Наши филмски радници ипак би могли да остану без подстицаја: Нова уредба одложена до септембра

Радмила Радосављевић

понедељак, 25. 05. 2020. у 10:30

Наши филмски радници ипак би могли да остану без подстицаја: Нова уредба одложена до септембра
Милица Божанић: Да бисмо опстали, треба вратити прописе из 2018

НОВИ прописи Уредбе о подстицању инвеститора да улаже у аудиовизуелну продукцију, који битно угрожавају позицију домаћих филмских радника, требало је да ступе на снагу 1. маја, а како "Новости" сазнају, они су само одложени до септембра. Ово пролонгирање датума остало је у сенци оптимистичних најава о старту домаће филмске индустрије после двомесечне паузе, доласку страних екипа и продуцената који ће снимати у Србији, иако два нова члана ове уредбе готово у потпуности утичу на наш филмски сектор.

Њихово одлагање ипак значи да би за само три месеца, уколико желе да се квалификују за коришћење подстицаја, наши продуценти уместо досадашњих 100.000 евра, за снимање једне епизоде ТВ серије, рекламе или за наменски филм, морали да обезбеде 300.000 евра. Број домаћих пројеката са толиким буџетом и у нормалним околностима био је приближан нули, а упркос бројним апелима да ће применом нових прописа већина наших филмских радника бити елиминисана у тој "утакмици" (за разлику од страних продуцената који би били фаворизовани), о чему је наш лист већ извештавао, ове одредбе нису повучене.

- Та два кобна члана Уредбе из децембра која су нас све изненадила поново су одложена до 1. септембра - каже, за "Новости", директорка Српске филмске асоцијације Милица Божанић. - С обзиром на пандемију и милионске губитке, нама је преко потребно да подстицаји за продукцију буду доступни за што већи број потенцијалних пројеката. Шпанија је, рецимо, одмах после изласка из ванредног стања увела повећање подстицаја, управо да би таквом мером погурала филмски сектор. И ми, ако размишљамо стратешки, морамо вратити ову уредбу на прописе из 2018. године.

После два месеца изолације, прекинутих снимања и биоскопске дистрибуције, одложених премијера, фестивала и губитака за обуставу рада који су за само три недеље у марту процењени на близу 10.000.000 евра, поставља се питање има ли места оптимизму за домаћи филмски сектор.

- Много је пројеката на чекању, комуникација је интензивна, ТВ серије су тренутно приоритетни пројекти који крећу у продукцију, а најболнија тачка је биоскопска мрежа, која ће се најспорије опоравити. Оптимизам је умерен, јер зависи од нормализације међународних путовања и дефинитивно ће бити етапни, како се буде враћало поновно поверење људи у сопствену безбедност - каже Божанићева.

О томе каква је ситуација са страним продуцентима, колико је сада њихово интересовање за нашу земљу, и можемо ли и после пандемије да очекујемо да у Србији опет снимају звезде попут Џонија Депа, директорка СФА истиче да се тренутно планира дан по дан.

- Вести да су укинути обавезни тестови на вирус корона и да је могуће да у затвореном простору борави до сто људи, добар су сигнал да филмска индустрија у Србији крене да ради. Ми ћемо дати све од себе да будемо спремни. Али звезде о којима причамо зависне су од прописа својих земаља и здравственог стања, а знамо да је у Америци епидемија ескалирала више него било где у свету - каже Милица Божанић.



СТРАНЦИ СТИЖУ У ЈУНУ

ПРВИ долазак страних екипа које ће снимати у Србији, како истиче директорка СФА, очекује се у првој недељи јуна.То ће бити серија Outpost ("Предстража"), највећи инострани пројекат који окупља више од две стотине педесет чланова екипе, чије је снимање у Србији прекинуто проглашењем ванредног стања. Њихов добар пример ће следити и други, важно нам је да кроз те прве продукције које дођу изградимо поверење да је филмска индустрија опет на ногама, и да је Србија здравствено безбедна.



ПОВЕРЕЊЕ У СРБИЈУ

ПОЗНАТИ лондонски филмски финансијер Head Gear Films недавно је основао фонд од 25.000.000 долара за пројекте у Србији. О томе чему је он, заправо, намењен и како ће се улагати тај новац, Милица Божанић каже:

- Овај фонд је додатни бенефит за пројекте за које се разматра да се снимају у Србији, тако што кроз Head Gear могу добити додатно финансирање или предфинансирање подстицаја државе Србије. Он је комплементаран финансијски елемент нашим напорима да позиционирамо Србију као филмску дестинацију и доказ поверења у филмску инфраструктуру у Србији.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације