ПРВОРАЗРЕДНИ посластичар, који је радио у најбољим светским хотелима и ресторанима са "Мишлен звездицама", са славним куварима попут Гордона Ремзија или Џејмија Оливера, ову уносну каријеру заменио је оном у филмској индустрији, тачније, њеном огранку за визуелне ефекте (VFX). Две деценије касније, врхунски кулинар, Новозеланђанин Алвин Хант, постао је врхунски стручњак за CGI технологију.

Име Алвина Ханта налази се на шпицама блокбастера попут "Тора", "Хобита", "Игре престола", "Ајрон мена", "Супермена"... Радио је и водио неке од врхунских постпродукцијских студија, па зато не чуди колико је интересовање изазвало његово гостовање на Трећој београдској конференцији компјутерске графике и уметности, одржаној прошлог викенда у Београду.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:"Бракови без деце сасвим су другачији од оних с њима": Неда Арнерић о губитку партнера, животним кризама и каријери

- У време мог одрастања на Новом Зеланду визуелни ефекти и компјутерска анимација као посао нису ни постојали, нити је ико могао да предвиди да ће то бити занимање будућности. Када упоредите то време и ово у ком одрастају данашњи клинци, схватићете у коликој су они предности јер имају од кога да науче - каже, за "Новости", Алвин Хант, који је, због великог интересовања и позива српских колега продужио боравак у Београду.

Насмејан и добро расположен, са љубављу прича о професији због које је пропутовао читав свет, живео у Лондону, Торонту, Лос Анђелесу, да би се последњих година скрасио у Аделаиди (Аустралији).

- Такав је живот већине људи који раде у овој индустрији. Ако хоћеш да радиш велике ствари, онда идеш тамо где те посао зове - каже наш саговорник.

ХОБИТ Фото IMBd


Из своје богате биографије Хант издваја рад на једној од најскупљих серија свих времена - "Игра престола":

- Ниједан студио на свету не може сам да ради за тако велику и захтевну продукцију, зато се ангажује десетак студија широм света. Једни су задужени за експлозије, други за змајеве, трећи за пејзаже... Најтежи део посла је све то повезати, јер свако ради на мало другачији начин. Прављење таквог пројекта је као слагање једне велике слагалице.

Највећи пословни изазов овом стручњаку за специјалне ефекте био је, према сопственом признању, рад на дивовском змају Шмаугу у блокбастер серијалу "Хобит".

- Нас тројица смо била задужена за текстурисање овог антијунака, а мој посао је био змајева глава. Како се он појављује у сва три дела, морали смо да га мењамо, морао је "да стари". Да водимо рачуна да има боре на лицу, али и на телу. Овде не важи ефекат "пластичне хирургије" - каже Хант у полушаљивом тону.

Игра престола Фото IMBd


Са радошћу се присећа свог првог, већег пословног ангажмана, у филму "Кућа летећих бодежа" кинеског редитеља Џанга Јимоуа, из 2004. године:

- То је био мој први велики филм. Много бодежа и стрела који лете около, много сломоушна, "летећих" удараца. Био је то велики изазов, а када сте почетник онда вам треба много више времена за сваку радњу. Али, тако се учи.

Његов следећи пројекат био је рад на "Харију Потеру" који је, према Хантовим речима, "покренуо VFX индустрију".

- Данашњи клинци имају неупоредиво више избора него што је имала моја генерација. Само у стриминг сервисима имате пројекте вредне око 20 милијарди долара, а да не помињем гејминг индустрију, рекламе, видео-спотове, и, наравно, филмску уметност. Готово да не постоји област забаве којој нису потребни стручњаци за визуелне ефекте. Студији су зато у сталној потрази за људством.

Са колегом и пријатељем Ендрјуом Мекдоналдом основао је платформу The Rookies која помаже талентованим појединцима из целог света да се представе највећим светским студијима за CGI технологију. Они нуде и годишњу листу најбољих школа из области компјутерске графике, дизајна видео-игрица, анимације... а ова листа је водич за све филмске студије широм света. На питање када је право време да се почне едукација, Хант искрено одговара "што раније, то боље".

- Средњошколски узраст је, можда, најбољи - додаје Хант.

По његовим речима, за будућност у овом послу најважнија је воља. Олакшавајућа околност је ако сте ђак неке од уметничких школа:

- Када се говори о визуелним ефектима, већина људи не зна да је ту реч о десетинама различитих области и специјалности. Неке су техничке, неке ликовне, друге су пак чиста анимација, илустрација. Ипак, у VFX и гејминг индустрији највећи број послова подразумева неку врсту уметничког талента.

Сва она магија која се последњих година уселила на филмске екране дело је мајстора за VFX, али, по Хантовом мишљењу, они нису довољно цењени.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ: Прошло је 18 година од смрти Радмиле Савићевић: Улогама мајка Вуке, Жарке, Риске, Госпође министарке стекла је антологијску бесмртност

- Примера ради, иако урадимо готово 90 одсто филма, наша имена налазе се на самом крају одјавне шпице. Ми смо одмах ту после шминкера, возача, кетеринга... Таман кад се упале светла и сви изађу из биоскопа - искрен је Алвин Хант.

Ајрон мен Фото IMBd

КОМПЈУТЕР ОЖИВЉАВА ЏЕЈМСА ДИНА

ПРИЧА о (зло)употреби CGI технологије главна је вест ових дана у Холивуду. Наиме, најављено је да ће, више од шест деценија након смрти, Џејмс Дин поново "заиграти" у новом филму! Холивудска икона имаће велику улогу у новој акционој драми о рату у Вијетнаму. Његови наследници су већ дали своје одобрење, али је ова вест разбеснела Динове "живе" колеге који су овакав поступак оценили као "скрнављење легенде".

- Питам се шта би Џејмс Дин рекао на ово, сигуран сам да би био згрожен. Да ли сад компјутер треба да нам нацрте нове Пикасове слике? Зашто да се ту зауставимо - пита се "Капетан Америка" Крис Еванс.