БИЛО је само питање времена, смара београдски уметник и професор Факултета примењених уметности Владислав Шћепановић, када ће Џулијан Асанж доспети на његове слике, чија је тема - политика. Јер, многа питања којима се бавио у тим ликовним делима, кореспондирала су са Асанжовим радом.

- Разлика је у томе што сам ја глобални аспект сагледавао кроз уметнички рад, док је Асанж то радио кроз хакерску делатност и дистрибуцију истине о свету - додаје Шћепановић, који је недавно са драматургом Мајом Пелевић, започео пројекат посвећен оснивачу "Викиликса". - Моје слике указују на проблеме које корпоративни, дигитално-информатички капитализам прави глобално, укидањем слобода избора, експлоатацијом и деперсонализацијом. Такву разголићену истину је понудио и Асанж и указао на злоупотребе који се крију иза лажног осмеха политичара и корпоративних магова.

Наши уметници ступили су у консултације и са тимом који пред судом брани Асанжа, како би њихов пројекат подршке имао што бољи ефекат, открива саговорник. Да подсетимо, пре једне деценије Асанжов "Викиликс" објавио је пола милиона докумената који сведоче о злочинима америчке војске у Ираку и Авганистану, а потом и 250.000 поверљивих депеша дипломатије САД, због чега су почели прогони, а он провео седам година у егзилу, у амбасади Еквадора у Лондону, све до хапшења у априлу 2019.

Управо је та борба овог Аустралијанца против неправде оно са чиме може да се идентификује и наш уметник:

- И сам Асанж каже да сваки пут кад уочимо неправду и игноришемо је, ми пасивизирамо свој карактер и губимо могућност да заштитимо себе и оне које волимо - каже Шћепановић, чији радови припадају поп-арту, који је, додаје, "у неку руку специфичан". - Називам га и политичкимпоп-артом, или интернет реализмом. На мојим сликама су се некада налазили људи који су имали снаге да се супротставе великима, моћнима и онима који су били синоним за силу, али ипак главни аспект мог рада се ослања на приказивање стања које остаје у свету након таквог деструктивног деловања.

"Асанж" Фото Приватна архива

На питање да ли позиција ограниченог кретања у којој смо се нашли из сасвим других разлога, може да нам приближи оно кроз шта је Асанж полазио годинама у својој изолацији, саговорник одговара:

- Садашња изолација је проблематична не из угла епидемије, већ из угла промене парадигме из које центри моћи делују. Ова изолација нас у социјалном контексту све више гура у дигиталну сферу и питање је колико ће простора остати за повратак у другачије облике интеракције. Ево једног пластичног примера: када је Њу Орлеанс задесила поплава, у делу града који се нашао под водом живела је сиротиња. Иначе, тај кварт је био на доброј локацији. Поплава је искоришћена да се раселе сиромашни и ту је подигнуто луксузно насеље. Е па то би се могло догодити и са короном. Богати ће још више да профитирају, а ми ћемо бити скрајнути у снажно контролисане дигиталне просторе - закључује Шћепановић.

КАО МУХАМЕД АЛИ

СИНОНИМ за Асанжа је за мене Мухамед Али - тврди Шћепановић. - Мислим да је он пример како се на врху своје каријере овенчан свим"благодетима"капитализма може устати и бранити истина по цену своје личне пропасти. Мислим да борци имају највећи капацитет за истину.