МНОГОБРОЈНА ограничења која ступају на снагу 3. априла, а односе се на возаче почетнике, нису само изум нашег закона о безбедности саобраћаја већ устаљена пракса у свим земљама Европе!

Прочитајте још: Млади возачи не могу у бесна кола

Наиме, још 2003. је Европска комисија, након уочене чињенице да су млади возачи најризичнија група у саобраћају, израдила, а Европски парламент усвојио, Акциони програм за сигурност друмског саобраћаја, који је прописао бројна ограничења за возаче почетнике.

- Све земље имају неку врсту забране, само је модалитет другачији - каже, за "Новости", др Борис Антић, професор Саобраћајног факултета из Београда. - Наш закон јесте у овом делу рестриктиван, али је, када су млади возачи у питању, неопходан.

Прочитајте још: Анализе смањују број незгода

Професор Антић каже и да има места за неке дораде, јер, на пример, забрана да возач почетник вози више од три особе, укључујући и лице које врши надзор, има смисла ако он превози на пример своје вршњаке, али губи на снази ако на пример превози троје људи од 70 година.

МУКЕ ИЗ ПРАКСЕ - Хтео сам да радим као достављач хране за један ресторан, све се договорио, треба ускоро да положим вожњу, и да тако финансирам студирање, али са ограничењем од 23.00 до 6.00 не могу да остварим планове - жали се Марко В. из Београда. Проблем имају, на пример и самохране мајке, које би морале у том периоду да возе дете у дежурну установу - каже нам Драган Велимировић, инструктор. Таквих примера је сијасет, кажу за "Новости" бројни испитивачи и инструктори са којима смо разговарали, али сви се слажу да, "уз отклањање мањих недостатака", овај закон мора да допринесе смањењу броја настрадалих младих возача на нашим путевима.

- Да ли су ови прописи добри или нису, питајте ме за две или четири године када се буду видели ефекти ове мере - указује професор Антић.

У свим земљама је прописано време важења пробне дозволе, које се креће од годину до чак шест година (до навршене 24 године ако неко полаже са 18).

У Хрватској, која је чланица ЕУ, укинута је одредба о снази мотора до 109 КС (као код нас) која је важила до 2015, али су Хрвати задржали строга ограничења максималне брзине за почетнике. Слично као и у Србији - 90 одсто од максималне дозвољене.

У свим земљама ЕУ и региона за возаче почетнике је уведена нулта толеранција на алкохол - сем у Црној Гори, где је дозвољена количина до 0,3 промила. У БиХ возачку дозволу може добити особа која наврши 18 (код нас 17 година), али до 21. може да вози само уз пратњу. И старије особе које стекну дозволу три године морају да возе у пратњи искусног возача.

У Словенији се возачки испит полаже са 17 и по година и једино ограничење је да наредних шест месеци (до стицања пунолетства) возе у пратњи искусног возача.

У Аустрији је пробни период две године, без обзира на доба када лице положи испит, али ако почетник возач направи прекршај, мора поново да пролази неку врсту обуке.

Французи имају пробни рок од три године од стицања дозволе. Она се губи са шест казнених поена уместо, као код искусних возача, са 12.

У Немачкој се дозвола стиче са 17 година, али возачи до 18. морају да имају пратиоца. Ова дозвола важи само у Немачкој. Док не напуне 18 година, возачи у вожњи морају имати пратњу одрасле особе која има најмање 30 година, најмање пет година искуства у вожњи и не више од три казнена бода у возачкој дозволи.