САМО неколико дана после светске премијере на јубиларном, 70. издању Берлинала, филм "Отац" Срдана Голубовића отворио је овогодишњи Фест, а највеће овације публике после пројекције добио је глумац Горан Богдан, који игра главног јунака.

- Имао сам велику трему пред београдску премијеру, већу него у Берлину. Тамо сам био први пут и помало изгубљен од превелике гужве, сјаја, светских звезда, камера... Све пројекције нашег филма у чувеном биоскопу "ЗОО Паласт" биле су распродате, добили смо и одличне критике, али за мене Фест има посебан значај. Иако не припадам генерацији која је лично доживела његово најславније време, много сам читао о некада највећем југословенском фестивалу, и учио. Сада сам доживео и да остварење у којем имам главну улогу отвори Фест, и пресрећан сам. Морам да кажем и нешто приватно - мислим да Југослав Пантелић, уметнички директор фестивала, с којим сам велики пријатељ, враћа некадашњи сјај Феста и онај космополитски дух који га је красио.

Овако, за "Новости", говори Горан Богдан, један од најангажованијих и најпопуларнијих хрватских и регионалних глумаца (рекордер по броју улога на Пулском фестивалу), кога наша публика познаје и из серија "Сенке над Балканом", "Јутро ће променити све", "Вере и завере"", који има и значајну интернационалну каријеру. Играо је у култним серијама "Фарго", "Тхе ласт Пантхерс...", а 2018. на италијанском фестивалу Дел цинема Еуропео проглашен је најбољим европским глумцем.

УЛОГА у филму "Отац", како истиче, за њега можда има најзначајније место.

- Тај сценарио је настао по истинитој причи о Ђорђу Јоксимовићу, човеку из околине Крагујевца, који је остао без посла и коме је социјална служба због сиромаштва одузела децу. У потпуном очајању, не знајући шта друго да уради, кренуо је пешке из села за Београд и данима чекао испред министарства за социјална питања да буде примљен и да му неко помогне. Тај сегмент у "Оцу" је потпуно аутентичан и документаристички приказан. Ђорђе, кога играм, који се у филму зове Никола, тако понижен и изгубљен, у поцепаним ципелама, гладан, кренуо је да тражи правду и милост. То је страшна и болна драма препознатљива свуда око нас, много је људи који су остали без егзистенције и наде, који не знају шта би са својим животом. Зато је мени лик Николе тако важан, пре свега људски, а онда, наравно, и глумачки.

ПРЕМА Богдановим речима, Никола није центар овог филма, он је само један расут човек, изгубљен у данашњим околностима бирократије, корупције, сурове борбе за преживљавање, који још не схвата шта све може да му се догоди.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Филму “Отац” две награде на Берлиналу: Успех драме Срдана Голубовића на филмском фестивалу


- Поента ове драме су наша друштва, недостатак једне опште хумане идеје света, и наша нељудскост. Не мислим да се она на овим нашим просторима потпуно изгубила, хоћу да верујем да још има људи добре и чисте душе, као што је Никола. Мислим да се он, управо због те своје наивности, доброте, честитости, толико допао публици на премијери у Берлину, и овде на Фесту. Никола нам враћа носталгично сећање како смо ми некада овде имали у себи праву људскост, како су нас искрено дирале туђа мука и бол. Али, за ту "лоботомију" која нам се догодила деведесетих година, и којој нас и сада свакодневно подвргавају политичари у својој борби за власт, сами смо одговорни, јер смо пристали на то "испирање" душе и мозга.


Горан Богдан са девојком, колегиницом Јованом Стојиљковић,фото П.Митић

БОГДАН каже да је са редитељем Срданом Голубовићем на сценарију "Оца" радио три месеца, готово свакодневно, да су анализирали сваки детаљ ове драме, и да је то начин како данас треба правити филм.

- Наше сиромашне кинематографије не могу да прате светске токове, ми само можемо да имамо љубав према филму и једни према другима, то нам је једини пут да опстанемо и преживимо као нормални људи. Јер, нас ће свет у свему престићи док ми "бројимо" наша крвна зрнца и ко је коме крив. А треба се манити тога, и само бити нормалан и честит човек. Али, ми на овом простору носимо у себи неку грешку из одгоја, од наших дедова, често заборављамо да будемо људи, јер смо се превише бавили тиме ко је Хрват, Србин, муслиман, и морали бисмо прво да се суочимо са нама самима - каже Горан Богдан.


ВРХУНАЦ СЛОБОДЕ

НИКОЛА, кога игра, за Горана Богдана није херој, јер човека убијају очекивања да мора да буде херој.

- Врхунац слободе је у томе да човек схвати да не мора да се прави да је велики и храбар, и да може да буде слаб и мали. Нама фали управо та врста слобода - не мора се бити херој, довољно је само бити човек, а нас уби то доказивање да смо стално неки победници, да смо неки велики народи - каже популарни глумац, који последње две године највише живи у Београду.


Фото П.Митић

ВРАТА НАДЕ

ФИЛМ "Отац" на неки начин отвара врата наде малом човеку, али нема хепиенд.

- Аутентична личност ове приче, Ђорђе Јоксимовић, још није успео да врати своју децу и свој живот, и даље се тихо и упорно, једино како зна и може, бори са социјалним службама. Штавише, стиди се тога да би неко могао да га види као јунака, али инсистирајући на својим основним правима он отвара нека врата наде за све нас. Не знам да ли ће му овај филм помоћи, ако смо дали неки допринос његовој борби, онда ће то бити сјајно.