Савети мајстора: Адитив против мраза

Пише: П. ЖИВКОВИЋ

уторак, 06. 11. 2012. у 11:50

Савети мајстора: Адитив против мраза
Дизел мотори у зимским данима траже посебну негу. У „екстремним“ условима обавезан је овај додатак

ПРОШЛЕ године сам поверовао једној нафтној компанији да је њихов евродизел већ обогаћен адитивима против смрзавања и - пресело ми је - пише нам наш читалац Звонко Д. из Сремчице. Усред вожње, како наглашава, при температури од око -10 степени, аутомобил је стао. У сервису су „демонтирали“ цео систем у возилу, а њему показали желатинасту масу „добијену“ из њиховог евродизела и папрено му наплатили целу услугу.

Наш читалац каже да је после тих Танталових мука сипао адитив који је купио на истој пумпи на којој је раније и наточио дизел у резервоар. Каже, није било никаквих проблема, а радник на пумпи се од срца насмејао када је чуо целу причу.

- Да ли имате неких нових сазнања о томе да ли је евродизел, заиста евродизел са адитивима? - пита Звонко.

Према подацима којима располажемо, сва дизел горива на нашем тржишту која имају ознаку „евродизел“ свакако испуњавају дате стандарде. Приводи се крају и ремонт Рафинерије нафте у Панчеву, па ће и гориво на пумпама НИС-а бити бољег квалитета. Ипак, како има много „неверних Тома“ који упорно тврде да је гориво на нашим пумпама лошијег квалитета него оно у иностранству, за савет смо се обратили нашим мајсторима саветницима.

(Не)квалитетно

- ЗИМСКО евродизел гориво је направљено тако да без по муке „ради“ на -20 степени по стандарду ЕН 590. За екстремније услове постоје адитиви који се додају у дизел - каже мајстор Милован Милосављевић из сервиса „Гранд моторса“.

Међутим, на основу досадашњег искуства, како каже мајстор, на нашим пумпама гориво често није прописаног квалитета. Много возача се „опекло“. Лоше гориво је „смрт“ за такозвани ЕГР вентил, који враћа штетне честице поново у мотор на додатно сагоревање. Прво реагује компјутер, смањују се смеша и број обртаја мотора који се често због тога гаси.

Ипак, и квалитетно „чисто“ дизел гориво може да се „смрзне“.

- На ниским температурама појављују се кристали парафина (гела) у дизел гориву. Зато се додају специјални адитиви који омогућују лаган старт, нормалан рад дизел мотора и на температурама од - 25 до - 30 степени. Поједини адитиви садрже и деемулгатор који поспешује издвајање воде из дизел горива - каже мајстор Милосављевић.

Старт

ИПАК, власници новијих возила, са савременом технологијом, којима су грејачи али и акумулатор исправни, немају много разлога за бригу уколико купују квалитетан евродизел.

- Сви „Фијатови“ мотори са директним убризгавањем „добро“ подносе хладне дане уколико се сипа препоручени евродизел, а тако је и с возилима других произвођача која долазе у наш сервис - уверава нас Предраг Коругић из АК „Вождовац“ у Београду. - Препоручујем да пре првих мразева проверите у сервису стање аутомобилског система за напајање горива, филтере, акумулатор, све оно што омогућава вашем возилу лако паљење и на мразу.

Ипак, највише проблема, а таквих возила је и највише на нашим друмовима, имају власници времешнијих аутомобила.

- С обзиром на стање нашег возног парка, и најмањи мраз у комбинацији са лошијим горивом задаје много главобоља - каже Коругић.

Наиме, зими, с падом температуре расте вискозност свих угљоводоника из састава дизел горива, при чему се парафински угљоводоници издвајају у облику кристала који се даљим снижавањем температуре међусобно повезују и потпуно спречавају проток горива, односно зачепљују филтер за гориво.

Бензин

ТА мука се решава додавањем адитива за дизел гориво, којих има на свим бензинским пумпама, али и у специјализованим продавницама ауто-делова и опреме.

Раније се препоручивало да се у резервоаре дизелаша сипа и одређена количина бензина или петролеја.

- То је нешто што никако не бих препоручио вашим читаоцима. Такозвани народни адитиви могу да донесу више проблема него користи. Адитиви нису скупи, а поред спречавања згушњавања дизела, они додатно подмазују мотор. Када све саберете, додавање адитива се исплати - уверава нас мајстор Предраг Коругић из АК „Вождовац“. - Моторни бензин смањује вискозност, густину и тачку паљења дизел горива, што доводи до повећања механичког и термичког оптерећења мотора.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Dejan Zdraveski

11.11.2012. 14:58

u tekstu covek pita postoji li pumpa u srbiji koja prodaje evro disel sa aditivom u sebi,na to je samo napisano samo sta se desava sa parafinom zimi a ne dal ima evro disel sa aditivom il ne.

Niko

11.11.2012. 15:39

"Ipak, kako ima mnogo „nevernih Toma“ koji uporno tvrde da je gorivo na našim pumpama lošijeg kvaliteta nego ono u inostranstvu..."Aman ljudi jeste li vi ozbiljni ? To sto mi auto mirnije radi i manje trosi kad naspem u BiH, je u vezi sa cime onda?P.S. Sledeci put pitajte nekog ozbiljnog majstora cemu sluzi EGR, pre nego nesto napisete. Zivi bili.

tehnika

13.11.2012. 15:10

Ljudi,o cemu mi to pricamo? Imamo ubedljivo najgore i najskuplje gorivou Evropi. svojim ocima sam gledao kako se u rezervoare dosipaju raznetekucine da bi bilo sto vise ^goriva^. Naravno,potrebno je i nakon odredjenog perioda potpuno isprazniti i opratirezervoare na automobilima,kao i benzinskim stanicama-to sam za mojih 33 godine samo jednom video.Vozim dizela od 3000ccm i mogu vam reci da trosi skoro 3 litra manje kada sipam dizel u BiH ili kod Hrvata, da vam ne govorim o ostatku Evrope.