Београдске приче: Чиме смо се све возили (ФОТО)

З. НИКОЛИЋ

среда, 11. 03. 2020. у 16:37

Београдске приче: Чиме смо се све возили (ФОТО)
Од "фиће" до "бубе", преко "опела олимпије" до "варбурга лубеничара"

ПРЕ више од осам деценија, на првом Салону аутомобила који је био оранизован на Београдском сајму, видело се да ће аутоиндустрија и њени производи имати безброј поклоника у овом граду. Било је то још 1938. године.

Тадашњи Салон био је организован на простору који данас препознајемо као Старо сајмиште, и на њему више нема трагова да је ово некад био најважнији економски део Београда. Стари павиљони су престали да постоје, а модели аутомобила из тридесетих година прошлог века одавно су се преселили у музеје.

После је натупило време педесетих и шездесетих година, када су аутомобили постали део свакодневице. Општи стандард је растао, па су и "обични смрници", односно радничка класа, уз одређен напор могли да се домогну свог чевороточкаша.

Тако нас старе фотографије подсећају на прве иностране моделе код нас, а то су биле "Опелове" препознатљиве "олимпије", као и њихов популарни модел "рекорд". Када помињемо истог проивођача и модел "кадет" је такође био чест на београдским улицама. Ипак је од немачких произвођача легендарна "Фолксвагенова" "буба" остала убедљиво најпопуларнија за "обичне" возаче, док је "Мерцедес", дабоме, производио возила којима се служила привилегована елита, без обзира да актуелни друштвени систем. У послератно време "мечке" су биле највише ангажоване у превозу комунистичких лидера.

У исто време "Цитроенов" "ами" био је веома популаран код нас. Друштво му је свакако правио модел "спачек" истог произвођача, који ће ускоро постати ултрапопуларна "дијана".



ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - БЕОГРАДСКЕ ПРИЧЕ: Стари поглед на Савско шеталиште


"Ренооова" возила за ознаком "4", "8" и "10" такође су била редовни "декор" улица главног града, а своје место су лако проназили произвођачи аутомобила из источних земаља.



Пољска је имала свој "фијат 125", популарни "ПЗ", као и потом, легендарну "пеглицу". Са друге стране, из тадашње Источне Немачке стизали су незаобилазни "Трабант" и "Варбург". Овај други је имао караван верзију коју су добро познавали сви пољопривредни произвођачи који су своју робу довозили на београдске пијаце, па је у жаргону био прозван "варбург-лубеничар".



ДОМАЋИ ПРОИЗВОЂАЧИ

У ЈУГОСЛАВИЈИ су се претежно возили аутомобили произведени у оквиру домаће ауто-индустрије. Предњачила су возила "Црвене заставе" из Крагујевца. Они су лиценцно производили "Фијатов" програм, док су Словенци затим преузели "Реноов", а затим и "Цитроенов". Касније је Фабрика аутомобила ТАС из Вогошће код Сарајева добила лиценцу за "Фолксваген", а прославили су се правећи "бубу".

Истина, то су биле производне линије за оне типове аутомобила које је матична фабрика престала да производи, уводећи новији програм, док су старијим моделима биле задовољне тадашње рапублике СФР Југославије.


Коментари (1)

Srbija

11.03.2020. 17:15

Trabant je takodje imao karavan verziju, a u TASu su se proizvodili aktuelni modeli sa nešto siromašnijom opremom za isto takva tržišta

Da se zna

13.03.2020. 21:46

U Kikindi je bila započela proizvodnja -tačnije montaža od uvoznih delova Opela, a na Kosmetu francuskog Pežoa. Tako je ondašnje Jugoslavija imala više auto-fabrika od npr. Nemačke, Francuske, Italije itd.