosu daju ono sto zele!

Odnah

05.03.2013. 10:12

Zbog narkomanije koja unistava mlade u celoj zemlji treba podici uzbunu najviseg i drustveno najsireg stepena. Najstroze kazne, dozivotna izolacija, dugogodisnje lecenje, oduzimanje dece iz rizicnih porodica, udaljavanje sa posla prosvetara koji ne obracaju dovoljno paznje na vaspitni rad sa mladima - pa sta kome zapadne. Odmah, odmah!

zoks

05.03.2013. 10:19

Ma ja bih svima njima dao droge da uzmu koliko im volja,pa da taj kukavicki ljudski otpad crkne sto pre,i da ovi normalni imaju vise mesta!

Gogac

05.03.2013. 17:17

@zoks - To je odlican nacin za odstranjivanje slabica, malodusnih, glupih iz drustva. A na taj nacin bi se sprecilo bogacenje narko dilera (aka uspesnih biznismena) kao i bogacenje siptarske mafije i njihovih gazda iz NATO. Al' sta da radis kada narod ne razume....

bislo

05.03.2013. 10:31

tako je sretene!i slika je "fake",kao i članak(jede marihuanu kašikom haha),ja radim u oš i ssš i nismo imali ni jedan slučaj bilo čega!posle čitanja ovoč članka stiče se utisak da su deca narkomani!suludo!

Marica

05.03.2013. 14:37

Prosto nije moguce u ovom gradu iskoreniti narkomaniju. Problem je sto u vecini slucajeva policija saradjuje sa narko dilerima (umesto da is hapsi i sklanja sa ulica), pogotovo u prigradskim naseljima. Ja zivim u Surcinu i mogu da kazem da je tamo neverovatna situacija sto se narkomana i dilera tice. Policija u kaficima sedi zajedno sa onima koje sutra treba da "hapsi". I posle se cudimo broju narkomana u ovome gradu i njihovom proseku godina.

Ilija

05.03.2013. 15:16

Secam se kad sam krenuo u srednju skolu, osnovnu sam zavrsio na selu, i potegla se prica o marihuani u srednjoj skoli. Ja sve slusam i pojma nemam o cemu se prica. Onda kad sam pitao sta im je to "marihuana", kao da sam pitao za sta olovka sluzi. Tad su mi se ismejali, i kao ispao sam glup sto to ne znam, a meni i sad i tad bilo drago sto sam odrastao u zdravoj sredini i nisam nikad dolazio u kontakt sa drogom.

Jocapanter

05.03.2013. 15:58

@Ilija - Al zato loces rakiju koja je "zdrava" ... A kad se napijes pobijes pola familije!!!Ceo Leskovac je nastao od Konoplja!!!! Edukujte se da ne ostanete zadrti!!!

Seljanka

05.03.2013. 17:23

Secam se 2006 -te godine kolega i ja se vracamo sa predavanja i raspravljamo se sat vremena jer mi ne veruje covek da nisam videla marihuanu u srednjoj..CCCCCcccc

Mis_Pigi