Пијани возач је 20 пута опаснији од трезног: Нови закон мери сваку капљицу алкохола у крви

П. Живковић

08. 01. 2020. у 16:15

Пијани возач је 20 пута опаснији од трезног: Нови закон мери сваку капљицу алкохола у крви

Фото Танјуг/Д.Аничић

Подељена мишљења стручњака о томе да ли би требало увести нулту толеранцију на присуство алкохола код возача

ТРЕНУТНО се "ломе копља" око неколико предлога новог Закона о безбедности у саобраћају Србије, који би требало да буде усвојен током ове године, а међу изменама овог прописа могло би се наћи и увођење нулте толеранције на алкохол код возача. Мишљења стручњака су подељена. Док једни свесрдно подржавају да се кажњава свака кап жестине, други упозоравају на могуће последице такве одлуке.

- Предлог није нов и "гурали" смо га и у прошли ЗОБС, али није прошао - објашњава професор др Милан Вујанић, један од наших најеминентнијих стручњака из области саобраћаја. - И сада је неизвесно да ли ће проћи. Мислим да је законски пропис о томе да професионални возачи не смеју да имају ни кап алкохола у крви сасвим довољан аргумент за увођење новог правила и код осталих возача. Довољан мотив за то су и пуни ступци црне хронике.

Алкохол је у Србији у 14 одсто случајева имао утицај приликом саобраћајних несрећа са смртним последицама. Званична статистика каже да од 1.000 контролисаних возача седам вози под дејством алкохола. Недавно је у Врњачкој Бањи откривен вазач са 4,21 промил. Ту нема дилеме да ли таква особа заслужује казну, али полемика се највише води око оних возача који попију "само једну".

- Пијани возач је 20 пута опаснији од трезног, али да ли и онај који има измерено 0,21 промил алкохола у крви - пита се Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја Србије. - Постоје званична истраживања која показују како се реагује у случају тог најнижег ступња пијанства и тешко је тврдити да је таква особа имала смањене способности.


Прочитајте и:Koliko će nas u 2020. koštati registracija automobila?



Наравно, каже Окановић, да је одређивање границе алкохолисаности велика дилема. Уколико би се увела нулта толеранција не би било калкулисања, колико би ко попио до 0,2, онда то има смисла чисто из практичних разлога. Међутим, струка је била и против смањења са границе 0,3 на 0,2, а тада је превладао аргумент да је то у складу са препорукама Уједињених нација.

Окановић напомиње да, у случају да се уведе нулта толеранција, постоји опасност да би возач са, на пример 0,15 промила алкохола, који учествује у саобраћајној несрећи са великом материјалном штетом и настрадалима, изгубио право на регрес штете од осигуравајуће куће.

- То би значило да ће та особа морати да плати велику суму, милион евра и више, да ће, ако није неки тајкун већ просечан српски возач, морати да прода све што има и да ће му до краја радног века одбијати пола плате - упозорава Окановић. - И зато ту треба бити опрезан око одређивања дозвољене границе. Аргумент "како професионалци" могу не стоји, јер сматрам да мора да постоји разлика између професионалних и "обичних" возача.


ОБАВЕЗНО АЛКО-ТЕСТИРАЊЕ

ЗАКОНОМ је прописана и обавеза возача да без одлагања поступи по налогу овлашћеног лица и омогући испитивање, односно алко-тестирање. За возача који то одбије да учини предвиђена је казна затвора од најмање 15 дана или новчана казна од 100.000 до 120.000 динара и 14 казнених поена.

Одбијање возача да се подвргне испитивању на присуство алкохола један је од разлога за задржавање возача у притвору.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (15)

Niko

08.01.2020. 16:20

Ma dobro bre to. Kada ce Darko odgovarati za voznju u pijanom i drogiranom stanju i to bez dozvole

Niko

08.01.2020. 16:25

A sta cemo sa brzom voznjom? Huligansko ponasanje na putu, preticanje preko pune linije, nepostovanje semafora... Itd

рашинац св

08.01.2020. 16:31

сви возачи морају на поновно полагање.

Tamo neko

08.01.2020. 16:46

Ne pijem nikada kada vozim.Da se razumemo.Ali fakat je da najgore prolaze ljudi koji u tom trenutku nemaju 100-200 evra ili vezu da neko okrene tog sto vas je zaustavio.Dok god korupcija i mito budu ovoliko rasprostranjeni,bice sve isto.

жељко

09.01.2020. 14:13

Колико се сећам полиција је објавила статистику по којој су саобраћајне несреће изазвали 15% пијани возачи а остало су, ваљда, трезни!

Veverican

09.01.2020. 23:14

U celoj EU dozvoljeno je 0.5 promila, tj. 0.05% i ne vidim da imaju problem sa nesrećama, ali se zakon primenjiuej i jednak je za sve, a i kamere za kontrolu saobraćaja rade!! Znam da su Hrvati uveli 0.00% ali ta odluka nije smanjila stopu saobraćajki, mada je trend da pratimo Hrvatsku odavno prisutan u Srbiji, ali kuda to vodi!? Moje mišljenje je da su mobilni veći krivci, pa ako uvodimo 0.00% za alkohol, onda isto i za one koji telefoniraju, šalju SMS i sl, neka opaka kazna bezbednosti radi.

Predlozi

10.01.2020. 06:13

Уведите казне које се одређују на основу прихода кажњеног возача. Нпр. 50% месечног прихода. Они који зарађују више а више се и бахате, да им се одреди казна аналогна њихивим примањима. Тако је у Финској.Друго питање је да сви саобраћајни полицајци морају да носе камере на униформи (body cam). Онда неће бити мита и сви ће знати...ако прекрше закон и правила, да је казна извесна. Увођење камера је сврсисходније од смањења стопе алкохола у крви.