Стручњаци о ноћној мори која чека возаче: Немамо пара за “евро 5”, али то би ускоро могло да се промени

Б. Царановић - С. Булатовић

08. 11. 2019. у 11:02

Стручњаци о ноћној мори која чека возаче: Немамо пара за “евро 5”, али то би ускоро могло да се промени

Фото Анђела Стевановић

Половњаци старији од десет година су најпродаванији на ауто-плацевима и чине 60 одсто возног парка, новије тешко можемо да приуштимо

ВОЗАЧИ који се премишљају око куповине старијег половњака - боље да пожуре. Све је извесније да ће и у Србији пасти рампа на увоз четвороточкаша са "евро 3" стандардом, којих је на нашим путевима тренутно око 60 одсто. Струка поздравља забрану увоза "тровача". Пошто неке земље намеравају да "протерају" и "евро 5" - очекују већу понуду "млађих" половних возила на нашем тржишту. Увозници коришћених аутомобила, с друге стране, уверени су да је овај сценарио прескуп за наш стандард.

Прочитајте још: Најава забране старих аутомобила: Списак модела које можда више нећемо смети да возимо

Аутомобили са "евро 3" у Босну и Херцеговину се не увозе још од 2016. године, а од ове године ни "евро 4". Црна Гора од лане не прима вожене "тројке", а за нове су дигли стандард на - "евро 6". Све је извесније да ни Србија неће жмурити на велико загађење за које су одговорни старији модели. Ма колико би ради здравља радо возили квалитетније и млађе моделе, просечним купцима у Србији су они и даље недоступни, јер за "љубимца" могу да издвоје - око 2.000 евра.

Прочитајте још: Више од милион аутомобила не испуњава еко-стандарде евро 3 и 4: Престаје увоз половњака у Србији?

- Тренутно имамо 100 аутомобила и од њих свега десет има "евро 5" мотор - кажу на једном плацу у Чачку. - Све остало је "евро 3" и "евро 4". То је реалност купаца у нашем окружењу. Они могу да купе аутомобиле до 3.000 евра. Радник у фабрици, који прима минималац, не може да одвоји 10.000 евра за кола. На нашим путевима су и возила која су далеко испод "евро 3" стандарда, а од "евро 5" смо још далеко. То је све лепа идеја, али са оваквим платама тешко достижна. Додатан проблем је што у иностранству не може више лако да се купи ни "евро 4". Раније су на Западу возили ауто три године, али и код њих се тренд мења, па их користе и по десет година.

Професор Саобраћајног факултета у Београду, Милан Вујанић, потврђује да је платежна моћ грађана мала, али, ипак, очекује другачији расплет.

- Немачка ће врло брзо забранити коришћење "евро 5" аутомобила и прећи на "евро 6" - сматра Вујанић. - То значи да ће порасти понуда половњака млађих од 14 година. Немци неће имати коме другом да продају те аутомобиле. То је начин да подмладимо возни парк. Нажалост, стандард диктира квалитет живота, па ми себи не можемо да приуштимо чистији ваздух.

Рампа на увоз не би требало да се односи на коришћење већ допремљених аутомобила. Кључну улогу у мотивисању купаца да у будућности бирају еколошки прихватљивија возила, морала би да има држава.

- Могла би да стимулише људе да возе аутомобиле са "евро 5" или "евро 6" мотором тако што ће смањити царину на њихов увоз и омогућити јефтинију регистрацију - каже Вујанић. - И сада је прихваљтивије да возила троше плин, па би било очекивано да то држава поспеши пореским олакшицама, а у пракси је супротно. Држава наплаћује своју таксу. Сличан је однос и према безбедности. Знамо да треба да се вежемо у колима. Али, уређај који би возача опомињао да неко није везан, у Србији се опорезује.

РЕШЕЊЕ У СУБВЕНЦИЈАМА

ВЕЛИКО загађење не само у Београду, већ и у остатку Србије, у моменту када не раде топлане и индивидуалне котларнице, без сумње указује на то да оно већим делом потиче од саобраћаја - каже Горан Триван, министар за заштиту животне средине. - Годишње увозимо између 100.000 и 150.000 полових возила сумњивог квалитет. Део средстава из буџета могао би да се одвоји за субвенције за куповину електричних или хибридних возила. Хрватска у овакве субвенције улаже два милиона евра, а Словенија двоструко више.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (22)

Petra

08.11.2019. 14:23

Narod je birao pa neka trpi.!??Malo smo "bogatiji rece čovek, 2% je pre bogato a bogati pa mogu da kupe euro 10 a ostali teško da kupe i euro 3.!

Слободан

08.11.2019. 22:32

@Petra - Погледај ауто огласе и видећеш да има Еуро 5 аутомобила већ од 2.000 Евра. Еуро 5 је матори стандард, скоро 11 година стар!

pc

10.11.2019. 18:04

@Petra - EURO 5 je npr. Stilo MultiJet. Svaki drugi dimi na sve strane i sta je onda poenta ove zabrane kada ljudi ne odrzavaju automobile vec voze dok traje.

Sale

08.11.2019. 14:31

Smanjuj ogromne namete, takse, poreze, uverenja, akcije , carine (na npr japanska) vozila, sjasi sa grbače narodu da ima za mnogo bolja vozila i da ostane za bolje održavanje.

