САДА је постало јасно да је “Дизелгејт” - скандал који је изазвао “Фолскваген” признавши да је чак 11 милиона возила с дизел моторима опремио лажним софтвером на основу кога је приказивано мање загађење ваздуха од стварног - само убрзао “протеривање” возила с дизел моторима из блиске будућности. Иако мање загађују, ни бензински агрегати, јасно је, неће моћи да избегну судбину “дизелаша”.

Све веће загађење животне средине - а аутомобили са унутрашњим сагоревањем су “дежурни кривци”, без обзира на све нижу цену нафте - проузроковало је и убрзано тражење алтернативних погона.

“Тојота”, која предњачи у хибридној технологији, верује да је једно од решења водоник, и много тога је уложила у пројекат серијског аутомобила на водоник “мираји” који већ осваја улице Јапана, Европе и САД.

На недавно завршеном самиту Уједињених нација о климатским променама, Немци су најавили да ће до 2050. године забранити употребу аутомобила с конвенционалним (бензинским и дизел) моторима.

Та земља, међутим, није једина европска држава која ће донети одлуку о прогону “бензинаца” и “дизелаша”, с обзиром на то да ће јој се придружити Холандија, Норвешка и Уједињено Краљевство - чланице ЗЕВ алијансе, организације која се залаже за коришћење возила с нултом емисијом штетних гасова.

Сличну иницијативу покренуће и америчке савезне државе Калифорнија, Конектикат, Мериленд, Масачусетс, Њујорк, Орегон и Вермонт, а крајњи циљ алијансе је да се до средине 21. века глобална емисија моторних возила смањи за 40 одсто, како би се зауставиле климатске промене.

Поједини произвођачи аутомобила такође предузимају одређене кораке у том смеру.

Најдаље је отишла “Тојота”, која је најавила да ће до 2050. године из својих модела елиминисати конвенционалне моторе који за погон користе искључиво бензин или дизел гориво и да ће се посветити “плуг-ин” хибридним, електричним и возилима на водоник.

Нове моделе на струју најављују и “Фолскваген”, БМВ, “Мерцедес”, “Ситроен”, “Рено”... “Форд” је најавио да ће до 2020. произвести чак 13 возила на струју, и за то је спремио четири и по милијарде долара!

Проблем спорог пуњења (и даље прескупих) батерија покушавају да реше сами произвођачи. Тако су БМВ и “Нисан” кренули стопама “Тесле”, па сами постављају станице за брзо пуњење...

Скоро све владе развијених земаља стимулишу, на разне начине, куповину електричних возила. Поједине и са десетак хиљада евра. Код нас нема никакве подршке државе за куповину “еко-возила”, па и не чуди што су званично код нас регистрована само четири електрична возила. Од тога, два су добијена на поклон, једно је направио АМСС, а купљено је само једно - “мицубиши мијев”.