Изложба поводом осам векова аутокефалности СПЦ: Студеница, на споју Истока и Запада

Миљана Краљ

13. 12. 2019. у 08:20

Изложба поводом осам векова аутокефалности СПЦ: Студеница, на споју Истока и Запада

Феликс Каниц, Манастир Студеница

Најзначајнији уметнички комплекс створен у историји српског народа

МАНАСТИР Студеница репрезентује континуитет културног и уметничког стварања, јер у протеклих осам векова, чак и у најтежим околностима, није напуштан, сем повремено, у најжешћим насртајима Турака, сматра историчар уметности др Миодраг Марковић, дописни члан САНУ, аутор изложбе "Духовно и културно наслеђе манастира Студенице - древност, постојаност, савременост".

Ову поставку, вечерас у 19 часова у Галерији САНУ, отвориће академик Гојко Суботић, а на свечаности ће говорити игуман манастира Студенице архимандрит Тихон и председник Српске академије наука и уметности академик Владимир С. Костић. Изложба је заједнички пројекат САНУ и манастира Студенице, и посвећена је осамстогодишњици аутокефалности СПЦ.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - ОСАМ ВЕКОВА СПЦ: И црква по мери царства


- Одабрали смо Студеницу, да кроз њу прикажемо стварање српског културног и духовног наслеђа ствараног током 800 година - објаснио је др Марковић, на јучерашњој конференцији за новинаре. - Студеница је најзначајнија задужбина родоначелника српске самосталне средњовековне државе Стефана Немање, у оквиру које је Свети Сава зачео језгро аутокефалне цркве, уводећи српско писмо на фрескама и скулптурама, али и одредбама типика, које указују на тежњу да се издвоји из јурисдикције византијске архиепископије. Али, Студеница је, у науци, и готово једногласно најзначајнији уметнички комплекс створен у историји срског народа.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Древно српско благо први пут пред грађанима

У овом манастиру сачувана су изванредна дела архитектуре, скулптуре, живописа и примењене уметности.

- У Немањиној Богородичиној цркви спајају се најважније тенденције и искуства са Истока и Запада - истиче аутор изложбе. - Архитекти и скулптори који су обрадили унутрашњост и спољашњост, као и литургијски намештај, били су под утицајем романичке уметности, док су сликари вероватно били из Цариграда, Солуна или Никеје. Тај спој, пресудно је утицао на развој српске средњовековне уметности, јер су сви Немањини наследници на престолу настојали да опонашају ову задужбину.


Свети Сава и Свети Симеон,Краљева црква

У Галерији САНУ биће изложени оригинални фрагменти аутентичних портрета владара који су се налазили на улазној капији, на којима су Стефан Првовенчани (у време настанка велики жупан) и његов брат Вукан:


Распеће, Богородичина црква

- Они су непроцењиве културне вредности и биће заштићени посебном витрином - додаје Марковић. - Међу експонатима су и Београдски паримејник, оригинални новац, предмети примењене уметности, иконопоси... Пред публиком ће се наћи и кадионица и крст Светог Саве, који су тако добили име, иако потичу из каснијег периода, потом низ од 12 икона Георгија Митрофановића из 17. века, као и један од најзначајнијих предмета у студеничкој ризници: плаштаница Антонија Хераклејског.

Поставку заокружују дела 20. века, настала у Студеници, или надахнута њоме. Реч је о радовима вајара Небојше Митрића, сериграфији Косте Брадића, као и делима оца Тихона, из фазе пре него што је постао игуман.


ВИРТУЕЛНИ ХРАМ

ЈЕДАН део поставке настао је захваљујући употреби модерних технологија, о чему је јуче говорио Марко Савић, испред продукције Live View Studio, док је дизајн изложбе потписао Марко Тодоровић. У простору галерије биће реконструисани објекти, историјски догађаји, а знамените личности биће представљене тродимензионално. У једној посебној просторији, биће оживљена атмосфера и лепота Студенице, по узору на виртуелне изложбе Ван Гога, Климта, Каравађа... које су тренд у свету.


Пратите нас и путем иОС и андроид апликације