Rodjeni mostarac

08.11.2019. 15:03

......nemamo para za euro 5 ,, pa Prof. Milan Milanovic kaze:"Njemacka ce brzo zabraniti koristenje Euro 5 automobila .......... sto NIJE ISTINA JER JA VOZIM AUTO KOJE U O P S T E NEMA KAT ; ali zato placam veci porez MOJ KOLEGA JOS VOZI GOLF 1 , Postovani profesor je " zaboravio" napomenuti da taj zakon vazi samo za STROGE CENTRE VELIKIH GRADOVA ; NI U JENOM VELIKOM GRADU N E M A TOTALNE ZABRANE ZA VOZILA BEZ KATALIZATORA KAO NI ZABRANE ZA KAT. 1-2-3 ili 4 . Pozdrav redakciji

Боба

08.11.2019. 16:11

Требало је инвестирати у Заставу да се производе малолитражна еколошка кола доступна свима уместо давања субвенција Фијату за кола која не може да купи 99% становништва. Субвенције електричних аутомобила за богаташе су исто тако глупост јер њих не може да приушти ни један промил становништва. Зато је најбоље субвенционисати еколошки оријентисан јавни превоз.

dijaspora

08.11.2019. 18:38

Profesor Vujanic nije dobro informisan kao i mnogi u Srbiji jer se cesto "mesaju" babe i zabe ! Zabrana vozila Euro5 u Nemackoj se odnosi na dizelase a nikako na benzince, moj auto iz 2012 benzinac kubikaza 1400 kosta 42 Eura godisnje porez sto je smesno mala cena naspram nekih auta sa par stotina Eura, dakle ovaj auto ce se sigurno voziti jos desetak godina a inace u Nemackoj se bez problema jos u

Zabrinuti

23.11.2019. 20:49

@dijaspora - Profesor vujanic vec duze vreme zsstupa teze kojoh nigde nema, sem u srbiji. I, sto ja najgore, sve prolazi Kao sto je da folija na staklima menja tehnicke karakteristike auta! Mozda, ali na BOLJE, pa to nije razlog za tokike namete

Електро-возач

09.11.2019. 14:15

@Боба: Слажем се да је требало улагати у Заставу али су ти остали ставови погрешни. Електрична кола нису само за богаташе, напротив! Субвенције нису потребне али се мора наплатити загађивање. Возити електрична кола је далеко јефтиније а могу и да се направе и нађу по прихватљивим ценама. Возила на фосилна горива треба заборавити чим пре а не улагати у њих

Bora

14.12.2019. 07:57

@Електро-возач - Sve je to ok. Ali od čega se kod nas proizvodi struja za el. Automobile?

Vladimir

09.11.2019. 20:41

Čista glupost i zamlaćivanje. U Srbiji ima uvezenih automobila sa euro 3 motorom,koji če se voziti još bar deset godina. Treba kontrolisati ispravnost motora,a ne uvoditi standarde. Svako bi vozio nov auto,i menjao ga svake dve godine da ima mogućnosti. A što se vladajućih ljudi tiče,oni i ne haju za čistiji vazduh. Narod vozio na tng ,oni uveli akcizu. Svaka reč o brizi vlasti za čistiji vazduh je suvišna.

POSMATRAC IZ MOG UGLA

10.11.2019. 18:12

Jedan duzi period unazad, mi srednja klasa, male plate a samim tim i mali priliv u penzioni fond tako da mi je i penzija mala. Mnogima zbog godina i zdravlja auto vise treba. Ima li resenja ili da se vratimo cezama i fijakerima?

toma

27.11.2019. 10:52

Notorna laz!Sa euro 5 motorom ima da se kupe automobili za mnogo manje pare,Chevrolet aveo na primer,punto,hyndai i10 i i20.....Znaci smak sveta je samo u vasim malim mozgovima a inace je sve normalno.

vidoje

01.12.2019. 14:28

Prof. Vujanic, Okanovic, Bozovic, agencije i komiteti za saobracaj su PRIVATNE firme koje vrlo lagodno zive na racun vozaca u Srbiji. U Srbiji dubina sare na zimskim gumama min 4mm, u Skandinaviji 3mm! Zar mi nismo 2.500 km juznije od njih? Ako je zagadjenje problem, zasto gospoda ne predloze beneficije za vozila na LPG? Drzava cak uvela dodatne namete. I jos nesto, NIKO vam ne moze zabraniti da vozite auto star 30 godina ako je ispravan, bez obzira koji EUR bio!

Stevan

04.12.2019. 16:08

A u koji euro spada nas kvalitet goriva .Vec godinama ce biti objavljeno testiranje kvaliteta gorviva Ali ga ja nigde me procitah.

Zile

07.12.2019. 16:18

A sto ne dozvole uvoz polovnih automobila sa euro5 standardom bez carine kad Srbija nema vise proizvodnju automobila!!

boki

08.12.2019. 21:37

Komentare pišu vlasnici auto placeva.Oni nisu zadovoljni da se zabrani uvoz otpada u srbiji jer na tom otpadu zarađivaju ogromne pare.Po evropi šverceri skupljaju aute sa 300000 km i smanje na 140000km i naravno da je taj krš opasan po okolinu kako u saobraćaju tako i ekološki.

hm

09.12.2019. 14:10

Kad izbace euro 3 i euro 4 logično da će cene euro 5 da padnu na podnošljivu cifru. Tako da trebalo je to ranije da se desi.

Max

19.12.2019. 00:58

Okanovic i ostala kompanija su bas veliki stručnjaci i zove na nadoknadu grbavi, sramota. A sto nas ova nasa nekontrolisana industrija truje to niko ne spominje. Truju reke vazduh i sve ostalo. Obidjite Vranovo, Rafinacije i okolinu oko zelezare.