ГОДИНЕ 1916. у Цириху са Лењином у близини почела је да делује група емиграната. Бесмислицу, случајно нађену реч и дечје "дада" узели су као програмски назив за субверзије у уметности, литератури, музици, политици и друштву. Наводно протест против бесмисла рата, дада је рушила породицу, државу и грађански свет уводећи хаос, случај, скандал, парадокс и агресивно демократизирање. Тривијална, дилетантска, иронична и неодговорна уметност "слободних форми" од 1919. се интернационализовала у њујоршкој, париској, берлинској и келнској дади. У дадаизму је језгро следећег покрета - надреализма, а утицај је имао на уметнике Мадрида, Барселоне, Прага, Загреба, Београда, Хановера, Дрездена, Сантјага де Чилеа, Петрограда, Буенос Ајреса и Антверпена. Дадаизам је извршио утицај на конструктивизам, Де Стијл, апстрактну уметност и руску авангарду, а увео је елементе машинске естетике, брутализма, експлозивне типографије, музике буке, колажа, нове материјале, неред у композицији, драње у поезији и деструкцију.

Шта је остало од дадаизма данас? Много тога у естетском, а још више у друштвеном смислу. Добар део садашње уметности је дадаистички - ноарт и антиарт, уметност понашања, бесмисленост перформанса и графита, криза у уметности, флуксус и идеја концептуалиста да ће свако бити уметник. Енди Ворхол је тврдио да ће цела уметност и стварност у будућности бити попартистичке, био је у праву са становишта американизације и претварања Европе у америчку провинцију. Један преживели дадаиста излагао је транспарент "Поп арт је мртворођенче даде".

Шездесетих година прошлог века постојала је и неодада у виду објектне уметности, хепенинга и акционог сликарства. Из надреализма који ниче на дади у уметност после деведесетих насрнули су у галерије и музеји безбројни ирационални објекти, скулптуре и предмети, па је немачка историчарка уметности Регина Мундел објавила књигу "Остаци слике". Надреализам и постмодерна. Папа надреализма Андре Бретон говорио је да би прави надреалистички гест био изаћи испред гомиле и пуцати револвером у њу.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Славни дадаиста у палати магичне Пеги

То лудило позајмљено је из дадаизма, надреализам је сам по себи само вид модерне фантастике чије су субверзивне моћи ограничене на естетско, али дада иде преко свих граница, њена суштина је у негацији и прекорачењу. Ма колико мислили да је сада стварност фантастичнија од уметности, она је још више дадаистичка, друштвени облици понашања теже дадаизму. Испрва панк естетика, а потом брисање граница између полова и идентитета, свакодневни безразложни јавни и приватни гестови, свеопште насиље, свакодневни тероризам, лудило савременог човека које иде дотле да је отпочело уништење Амазона, сеча прашуме, плућа планете, учинили су снове Андре Бретона смешним. Живимо дадаизацију света, масовно заглупљивање човечанства, које пред јавним медијима и Холивудом збленуто, послушно и инфантилно ментално тепа "дада, дада".